Kraj fašinga označava Pepelnica ili Čista srijeda nakon koje započinje korizma, kršćanski spomendan koji se slavi 40 dana prije Uskrsa. Vrijeme odricanja, vrijeme korizme je počelo i kršćani se uvelike pripremaju za slavljenje Uskrsa molitvom i postom.

Kako tvoj restoran posluje u korizmi? Ima li razlike u prometu i izboru jela u tvom restoranu za vrijeme korizme? Da li svojim gostima nudiš ukusni korizmeni meni?

Za mnoge vlasnike restorana vrijeme korizme može itekako da bude pravi pogodak, ukoliko se specijalna korizmena ponuda kreira i promovira na pravi način. Što čekaš? Kreiraj svoj korizmeni meni i profitiraj!
Slijedi pravila korizme i povećaj promet u svom restoranu

Mnogi ugostitelji nažalost ne znaju na pravi način iskoristiti vrijeme korizme, te ovaj period prepuštaju slučaju. Oslanjaju se na onih nekoliko jela u jelovniku koja mogu “proći” u vrijeme posta i smatraju da je to sasvim dovoljno. No međutim, to nije tako. Živimo u vremenu u kojem naši gosti traže udobnost u svakom pogledu, pa tako i u vrijeme korizme. Oni žele ući u restoran znajući da će u njemu naći ono što traže i što im je potrebno.

Primjeri jedne od trenutnih standardih ponuda:

Ili korizmenih akcija

  • Pržene lignje, pomfri, tartar 30,00 kn.
  • Pizza Pusti Tomaš (paradajz, sir) 25,00 kn (normal) 50,00 kn (jumbo)
  • Pizza Talijanska (paradajz, mozzarella, sir gauda, svj.paradajz, bosiljak) 25,00 kn (normal) 50,00 kn (jumbo)
  • Pizza Djetelina s 4 lista (paradajz, 4 vrste sira) 30,00 kn (normal) 60,00 kn (jumbo)
  • Morska pizza (paradajz, sir, plodovi mora, marinada) 30,00 kn (normal) 60,00 kn (jumbo)
  • Pizza Žlebica (paradajz, sir, tunjevina, luk, kapari) 30,00 kn (normal) 60,00 kn (jumbo)
  • Vrtna pizza (paradajz, sir, kukuruz, šampinjoni, sezonsko povrće) 30,00 kn (normal) 60,00 kn (jumbo)
  • Pizza Šlank Frajla (paradajz, šampinjoni, paprika) 25,00 kn (normal) 50,00 kn (jumbo)

Tvojim gostima i svima koji poste nimalo nije lako. Poslije napornog radnog dana i mnoštvo drugih obaveza, oni nemaju vremena, a ni snage da pripremaju odgovarajuće korizmene obroke. Upravo zbog toga, postačima je prava uživancija kada znaju da u blizini imaju restoran u kojem mogu dobiti jelo prilagođeno postu, koje je pri tom još i jeftino. Većina njih će se baciti u potragu za ribljim ili vegetarijanskim restoranima ili će tražiti restorane koji nude specijalitete prilagođene postu – jer će im to jednostavno olakšati cijeli proces.

Gosti restorana žele stalne inovacije i akcije u restoranskoj ponudi. Oni žele da neko o njima brine, da im olakša izbor jela, kada im je to potrebno. Za svoj novac žele samo najbolje i najoriginalnije, pa im to pokušaj i dati.
Ako znaš da tvoji stalni gosti u korizmi poste, onda ne dozvoli da “tvoji” gosti postači traže druge restorane, jer su oni “tvoji” gosti, a sa malo truda i u korizmi tvoj im kuhar može pružiti pravo zadovoljstvo.
Ponudi im neki od korizmenih menija, kao mnogi drugi uspješni restorani. Evo par primjera kako
to neki od njih rade:

Primjer ponude restorana u inozemstvu:

