Ukoliko razmišljate o otvaranju vlastitog kafića, caffe bara, coctail bara, ili niste zadovoljni stanjem postojeće barske opreme, svakako pročitajte savjet stručnjaka što bi svaki ugostitelj trebao znati prije no što krene u nabavu.
U mnogo godina rada s ugostiteljima, koji imaju ili tek otvaraju restoran ili bar, naišli smo na dosta interesantnih detalja koje uvijek koristimo kad savjetujemo novopečene ugostitelje. Mnogi u startu otvaranja novog objekta puno ulažu u sam interijer, plazme, skupe stolice, a onda kad bi se objekt trebao otvoriti, hitno i pod obavezno moraju se, ne biste vjerovali, nabaviti čaše , mašina za suđe, slamke, podloge za čaše, odabrati najpovoljniji dobavljač, odabrati program…. u tom trenutku većinom prave greške i na brzinu se odlučuju za opciju koja je nabrža ali možda ne i najpovoljnija.
Osnovna podjela ugostiteljske opreme obuhvaća sitnu i krupnu ugostiteljsku opremu.
Što je sitna ugostiteljska oprema?
Sitna ugostiteljska oprema se dijeli na posuđe, pribor za jelo, čaše, lonce, tave, grablice, hvataljke i sve ostalo što je potrebno za pripremu i serviranje hrane i pića.
Kada govorimo o sitnoj ugostiteljkoj opremi, pri njezinom je odabiru vrlo važno odabrati onu opremu koja će se moći jednostavno nadopunjavati u slučaju uništavanja pri uporabi. To se posebno odnosi na čaše, pribor za jelo i posuđe. Naime, mogli biste se naći u vrlo nezahvalnoj situaciji ako za svoj ugostiteljski objekt odaberete čaše, pribor za jelo ili posuđe koje nećete moći nadopuniti novima nakon što se pojedini razbiju ili oštete.
Estetski dojam sitne ugostiteljske opreme, naravno one s kojom gost dolazi u neposredni kontakt, nije ništa manje važan segment od njezine kvalitete. Uvijek odaberite posuđe koje se dizajnom uklapa u interijer i izgledom odgovara onome što se nalazi u vašoj ponudi.
Kada govorimo o ekskluzivnijim restoranima i hotelima, preporučljivo je da se pri odabiru posuđa, čaša i pribora za jelo obrati pažnja i na brand proizvoda.
Naime, takve ugostiteljske objekte posjećuju gosti naučeni na vrhunsku ugostiteljsku ponudu i vrlo često su i sami poznavatelji vodećih marki proizvoda, stoga će zasigurno znati prepoznati i cijeniti vaš trud pri odabiru upravo takvog posuđa.
Što je krupna ugostiteljska oprema?
Krupnu ugostiteljsku opremu čine uređaji poput ledomata, friteza, peći, tostera, strojeva za pranje posuđa, rashladnih vitrina te neutralni elementi kao kolica, šankovi, kuhinjski pultevi, razne vitrine…
Pri odabiru ugostiteljske opreme, vrlo je važno obratiti pozornost na njezinu kvalitetu jer kvalitetna oprema, uz redovito i pravilno održavanje ujedno znači dugogodišnju sigurnu uporabu bez bojazni da će se ona kvariti, uništiti ili oštetiti tijekom vremena.
Kod krupne ugostiteljske opreme vrlo je važno obratiti pažnju na samostalne dijelove pojedinih uređaja poput kompresora, termostata i grijača jer upravo ti elementi uređaja ponajviše određuju njegovu kvalitetu i trajnost. Dizajn krupne ugostiteljske opreme važan je ukoliko govorimo o praktičnosti jer omogućuje kvalitetniji, lakši i brži rad.
I voda ima svoju ulogu
Također, bitno je voditi računa i o vodi koja protječe kroz uređaje pa se u slučaju tvrde vode preporuča ugradnja depuratora, ako ga sam uređaj već ne posjeduje. Depurator sprječava nastanak kamenca pa je mnogo veća vjerojatnost da će uređaj trajati duže, manje se kvariti i davati puno bolje rezultate. Ovo se posebno odnosi na perilicu posuđa i ledomat; posuđe će biti čisto, a led proziran.
