Svjetlo se dizajnira za čovjeka

U gastronomiji gost je na prvom mjestu. Prije svega važno je da se gost dobro osjeća, a jedan od bitnih uvjeta za ovo raspoloženje je i rasvjeta. Svjetlo se dizajnira za čovjeka, a ne za arhitekturu i ovo je početak i kraj glavne teze dobre rasvjete. Osobine dobre rasvjete su da se na pravilan način upravlja sa dnevnim svjetlom i električnom rasvjetom. Dnevno svjetlo je naravno najugodnije za čovjeka, a zadatak električne rasvjete da se dobije dojam prirodnog svjetla. Ovo partnerstvo dnevnog i električnog svjetla i upravljanje sa njima presudna je za uspješnost rasvjete. Važno je povesti računa o boji svjetla, jer boja je ta koja jako utječe na ljudske emocije i raspoloženje.
Različite boje svjetla su veoma osjetljivo pitanje. Sa različitim bojama potrebno je biti veoma oprezan jer je veoma lako upravo zbog pogrešnog odabira boja dobiti dojam naglašenog kiča i cirkusa. Poželjno je da se boje koriste u slučaju naglašavanja pojedinih detalja i trenutaka i pojedinih mjesta kada je to potrebno. Sve treba prilagoditi funkciji prostora, a i bojama njezine okoline

Svjetlo po obrocima

  • Doručak: potrebno je puno svjetla, tako da gosti mogu pročitati jutarnje novine, dok uživaju u kavi i doručku.
  • Ručak : Ako ste fast food restoran, umjerena razina svjetla pogoduje brzoj izmjeni gostiju, pogotovo u vremenu za ručak
  • Večera : večernji sati zahtijevaju svjetlo niskog intenziteta za stvaranje intime i ležerne atmosfere.

Svjetlo definira prostor i njegovu uporabu

Jedna od osnovnih pogrešaka koja se pravi prilikom uređenja objekta i postavljanju izvora svjetlosti odnosno rasvjete je da se odabir vrši prema njihovom izgledu (dizajnu), a ne prema funkcionalnosti koja je potrebna da bude u prvom planu. Također, problem se smatra riješenim kada se uvede svjetlo, a kakvo je svjetlo i gdje je postavljeno poprilično i nije bitno.

Uspješnost rasvjetnog sistema u nekom prostoru ocjenjuje se na temelju osjećaja i doživljaja osoba kojima je taj prostor namijenjen i koje se njime koriste. Da bi se dobio idealni rasvjetni dizajn samog objekta, potrebno je da se on stopi s pripadajućom arhitekturom i interijerom.

Koraci za dobivanje dobrog rasvjetnog dizajna su definiranje namjene prostora i njegove upotrebe. Po ovim parametrima se i definira vrsta i količina svjetla. Kada su količina svjetla i željeni efekti definirani, potrebno je odabrati rasvjetna tijela. Potom je potrebno odrediti oblik koji će najbolje odgovarati prostoru, jesu li to viseće, ugradne svjetiljke i slično

U slučaju restorana i drugih zatvorenih prostora morala bi postojati mogućnost da se električna svjetlost, ručno ili automatski, prilagodi različitim situacijama, odnosno događaju koji je u datom trenutku u tim prostorijama aktualan, ovisno o trenutačnoj količini dnevnog svjetla, o tome je li oblačno ili vedro te ovisno o sezoni (ljeto ili zima).

 

Svjetlo vežemo i dizajniramo prije svega za čovjeka, ne za uređenje objekta i njegovu arhitekturu. To je osnovno i zadnje pravilo dobre rasvjete za bilo koji objekt