Što je mirisni marketing?

Mirisni (aroma ili olfaktorski) marketing je mnogo više od unošenja mirisa u neki prostor. Tri primarna ljudska osjetila su vid, sluh i njuh. Osjetilo mirisa je najjače od svih naših osjetila. Mnoge multinacionalne kompanije uvidjele su sve prednosti mirisnog marketinga, a mnoge od njih, u suradnji s aroma stručnjacima razvijaju i vlastite, personalizirane mirise kako bi se i na taj način razlikovali od konkurencije i posebno “obilježile” prostore ili proizvode. Velike trgovine u svojim prodajnim prostorima uvode pečenje svježih pekarskih proizvoda jer miris koji se širi iz pekare izaziva kod ljudi ugodu, pobuđuje glad i potiče ih na veću kupovinu prehrambenih proizvoda. Sličan je slučaj u caffe barovima. Gosti se u njima najbolje osjećaju ujutro kad se priprema mnogo kava, a miris kave kod ljudi potiče pozitivne osjećaje ugode, prisnosti i smirenosti, te se gosti u takvom ugodnom okruženju duže zadržavaju. Budući da se kasnije tijekom dana najčešće priprema manje kava, taj miris u lokalu nestaje. Pomoću difuzora mirisa možete unijeti miris kave u prostor i zadržati ga cijeli dan. U prostoru koji ugodno miriše gosti će se duže zadržavati i više trošiti.

Mirisi se pohranjuju u mozak prema našim sjećanjima i iskustvima. Podsjećaju nas na određeni trenutak, osjećaj, osobu, vrijeme, posebnu atmosferu. Ono što vidite s vremenom ćete zaboraviti, ali miris je nešto što će trajno ostati u Vašoj podsvijesti i podsjećati Vas na neke prostore ili trenutke. Osjet njuha je naše jedino osjetilo koje ne možemo isključiti. Znanstveno je dokazano da ljudi prilikom ulaska u neki prostor (bilo da je to nečiji dom, trgovina ili ugostiteljski objekt) prvo primjećuju miris u prostoru. Neugodan ili neprimjereni miris tako može ozbiljno narušiti dojam nekog prostora, a prvi dojam obično je nešto što se teško mijenja.

Problematika mirisa u prostoru – pristup rješavanju problema

Jedna od najvećih grešaka koju ljudi rade kod pristupa problemu mirisa u nekom prostoru je ta što vrlo često ne razlikuju dva odvojena problema i pristupa ovoj problematici. Jedan od problema vezano za zrak u nekom prostoru može biti velika koncentracija neugodnih mirisa (najčešće u toaletima, kuhinjama, garderobama, skladištima, ordinacijama i sličnim prostorijama). Taj problem se ne rješava raznim “osvježivačima prostora” koji ne mogu riješiti problem, a često ga i samo pogoršavaju. Oni samo prikrivaju loše mirise, a ne uništavaju ih. Za prostore u kojima je primarna zadaća uklanjanje loših mirisa koriste se profesionalna rješenja kao što su npr. “pročišćivači zraka” koji imaju namjenu uklanjanja bakterija i loših mirisa.

Drugi pristup je potreban u prostorima koji imaju čisti zrak i u koje je potrebno unijeti odgovarajući miris, te iskoristiti sve potencijala olfaktorskog (mirisnog) marketinga – prostori kao što su trgovine, lokali, sobe, konferencijske dvorane, uredi, banke i sl. Za tu namjenu služe “Difuzori esencijalnih ulja – mirisa” koji su najinovativnija i tehnološki najnaprednija rješenja za unošenje mirisa u neki prostor.