Osim kvalitete i estetike, kada govorimo o opremi u ugostiteljstvu, bitno je spomenuti i njezino održavanje. Pravilnim i redovitim održavanjem omogućiti ćete dugogodišnju uporabu opreme, spriječiti ćete lom i oštećenja ali i zadovoljiti brojne estetske i higijenske kriterije koji su vam kao ugostitelju postavljeni.
Bez vrtoglavih brojki
Sama vrijednost opreme i ulaganja u objekt ovisi o visini kvalitete kojom se taj restoran ili bar želi predstaviti i, naravno, najvećem broju gostiju koji može boraviti u objektu. U konačnici, na opremu se ne troše neke apsolutno velike cifre, naravno ako nije riječ o restoranu u kojem se većina ulaganja odnosi na kuhinjsku opremu. Ovdje bih se sada najviše zadržao na onome što je sada hit za sezonu i zabavu, a to su caffe barovi, disco klubovi i naravno cocktail barovi.
Za jedan od navedenih barova u koji stane oko 200 ljudi, troškovi se mogu kretati s opremom i sitnim inventarom do 40.000,00 kn. U to je uključen 90- kilski ledomat, perilica suđa, blender za voćne koktele i frapee, eventualno mikser, koji može biti multifunkcionalan i koristiti se za caffe barove i stvaranje tvrde pjene, a isto tako i napitaka na mliječnoj bazi. Ovdje smo do sad potrošili oko 30.000,00 kn, a ostalih 10.000,00 kn ide na čaše, sitniju opremu, podloge za čaše, cjenike…
Pitajte svojeg barmena
Mnogi ugostitelji zbog štednje na opremi, kupuju puno lošije brendove, smatrajući da će izdržati sezonu, pa će, kad im posao krene, kupiti nešto kvalitetnije. U takvim se situacijama, pretežno dogodi nešto sasvim suprotno, aparat pregori u samoj špici sezone, kad se više ne može na brzinu dobiti novi. Tu bih najviše izdvojio iskustvo s koktel barom koji je imao opciju kupiti blender za 3.500,00 kn (38000 okretaja, radi frozen koktele u 6 sekundi i neograničenu količinu koktela u danu) i blender u jednom od centara za 900,00 kn. Naravno,vlasnik se odlučio za jeftiniju opciju. Prije nego što je kupio profesionali blender, pregorila su mu 3 obična i nisu mu priznali garanciju, a na kraju je opet morao uložiti u skuplji.
Od opreme za koktel bar, isto treba paziti i na izbor opreme za samog barmena, od shakera koji se kreću od 50 do 200 kuna. Na njima obavezno treba paziti da budu gipki te da se modeliraju prema čaši, jer u protivnom, s obzirom da je dosta njih toliko kruto, pri stavljanju na čašu razbijaju staklo. Neka barska oprema ovisi i o samoj potrebi barmena, njegovu znanju i vještini upotrebe opreme. Pri naručivanju bi bilo dobro konzultirati se sa svojim trenutnim barmenima o njegovim željama, odnosno što bi on htio da mu se omogući.
U ovom dijelu smo naveli ono što bi trebao imati manji cockatil bar, koji pazi na kvalitetu svoje ponude. Nije navedena mašina za kavu, jer je danas pretpostavka da se ona sponzorski dogovara, ali ukoliko se vlasnici odluče na samostalnu investiciju, cijena se kreće oko 20.000,00 kn, ovisno o marki i količini grupa,
Najveći problem na samom kraju jest taj što u tijeku renoviranja i ulaganja u sam objekt ugostitelj potroši najveći dio novca, a u završnom momentu, kad bi svoj bar trebao predstaviti javnosti, mora štedjeti i naći sve što može za što manje novaca, pa jako puno gubi.
Takav je primjer i sa programom sa kojim izdajete račune i vodite svoje poslovanje. Nabavka programa gotovo uvijek dolazi na kraju, te je potrebno da dobro pazite koji program odabirete, koje su njegove mogućnosti, kakva je podrška i kakva je stabilnost programa. Osnova vašeg poslovanja je da znate u svakom trenutku sve informacije bitne za vaše poslovanje.
