Da li je E-mail Marketing u ugostiteljstvu zaista potreban ugostiteljima i ako da, zbog čega? Saznaj sve o tajnama E-mail marketinga u ovom blogu.
Za ugostitelje svaki način oglašavanja je značajan
Kada ugostitelj odluči da uloži određena novčana sredstva u marketing svog restorana ili bara, bitno za njega je da povede računa o tome da se ta ulaganja na kraju i isplate.
Za sva ulaganja, pa i za marketing ulaganja važno je prvo donijeti strateške odluke. Strateško planiranje je rukovodeći proces razvijanja i održavanja svakog ugostiteljskog objekta, bilo da se radi o ekskluzivnom restoranu ili jednostavnom baru.
Većina uspješnih vlasnika i menadžera restorana unaprijed kreiraju marketinški plan za cijelu godinu, te u skladu s njim formiraju svoj godišnji budžet. Svaki od ovih ugostitelja ili menedžera će se složiti sa mnom da oglašavanje putem medija/tiska, dizajn, te ostali promotivni materijali mogu stajati jako puno novca, ali isto tako će biti u skladu s mojim mišljenjem da je marketing krajnje neophodan u svakodnevnom poslovanju.
Vrijeme za sve ugostitelje i menadžere je da iskoristite nove mogućnosti promoviranja restoranske ponude. Svjedoci smo brzog razvoja tehnologije i sve učestalije upotrebe interneta kao osnovnog izvora informacija, pa zašto ga onda ne iskoristiti u svrhu restoranskog marketinga?
Današnja tehnologija odnosno online marketing strategije definitivno otvaraju vrata novim načinima promoviranja tvog restorana, a jedna od uspješnijih online marketing strategija je i dalje stari, dobri e-mail, iako se to možda ne čini tako.
Da li je E-mail marketinga i dalje efikasan?
Vlasnici restorana nisu ni svjesni koliko koristi mogu imati od e-mail marketinga. Dovoljno dobar razlog da se ovaj način marketinga i dalje koristi jeste: osobnost. E-mailovi pružaju vlasnicima restorana ili barova mogućnost održavanja stalnog, izravnog kontakta s gostima.
Pored osobnosti (koja je jako bitna u ovoj cijeloj priči) evo još nekoliko dobrih razloga zašto ovaj način reklamiranja ne smije pasti u zaborav:
- slanje e-mailova je mnogo jeftinije nego većina drugih načina reklamiranja
- e-mail poruku možeš poslati u bilo koje doba dana i odakle god
- e-mail poruka može da čeka sve dok ne bude pročitana
- e-mailovi su odlični za direktno povezivanje s gostima
- primalac ima mogućnost da proslijedi elektronsku poštu i odgovori
Tako da, možemo reći: E-mail marketing je i dalje efikasan!
E–mail vs. Društvene mreže
Mišljenja sam da je komunikacija između vlasnika ugostiteljskih objekata i gostiju prije masovne popularizacije društvenih mreža bila mnogo jednostavnija. Većina gostiju je tada čitala poruke u svojima inboxima redovno i detaljno. E-mail poruka od vlasnika omiljenog restorana im je tada značila mnogo, bez obzira da li je sadržaj bio vezan za promociju restoranske ponude ili su dobili elektronsku čestitku povodom blagdana.
No, svjedoci smo da društvene mreže poput facebooka i twittera igraju sve važniju ulogu u svakodnevnom životu pojedinca, ali i poslovnog čovjeka, poput ugostitelja. Ljudi se previše fokusiraju na moć društvenih mreža, te zbog njih jednostavno zaboravljaju na e-mailove. Čini se da elektronska pošta sve više pada u zaborav.
Međutim, snaga i moć e-mail marketinga se ne smije nikako zaboraviti. U ovo doba, kada je online svijet preopterećen raznoraznim informacijama, e-mailovi ostaju i dalje osobni.
“Prompt Communications” iz Bostona nedavno je izvršio studiju koja je pokazala da čovječanstvo najviše koristi društvene mreže, a posebno Facebook, da ostanu u kontaktu s prijateljima.
- 96% ispitanika redovito koriste Facebook za povezivanje s prijateljima,
- 93% tekstualne poruke, a
- 91% e-mailove.
Važnu ulogu igraju i godine ljudi koji koriste internet. Koja dob koristi više email, a koja društvene mreže pokazuje ti sljedeća slika:
Da, društvene mreže jesu trend!
No, to ne znači da ljudi ne provjeravaju svoj inbox i ne otvaraju poruke koje se u njemu nalaze. Gdje nam stižu računi, izvodi iz banke, potvrda online kupovine? Pa na e-mail, naravno!!!
Zapamti da na svijetu postoji oko 3 Milijarde korisničkih e-mail adresa, a kreiranih profila na Facebooku i Twitteru zajedno, je 3 puta manje.
Vjeruj mi, većina ljudi i dalje provjerava svoje e-mailove nekoliko puta dnevno!
Ovo nije razlog da ignoriraš društvene mreže, iskoristi ih u e-mail marketingu. Pošalji linkove u e-mailu koji vode na profil tvog restorana na Facebooku, Twitteru i Google Plus-u.