  • Japanski restoran Shinshu specijalno kao korizmenu ponudu nudi izbor jela bez mesa za svoje goste. Od predjela bez crvenog mesa, pa do fingerfooda je sve u ponudi, npr. rolnice od jastoga za 7, 50 Eur ili čips od morskih rakova za 2,00 Eur.
  • Moto restorana Jonathan&Sieglinde je u vrijeme korizme: Zdrav post, ali ne bez užitka! Vegeterijanske tjedne u ovom restoranu, gosti naprosto obožavaju. U ponudi se npr. može naći “Povrtno varivo na način bake Sieglinde” za 4,20 Eur.
  • U SAD-u restorani također imaju posebne korizmene ponude. Tako i Hudson’s restoran ima svoju korizmenu ponudu sa jelima od škampa i jastoga, npr. Lobster Mac & Cheese za 16,00 Dollara.

Lobster Mac & Cheese

Kako u korizmi kreirati specijalnu ponudu - lobster mac cheese

  • Vrijeme posta je vrijeme puževe, kažu u austrijskom restoranu “Der Ringsmuth”. Ovaj restoran nudi jela kao npr. gulaš od puževa.
  • Restoran Mohren u Švicarskoj svojim gostima u korizmi nudi ukusne vegeterijanske i riblje specijalitete npr. proljetne rolice za 19,00 SFr ili file od lososa za 26,50 SFr.

Približi ljudima svoju specijalnu korizmenu ponudu

Kao vlasnik ili menađer restorana moraš biti siguran da će specijalna korizmena ponuda koju si zajedno sa svojim osobljem smislio “doći” do potencijalnih gostiju. Odgovarajući marketing je neophodan, ukoliko želiš da u vrijeme korizme imaš pun restoran.

Promoviraj svoju ponudu na pravi način

  1. Na internetu pronađi i napravi spisak svih obližnjih crkva i ostalih vjerskih ustanova, u kojima se obično skupljaju vjernici. Nakon što ih pronađeš, ispiši spisak i kreni u obilazak. Sa sobom ponesi flayere na kojima je lijepo predstavljena tvoja specijalna korizmena ponuda. Pozovi glavnog svećenika u svoj restoran, te njemu i njegovim pomoćnicima ponudi odlične korizmene specijalitete po prihvatljivim cijenama. Sa sigurnošću možeš očekivati nova lica u svom restoranu.
  2. Pošalji svim potencijalnim gostima koje imaš u svojoj bazi podataka e-mailove sa detaljnim opisom ponude. U e-mailu obavezno istakni korizmene akcije, npr. 30% popusta na sve svadbene menije.
  3. Sugestivno prodaji svoju korizmenu ponudu tako što ćeš svojim gostima direktno prezentirati novu ponudu
  4. Prezentiraj svoju specijalnu korizmenu ponudu putem društvenih mreža. Profesionalna fotografija ukusne ribe sa žara ili vrhunske salate privući će mnogo znatiželjnih gostiju.
  5. Flajere obavezno napravi i iskoristi u marketingu svoje specijalne korizmene ponude.

 Post je prerastao u trend

Činjenica je da sve više i više ljudi posti, pa tako slobodno možemo reći da je post “IN”. 6 od 10 Nijemaca su barem jednom u životu postili i odrekli se nečega što vole. Zadnjih godina se pogotovo mlađi ljudi pronalaze u ovom trendu i slijede ga iz godine u godinu sve više. Za vrijeme posta ljudi se najčešće suzdržavanje od alkohola (69 posto), slatkiša (66 posto) i mesa (47 posto) 
Za vlasnike restorana razdoblje korizme može predstavljati okidač u poslovanju, jer pruža jedinstvenu priliku da se isproba nešto novo. Ako tvoj restoran već nudi ribu, škampe i vegetarijansku kuhinju, onda je korizma idealno vrijeme za promociju ovih namirnica u tvom restoranu, iskoristi ih kao dio korizmene ponude. Ako tvoj jelovnik uopće ne sadrži ove namirnice, onda je korizma definitivno pravo vrijeme da ove namirnice uključiš u svoju ponudu i usrećiš svoje goste.
Prilagodi svoj restoran, svoj jelovnik i sebe ovom trendu i iskoristi korizmu u svom restoranu na najbolji mogući način. Tvoji gosti, vjernici, a i šira publika će biti oduševljeni ponudom koja je kreirana samo za korizmu.

