Porezna uprava, u skladu s potrebama implementacije Zakona o fiskalizaciji, koristi model temeljen na upotrebi digitalnih certifikata. Cilj korištenja digitalnih certifikata je unaprijediti transparentnost i učinkovitost u praćenju fiskalnih transakcija, a ključnu ulogu u tom procesu ima Financijska agencija (Fina), trenutno jedini registrirani izdavatelj digitalnih certifikata (CA) pri Ministarstvu gospodarstva.
Digitalni certifikat igra ključnu ulogu u postupku provedbe fiskalizacije, pridonoseći transparentnosti, autentičnosti i integritetu informacija. Prva i temeljna svrha digitalnog certifikata jest osigurati nedvojbenu autentičnost poreznog obveznika tijekom procesa fiskalizacije. Certifikat predstavlja digitalni identitet poreznog obveznika i osigurava pouzdanost u komunikaciji s Poreznom upravom. Kroz digitalni certifikat, porezni obveznik se nedvosmisleno identificira, čime se eliminira mogućnost lažnog predstavljanja ili neovlaštenog sudjelovanja u procesu fiskalizacije.
Pored autentičnosti, druga ključna svrha digitalnog certifikata leži u omogućavanju primjene elektroničkog potpisa, sukladno Zakonu o elektroničkom potpisu. Elektronički potpis na računu predstavlja dodatni sloj sigurnosti jer jamči zaštitu integriteta potpisanog sadržaja. Ovaj aspekt certifikata osigurava da podaci unutar računa nisu promijenjeni ili narušeni nakon što su elektronički potpisani. To znači da se garantira cjelovitost informacija od trenutka kada porezni obveznik šalje račun do Porezne uprave, pružajući siguran i neotuđiv način dostave podataka.
Kombinacija autentičnosti i integriteta čini digitalni certifikat ključnim instrumentom u ostvarivanju transparentnog i sigurnog sustava fiskalizacije, koji su od koristi kako poreznim obveznicima tako i Poreznoj upravi.
Kako doći do digitalnog certifikata?
Produkcijski aplikacijski certifikat za fiskalizaciju usklađen je s međunarodnim standardima i prilagodljiv je različitim računalnim platformama, a izdaje se u soft obliku (oblik datoteke koju skrbnik certifikata preuzima online.)
1.Preduvjet
Preduvjet za dobivanje digitalnog certifikata za fiskalizaciju je registriran poslovni subjekt u PKI sustavu Fine. Ukoliko poslovni subjekt već koristi digitalne certifikate Fine za neke druge potrebe, ne treba prolaziti proces registracije. Ako ne koristi, onda je potrebno izvršiti registraciju poslovnog subjekta predajom potrebne dokumentacije u neki od Registracijskih ureda Fine.
- Izvadak iz nadležnog registra poslovnog subjekta (ne stariji od 6 mjeseci)
- Obavijest Državnog zavoda za statistiku o razvrstavanju prema NKD-u i matičnom broju (samo za pravne subjekte)
- Preslika osobne iskaznice ili putovnice osobe ovlaštene za zastupanje (Osoba ovlaštena za zastupanje mora biti navedena u Izvatku iz nadležnog registra te ista treba potpisati i zahtjeve za izdavanje certifikata i ugovor.)
2. Preuzmi i popuni odgovarajuće obrasce ovisno o načinu dostave dokumentacije
Za digitalnu predaju putem Online servisa za predaju dokumentacije (OSPD)
- Zahtjev za izdavanje certifikata za fiskalizaciju
- Ugovor o obavljanju usluga certificiranja – aplikacijski certifikati
- Dokaz o uplati naknade za izdavanje certifikata za fiskalizaciju
- Preslika osobne iskaznice (prednja i stražnja strana) ili putovnice osobe koja će biti skrbnik certifikata (Skrbnik je fizička osoba koja je zadužena za preuzimanje, upotrebu, brigu i čuvanje certifikata koji je izdan za aplikaciju. Skrbnik može biti i osoba ovlaštena za zastupanje poslovnog subjekta.)
Za digitalnu predaju dokumenata, učitajte ispunjenu i elektronički potpisanu dokumentaciju na Online servis za predaju dokumentacije (OSPD)
Za predaju dokumentacije preko OSPD-a, potrebno je potpisati dokumente najmanje naprednim elektroničkim potpisom koji se temelji na kvalificiranom certifikatu.
Za osobnu predaju u poslovnici
- Zahtjev za izdavanje certifikata za fiskalizaciju
- Ugovor o obavljanju usluga certificiranja – aplikacijski certifikati
- Dokaz o uplati naknade za izdavanje certifikata za fiskalizaciju
- Preslika osobne iskaznice (prednja i stražnja strana) ili putovnice osobe koja će biti skrbnik certifikata (Skrbnik je fizička osoba koja je zadužena za preuzimanje, upotrebu, brigu i čuvanje certifikata koji je izdan za aplikaciju. Skrbnik može biti i osoba ovlaštena za zastupanje poslovnog subjekta.)