Prije odabira programa za fiskalnu blagajnu, obratite pozornost i na sljedeće:
- Troškovi. Prije nego se odlučite za program za fiskalnu blagajnu, sa prodavačem dogovorite krajnju cijenu. Na tržištu se mogu nabaviti programi koji su relativno jeftini, ali se na kraju ispostavi da su ipak skupi. Budite sigurni da se krajnja cijena programa za vašu tvrtku stvarno isplati. Postoje programi, poput POS Sectora koji se mogu i mjesečno iznajmljivati po određenoj cijeni te se plaćaju samo onoliko koliko se koriste. Ovo je idealno rješenje pogotovo za sezonce, za one koji ne mogu odvojiti određenu svotu novca odjednom, pa i za one koji su neodlučni. Prilikom odabira mjesečnog najma obratite pažnju da niste vezani ugovorom, kako bi mjesečni najam mogli prekinuti kad god poželite te da imate mogućnost pregleda svih izvještaja nakon isteka licence.
- Kvaliteta je neopisivo važan faktor i jedan od ključnih točaka prilikom odabira programa za fiskalnu blagajnu.
- Provjerite reference programa kojeg želite odabrati. Da li su drugi kupci zadovoljni? Koliko dugo je program za fiskalnu blagajnu prisutan na tržištu? Da li tvrtka koja prodaje program ima dovoljno iskustva u IT sektoru? Ovo su neka od pitanja, koja mogu biti ključna kada je u pitanju kvaliteta proizvoda koji namjeravate odabrati.
- Dugoročni razvoj programa. Prije odabira programa za fiskalnu blagajnu uvjerite se da je isti u mogućnosti rasti zajedno sa vašom tvrtkom i vašim poslovanjem, to jest da je u mogućnosti razvijati se dalje. Ako ovo nije slučaj, moglo bi se desiti da će vam biti potreban novi program koji podržava novitete vezane za fiskalnu blagajnu.
- Support/Podrška. Podrška u svakom momentu treba biti dostupna, pa i u kasnim večernjim satima, vikendom i praznicima, jer npr. ugostitelji imaju baš tada najviše gostiju u objektu i tada im je najčešće potrebna podrška ili informacija vezana za program za fiskalnu blagajnu. Dobra podrška je osnova za uspješno poslovanje i obavezno sa prodavačem programa za fiskalnu blagajnu prije kupovine ili najma provjerite da li je podrška uključena u cijenu programa. Ukoliko podrška nije uključena, obavezno se raspitajte o cijenama iste.
Kao primjer programa s kojim možete uspješno voditi svoj objekt i mirno spavati uzet ćemo POS Sector, program za ugostiteljstvo.
Izdavanje računa ne smije imati više koraka nego što je potrebno.
Iz tog razloga vam treba istestiran i provjeren program. Ako nabavci programa pristupite olako, to vas može skupo koštati u vidu:
- zastoja u radu zbog grešaka u programu što dovodi do ne izdavanje računa i blokiranja posluživanja gostiju
- pogrešnih informacija o stanju zaliha i financija
- gubitka teško zarađenog novca
Iz navedenih razloga ne savjetujemo da nabavci programa ne pristupate olako, nego istestirajte programe koji vam najviše odgovaraju i odlučite se sami nakon stečenog iskustva iz testiranja.
Oprez- higijena!
Sanitarni su se zakoni u Hrvatskoj u zadnjih nekoliko godina dosta postrožili, pa su se iz upotrebe izbacili svi drveni objekti i isto tako se posvećuje puno pozornosti samoj površini na kojoj se slažu čaše. Mnogi koriste stare, valovite podloge, koje su spužvaste i pretežno se koriste u kućnim kupaonicama ili obične bijele krpe. Ti elementi su strogo zabranjeni, jer su bakteriološki visokorizični i isto tako skupljaju neugodne mirise, koje kasnije gost mora udisati kad pije piće.
Tu bih predložio kvalitetne mrežaste podloge za čaše, koje su sanitarno dopuštene jer ne skupljaju bakterije te se lako peru, a cijenom ne prelaze 300,00 kn- što ispada puno jeftinije od već navedenih elemenata. Na kraju bih istaknuo da je uvijek puno lakše i profesionalnije poslovati kao ugostiteljski objekt ukoliko imate jednog dobavljača, koji razumije Vaše potrebe i uvijek će priskočiti u pomoć savjetom ili kvalitetnijom opremom ukoliko se ukaže potreba, navode iz Scorpio Bar Consulting-a.