Zašto drugi znaju a mi ne?!

Iz reklamne agencije Grey Worldwide Zagreb navode kako su prigode situacije koje bitno mijenjaju ponašanje potrošača, oduvijek su bile motiv za karakteristično oglašavanje, za prilagođavanje oglašivača određenoj situaciji. Dok su Božić, godišnji odmori, Uskrs kratkotrajne promjene ponašanja potrošača, logično je, kažu, da se te promjene osjete i pogodne su za neke akcije i specifične poruke oglašivača. “S druge pak strane, korizma je dugotrajna, nije javna, ne ‘obilježava se’, dakle privatna je stvar pojedinca i teško je procijeniti koliko poruka može biti posebno relevantna u tom razdoblju (da li oglašivači imaju saznanja o tome čega se netko, ako uopće, odriče u vrijeme korizme?!)Ukratko, za oglašivače se vjerojatno ne radi o posebno zanimljivom razdoblju za oglašavanje koje bi bilo inicirano korizmom”, naglašavaju u Greyu.

No, američki oglašivači itekako znaju čega se ljudi odriču u korizmi. Tako Jessica Melendez marketinška menadžerica za McDonald’s u New Yorku, kaže za NorthJersey.com kako im je riblji sendvič “Filet-O-Fish” jedan od najprodavanijih proizvoda tijekom korizme. Ove godine u oglašavanju kupcima za cijenu jednog spomenutog ribljeg sendviča, nude dva. I drugi restorani bilježe porast prodaje ribe, čak do 40 % u vrijeme korizme. Također, i u vrijeme Ramazana restorani brze hrane prilagođavaju reklamne kampanje vjerskim običajima svojih kupaca navode u svom tekstu poslovni.hr

Kreiraj specijalnu korizmenu ponudu

Poznato je da za vrijeme Korizme posao u ribljim, pa i vegetarijanskim restoranima cvijeta, ali ne moraju samo ovi restorani dobro da rade u vrijeme korizme. I restorani koji su prvenstveno poznati po specijalitetima od crvenog mesa mogu u korizmi itekako profitirati dodajući svom mesnom meniju riblje ili vegetarijanske specijalitete po akcijskim cijenama. Bitno je na pravi način kreirati specijalnu ponudu koja važi za vrijeme posta i koju će potencijalni gosti znati prepoznati.

Buritos s kozicama 

Kako u korizmi kreirati specijalnu ponudu - buritos s kozicama

ili riblji sendvič su osobito popularni u doba korizme

Kako u korizmi kreirati specijalnu ponudu - riblji sendvič

Danas mnogi restorani brze hrane u korizmi nude ukusne riblje sendviče, kao što su popularni fišburgeri. Odličan fast food izbor u korizmi su npr. i burrito sa kozicama, sendvići od tunjevine, sendvići sa ribljim kroketima, koje gosti naprosto obožavaju. Inovacija na jelovniku uvijek dobro dođe i svaki ugostitelj bi sa vremena na vrijeme trebao promijeniti svoju ponudu na jelovniku i tako svojim gostima ponuditi nešto novo.

Kreiraj svoj specijalni korizmeni jelovnik tako, da gostima ostane u sjećanju

Ukusni riblji specijaliteti, šarenog i lijepog izgleda kao što su: riblji štapići sa rižotom od špinata, orada sa povrćem, pečena pastrva sa narančom, šaran na mediteranski način… su delicije koje će usrećiti svakog gosta u korizmi.
Vegetarijanski specijaliteti su također pravi pogodak u korizmi, ukoliko su pripremljeni na pravi način: lazanje sa tikvicama i sirom, vegeterijanski popečci, pljeskavice od prosa, raznorazne šarene salate od sezonskog povrća, pohani tofu sa povrćem, pikantni tofu sa bulgurom…su samo neke od ideja za vegetarijanski meni u korizmi.