Za predaju dokumentacije u Fini, pronađite najbližu poslovnicu
3. Opocionalno
Punomoć za potpisivanje ugovora i zahtjeva za izdavanje certifikata
Ako ovlaštena osoba za zastupanje nije u mogućnosti osobno potpisati dokumentaciju, možete opunomoćiti i neku drugu osobu za potpisivanje dokumentacije. U tom slučaju, uz gore navedenu dokumentaciju, potrebno je popuniti i predati i sljedeći dokument:
Punomoć za potpisivanje ugovora i zahjeva za izdavanje certifikata
- Punomoć treba biti potpisana i ovjerena od strane osobe ovlaštene za zastupanje obveznika fiskalizacije
- 1 primjerak preslike osobne iskaznice (prednja i stražnja strana) ili putovnice opunomoćenika
4. Preuzimanje aktivacijskih podataka
Nakon obrade dokumentacije koja je predana u Finu, skrbnik certifikata primit će aktivacijske podatke na jedan od sljedećih načina:
Ako se dokumentacija predala putem Online servisa za predaju dokumentacije (OSPD-a) ili u Fininoj poslovnici i skrbnik certifikata fizički je identificiran prilikom predaje dokumentacije, skrbnik certifikata primat će aktivacijske podatke odvojeno putem e-maila i SMS-a. Koristeći kombinaciju dobivenih podataka izvršit će online preuzimanje certifikata putem portala za preuzimanje certifikata.
Ako se dokumentacija predala u Fininoj poslovnici i skrbnik certifikata nije fizički identificiran prilikom predaje dokumentacije, skrbnik certifikata mora osobno preuzeti aktivacijske podatke u registracijskom uredu Fine. Kombinacijom dobivenih podataka izvršit će online preuzimanje certifikata putem portala za preuzimanje certifikata.
Koliko košta digitalni certifikat za fiskalizaciju?
Cijena ovog certifikata iznosi 39,82 EUR (300,00 HRK) plus PDV, što pokriva petogodišnje razdoblje.
Certifikat se može oporaviti samo u prvoj godini. Nakon toga korisnici koji izgube ili zaborave lozinku trebaju zatražiti izdavanje novog certifikata uz punu cijenu. Naknada za oporavak certifikata je 2,52 EUR plus PDV.
Ako obveznik fiskalizacije za isti OIB naručuje više certifikata, uplata se može objediniti i platiti odjednom. Ako certifikate naručuje osoba ovlaštena za zastupanje više obveznika fiskalizacije, uplate je potrebno izvršiti za svaki OIB zasebno.
Ako se procedura za izdavanje certifikata obavila putem sustava OSPD, potvrdu o plaćanju potrebno je dostaviti kroz isti sustav.
Izdavanje aplikacijskog democertifikata se ne naplaćuje.
Koliko traje digitalni certifikat?
Certifikat za fiskalizaciju ima rok trajanja od 5 godina, nakon čega prestaje vrijediti, a porezni obveznik mora zatražiti njegovu obnovu.
Ako postoji potreba za daljnjim korištenjem certifikata, u periodu od mjesec dana prije isteka roka na koji je certifikat izdan potrebno je obnoviti certifikat. Ako ti certifikat više nije potreban, certifikat nije potrebno obnavljati.
Što ako si izgubio certifikat ili zaboravio lozinku certifikata?
Prilikom preuzimanja certifikata, korisnik sam kreira lozinku, te je lozinka poznata samo korisniku. Ako si lozinku zaboravio i ako je od izdavanja certifikata prošlo manje od godine dana te ako nije nastupio period u kojem je moguća obnova certifikata (45 dana prije isteka), moguće je zatražiti oporavak certifikata na temelju Zahtjeva za opoziv, suspenziju, reaktivaciju ili oporavak certifikata.
Zahtjev za oporavak moraju potpisati osoba ovlaštena za zastupanje i potpisnik, a zahtjev u Finu dostavlja potpisnik.
Preuzimanje digitalnog certifikata
Nakon što se registracija obavi, sve što je potrebno za preuzimanje digitalnog certifikata za fiskalizaciju je osobno računalo i pristup internetu.
Važno je naglasiti da aktivacijski kodovi za preuzimanje certifikata vrijede 30 dana.
Preuzimanje digitalnog certifikata za fiskalizaciju vrši se pomoću CMS Fina portala za preuzimanje certifikata. Da bi se to moglo izvršiti, potrebno je portalu pristupiti pomoću autorizacijskih podataka koji se dostavljaju na e-mail i mobitel korisnika ili na šalteru Fine.
Nakon što se otvori portal za preuzimanje certifikata, potrebno je odabrati tipku „Registriraj se“ te zatim „Preuzimanje soft certifikata“:
Nakon upisivanja ispravnih autorizacijskih podataka, CMS otvara ekran sa raspoloživim certifikatom za preuzimanje:
Najprije se prikazuje prozor za potvrđivanje podataka i preuzimanje certifikata. Ako je sve uredu korisnik potvrđuje izjave i nastavlja proces na:
Ovime započinje preuzimanje certifikata za fiskalizaciju te se prikazuje ekran za unos lozinke koja će štititi ovaj certifikat. Potrebno je naglasiti da se kod upisa lozinke ne smiju koristiti hrvatski dijakritički znakovi (ć, č ,š ,ž, đ, Ć, Č, Š, Ž, Đ).
Nakon što se lozinka upiše na ekranu, potrebno je označiti prozorčić da je lozinka zapisana te se onda omogućava odabir tipke „U redu“.
Proces preuzimanja se nastavlja klikom na opciju ”Preuzmi certifikate”.
Ako je certifikat ispravno preuzet pojavljuju se zelene kvačice kao na donjoj slici.
Odabirom opcije „Preuzmi certifikate“ datoteka s certifikatom (FISKAL 27.p12) preuzima se uobičajeno u folder Downloads (Preuzimanja)
Za sve nejasnoće pozovi nas na broj 01 4404 707 ili popuni kontakt formu. Rado ćemo odgovoriti na sva pitanja!
Izvor: fina.hr