Difuzori mirisa (esencijalnih ulja) i njihove prednosti

Pomoću difuzora miris se u prostor unosi “difuzijom” eteričnih ulja – to je tehnologija suhog zraka koja raspršuje mirise bez upotrebe spreja. Difuzor ulje pretvara u “dim” (bez zagrijavanja ulja), te na taj način nema “vlažnog i masnog” efekta koji inače uzrokuju razni sprejevi. Na ovaj način u zrak se unose zdravi mirisi bez alergena koji neće zdravstveno škoditi ljudima i životinjama koji borave u prostoru, već osim ugodnog mirisa stvaraju i zdravu okolinu. Klasični “osvježivači prostora” u spreju najčešće sadrže sintetske, kemijske supstance koje nije zdravo kontinuirano udisati (takvi proizvodi mogu izazvati glavobolju, otežano disanje, loše raspoloženje). Upotrebom difuzora mirisa i esencijalnih ulja ne samo da čuvate svoje zdravlje, zdravlje vaših zaposlenika i gostiju, nego čuvate i okoliš. Esencijalna, eterična ulja djeluju na ljude opuštajuće, smanjuju razinu stresa, stvaraju dobro raspoloženje i utječu na fokusiranost, aktivnost i motivaciju. Mirisi dobiveni od esencijalnih ulja su snažniji i postojaniji. Kod izbora difuzora mirisa i esencijalnih ulja uvijek obratite pažnju da birate dobavljače čiji uređaji i mirisi zadovoljavaju najviše norme. Kod esencijalnih ulja (mirisa) bitno je da zadovoljavaju preporuke organizacije IFRA (krovna međunarodna organizacija za kontrolu mirisa). Korištenjem jeftinih eteričnih ulja bez certifikata i dokazane kvalitete nećete postići željene rezultate.

Difuzori mirisa su programibilni tj. možete regulirati njihov rad tako da se pale samo u određeno doba dana kada vi to želite, a isto tako možete programirati i željenu snagu kojom će raditi. To znači da osim što možete aktivno utjecati na optimalnu potrošnju esencijalnog ulja, možete i fino prilagoditi razinu mirisa za svaki prostor i za svako doba dana. Pre intenzivan miris ponekad može biti kontraproduktivan i iritirajući, zato je bitno da svojim uređajem možete aktivno upravljati. U praksi ćete vrlo često željeti da Vam u prostor ulazi više mirisa u neko određeno doba dana ili kada je veća frekvencija gostiju, dok ćete u nekim trenucima željeti da miris u prostoru bude manje intenzivan (ili čak da se u nekom vremenskom periodu uređaj sam gasi i ne ispušta mirise). Prilikom izbora difuzora mirisa pazite da imaju oznaku CE što označava da su izrađeni u skladu s europskim normama. Samo kvalitetni difuzori mirisa osiguravaju dugoročno korištenje i malu potrošnju esencijalnih ulja. Bolji profesionalni difuzori mirisa imaju mogućnost rada samostalno ili se mogu priključiti u postojeći sustav ventilacije u prostoru – na taj način disperzija mirisa u prostoru je najučinkovitija. Difuzori mirisa se mogu pronaći u raznim veličinama – ovisno o vrsti i volumenu prostora. Izaberite difuzor koji je najprimjereniji Vašem prostoru i na taj način optimizirajte troškove.

Aromakologija i razvoj mirisa – znanstveni pristup

Aromakologija je znanost koja proučava utjecaj mirisa na ljudsko ponašanje i bavi se ispitivanjem povezanosti mirisa s osjećajima i emocijama. Najbitnije životne aktivnosti neodvojivo su povezane s osjetom mirisa, a miris stimulira olfaktorne receptore i limbički sustav u mozgu.

Olfaktorski (mirisni) marketing je posljednja dva desetljeća područje marketinga koje se najviše istražuje. Rezultati studija iz neuromarketinga pokazali su kako je 75% emocija uzrokovano mirisom.

Kreiranje mirisa je umjetnost kombiniranja odabranih eteričnih ulja kako bi se stvorili ugodni mirisi koji izazvaju pozitivne emocije. Stručnjaci koji se bave kreiranjem mirisa tj. dizajneri parfema nose popularni naziv “nosevi”. Najbolji autori mirisa svojim delikatnim nosovima mogu razlikovati nekoliko stotina raznih mirisa podijeljenih na nekoliko mirisnih kategorija: svježi, cvjetni, drvenasti, voćni, morski, orijentalni itd. Svaki dizajnirani miris je kombinacija više eteričnih ulja, a svaki miris u osnovi je mirisna piramida i sastoji se od tri razine: “donjih mirisa”-baze, “srednjih mirisa”-srce mirisa i “visokih notnih mirisa”. Kod svakog mirisa čovjek prvo osjeti dominantne “visoke mirisne note”, one “srednje mirise” osjeti tek nešto kasnije, a najduže se osjete “bazne note”. Zbog svoje složenosti dizajniranje, ali i odabir mirisa postali su vrlo moćan marketinški alat koji može bitno odrediti neki prostor.