Prednost specijalno kreirane korizmene ponude je što će tvojim gostima olakšati izbor i ubrzati cjelokupni proces narudžbe. Gosti postači neće morati dugo da listaju po jelovnicima, da bi pronašli jelo koje im odgovara, a tvoj restoran će smatrati savršenom prilikom da pojednostavne sebi vrijeme korizme. Iako je tvoj restoran poznat po ukusnom goveđem steku, slijedi naš savjet i napravi korizmenu ponudu koja će isto tako kao i goveđi stek oduševiti tvoje goste.

U korizmi kao promociju možeš iskoristi i slabije stavke sa svog jelovnika. Ona jela koja i nisu tako popularna, a mogu se konzumirati u vrijeme korizme svakako uključi u svoju specijalnu ponudu.

Iskoristi korizmu kao eksperiment

Korizma ti nudi priliku da eksperimentiraš i vidiš kako gosti reagiraju na pojedina odabrana jela. Promatraj reakcije svojih gostiju kada kušaju neke od korizmenih specijaliteta. Ako uhvatiš priliku, direktno ih pitaj kako im se dopalo jelo koje su naručili, te da li bi voljeli u tom jelu uživati i kada nije korizma?!
Važno je znati, da određeni specijaliteti sa posebne korizmene ponude vrlo lako mogu prerasti u jela koja će tvoji gosti svakako dnevno moći pronaći u restoranskom jelovniku. Istraži, pitaj, ne može znati dok ne dođeš do pravih odgovora!

Možeš probati kreirati i riblji kombi meni. Smisli kombinaciju koja će odgovarati postačima. Kombi meni (predjelo, glavno jelo i desert) koji je prilagođen korizmi znatno će olakšat izbor tvojim gostima.

Poslije postača, nova ponuda koja sadrži riblje specijalitete i ukusno povrće privući će i mnoge ljubitelje morskih plodova, te vegetarijance u tvoj restoran. Iskoristi korizmu, napravi posebnu ponudu i iznenadit ćeš se koliko novih gostiju jedna specijalna ponuda može da privuče.

Riba je osnovna namirnica u korizmi

Vjernici se u korizmi najčešće odriču alkohola, slatkiša, mesa – ali NE i ribe. Svima nam je poznato koliko je riba važna u zdravoj ishrani, te da se ova namirnica za vrijeme korizme konzumira u velikim količinama. Morska je riba bogata jodom, kalijem, natrijem i bakrom, dok slatkovodna sadrži nešto manje natrija i joda i ove činjenice svojim gostima kroz promotivni materijal prezentiraj. Prilikom nabavke pazi na svježinu ribe. Svježu ribu ćeš prepoznati po bistrim očima, crvenim škrgama, ljuskice joj ne otpadaju, meso joj je pod dodirom elastično i nema neugodan miris, već miriši na more. Kad je dodirneš, mjesto koje je dotaknuto se mora se vratiti u prvobitan položaj.

Ribu svojim gostima možeš služiti na razne načine. Marinirani aljaški losos pečen u foliji ili tjestenina sa dimljenom haringom su ukusni riblji specijaliteti koje bi svaki postač u korizmi vrlo rado vidio na jelovniku restorana.
Ako tvoj standardni meni restorana već sadrži specijalitete od morskih plodova, morskih riba, kao i svih kvalitetnih i svježe ulovljenih riječnih riba, onda ga u vrijeme korizme obogati dodatnim specijalitetima kao što su: salata od hobotnice, hrskave škampe…

Organiziraj pripremu hrane sa glavnim kuharom u ovoj ulozi ispred svojih gostiju. Gosti vole ovaj doživljaj.

Svježe namirnice, organskog podrijetla

Kako u korizmi kreirati specijalnu ponudu - svježe namirnice

Ukoliko voće i povrće kupuješ u supermarketima, sigurno si primijetio da veliki dio ponude dolazi iz uvoza. Uvjeri svoje goste da je podrijetlo namirnica koje tvoj kuhar koristi za pripremu korizmenih jela, provjereno. Slobodno istakni ovu činjenicu prilikom promocije korizmene ponude. Vjeruj mi svaki tvoj gost želi da zna odakle namirnice, koje tvoj kuhar koristi u pripremi jela, dolaze. Riba, škampe, povrće i voće su namirnice koje uvijek treba da budu svježe.

Najbolje je ove namirnice nabavljati od provjerenog prodavača iz regije, čiji je uzgoj organski. Vodi računa o tome da je organska hrana koju nabavljaš proizvedena u ekološko čistim uslovima, zemljištu koje nije tretirano vještačim đubrivom i pesticidima. Organska hrana je jednostavno IN i tvoji gosti će ti biti neizmjerno zahvalni zbog toga što misliš na njih i pri izboru zdravih namirnica.

Specijalni VIP događaji

Kako u korizmi kreirati specijalnu ponudu - vip događaj

Kao promociju korizmene ponude iskoristi specijalne VIP događaje u tvom restoranu. Ovaj događaj može da bude pravi hit, ukoliko je originalno osmišljen i strateški isplaniran. Pozovi sve svoje vjerne goste na nezaboravnu večer bez crvenog mesa u tvom restoranu. Sve one za koje znaš da poste, ljubitelje ribe i morskih plodova, te vegetarijance stavi na spisak gostiju za VIP događaj. Specijalno pripremljeni oslić ili ražnjići od morskih plodova po niskoj cijeni neće ni jednog VIP gosta ostaviti nezadovoljnog.

Proljeće je na vratima, sunce sija i ljudi žele provoditi svoje slobodno vrijeme u prirodi. Ukoliko tvoj restoran raspolaže terasom ili vrtom, kao specijalni događaj za vrijeme korizme možeš organizirati i korizmeni roštilj. Što ima bolje od svježe ribe i povrća sa roštilja?

Online naručivanje i rezervacije u vrijeme korizme

Olakšaj onim gostima, koji nakon napornog radnog dana nemaju vremena ni snage ići u restoran, te im omogući naručivanje hrane na kućnu adresu. Pogotovo u vrijeme korizme, kada se namirnice za ukusan obrok biraju, priprema obroka može da potraje duže. Zbog toga se ljudi često odlučuju jesti vani ili poručiti ukusno jelo direktno na kućna vrata. Ponudi 20% popusta na sva korizmena jela sa posebne ponude, koja se naruče putem weba. Vidjet ćeš da ćeš ovim potezom napraviti pravi posao. Mogućnost online narudžbe je iznimno bitna funkcija koja treba da se nalazi na web stranici tvog restorana i nju treba znati iskoristiti u pravo vrijeme kao što je npr. korizma.

Online rezervacije su također važne u promociji restoranske ponude u korizmi. Ako vidiš da su rezervacije stolova u vrijeme korizme neophodne, zamoli svoje goste da se jave prije dolaska i time rezerviraju sebi mjesto u tvom restoranu.
Raspoloživost osoblja je u ovom periodu također bitna. Napravi balans smjena svojih konobara i kuhinjskog osoblja i po potrebi angažiraj dodatnu radnu snagu.

Korizma u restoranu je odlična prilika da svojim gostima pokažeš koliko brineš o njima, pa to i učini. Moje mišljenje je da svaki vlasnik restorana svoj ugostiteljski objekt i jelovnik može prilagoditi korizmi. Potrebno je samo malo truda i dobre volje!

Ako imaš iskustva sa korizmenim menijima, ako si ih već nudio svojim gostima, onda podijeli svoja iskustva sa ostalim ugostiteljima i nama naravno!!!