Vodič kroz E-mail Marketing
Da bi na pravi način unaprijedio svoje poslovanje i promovirao svoju restoransku ponudu putem e-maila marketinga, potrebno je dobro ga poznavati.
Za sve ugostitelje koji se žele povezati s e-mail marketingom i saznati nešto više o njemu smo pripremili prikladan vodič za isti.
Izgradnja baze podataka tvojih gostiju
Prvo što će ti biti potrebno, nakon što si odlučio poboljšati promet svog ugostiteljskog objekta e-mail marketingom, jesu e-mail adrese gostiju. Doći do e-mail adrese gosta, pogotovo onog koji po prvi put večera u tvom restoranu nije jednostavno, ali je izvodivo.
Bitno je iskoristiti svaku priliku za prikupljanje podataka o gostima, a e-mail adrese koje si već prikupio mogu da postanu odlično oruđe za direktni marketing.
Veliki pomagač pri prikupljanu e-mailova je web stranica tvog restorana.
Osiguraj da ona ima vidno polje/obrazac u koje posjetioci stranice imaju mogućnost upisati svoju e-mail adresu. Tako, svi oni koji su upisali svoju e-mail adresu pristaju na dobivanje newsletters-a, koje im ti ili neka druga osoba zadužena zato, šalješ u vidu promocije restoranske ponude.
Naravno, samo to neće biti dovoljno da gosti i upišu svoju e-mail adresu u to polje. Gost će najlakše ostaviti svoju e-mail adresu i dozvoliti da ga kontaktiraš, ako od toga ima određenu korist. Ako želiš da vidiš kako se baza podataka s informacijama tvojih gostiju zaista puni, onda gostima trebaš dati poticaj!
Pokušaj ponuditi 10% popusta na romantičnu večeru za dvoje ili besplatno piće, za sve one koji upišu adresu svoje elektronske pošte i time pristanu na dobivanje newsletters-a.
Ako web stranica tvog restorana sadrži polje za prijavu na newsletters-e ili tek planiraš da ponudiš posjetiocima stranice isto, onda pazi da to polje bude vidljivo. Ako se ono nalazi na samom dnu stranice, a uz to ga prati sadržaj koji ima neprivlačan i mali font slova, onda se nemoj nadati da će se baza podataka s informacijama tvojih gostiju zaista i početi puniti.
Mnogi vlasnici restorana pored računa svojim gostima ostave na stolu i obrazac/karticu u kojoj gosti mogu komentirati uslugu i ponudu restorana. Ove kartice mogu idealno poslužiti pri prikupljanu e-mail adresa gostiju.
Nemoj zaboraviti olovku ostaviti na stolu zajedno sa računom i obrascem. Dok konobar vrati kusur ili ode provući karticu, gost ima mogućnost popuniti mini obrazac, a ti imaš još jedu e-mail adresu u svojoj bazi podataka.
Prilikom dostave možeš također promovirati svoju e-mail kampanju. Neka se u pakiranjima u kojima je hrana također nađe ovaj obrazac/kartica, te zamoli gosta da obrazac popune i donesu kada sljedeći put budu posjećivali tvoj restoran.
Neka se nađe i url web stranice tvog restorana na pakiranju ili u priloženom flajeru. Zamoli svoje goste da posjete tvoju stranicu i da se upišu za dobivanje novosti, da bi ostvarili popust na određena jela i pića.
Ne moraš uvijek čekati da ljudi posjete tvoj restoran i završe s jelom da bi napunio svoju mailing listu s još jednom e-mail adresom. Iskoristi i rezervacije!
Na stranici za online rezervacije jednostavno ponudi prijavni obrazac koji gosti treba da popune da bi sebi osigurali mjesto u tvom restoranu.
Ako rezervacije prihvaćaš telefonskim putem, onda neka ti pri ruci uvijek bude olovka i papir na kojem će zabilježiti osnovne podatke gosta, pa tako i e-mail adresu.
Načina za prikupljanje e-maila ima dosta, bitno je znati iskoristiti svaki od njih!
Daj gostima dobar razlog, ako želiš da ti oni povjere adresu svoje elektronske pošte.
Nemoj dodavati ljude na e-mail listu bez njihovog odobrenja
Nipošto nemoj dodavati one ljude na svoju mailing listu, koji nisu odobrili ili tražili da budu na njoj. Neki ugostitelji to rade, što nimalo nije u redu. Ako dobiješ posjetnicu (vizitku) od nekog gosta, to ne znači da ti je on dao odobrenje da mu šalješ e-mailove u vidu promocije svog restorana. To je nepristojno, a o tome da će se gost koji ti je dao vizitku uznemiriti ili razljutiti neću ni da govorim. Ovdje se radi o osjetljivim, pa čak i protuzakonitim radnjama.
Pošalji reklamne e-mailove samo onima koji su samovoljno pristali na dobivanje istih.
Važno za napomenuti jeste, da e-mail adresu koju ti je gost povjerio ne smiješ zloupotrijebiti (proslijediti je trećoj osobi ili slično)
E-mail adresu gosta smiješ koristi samo za direktni marketing vlastitih proizvoda ili usluga.
Ciljana populacija
Pažljivo odredi ciljanu populaciju kojoj planiraš slati e-mail poštu i time promovirati svoj restoran ili bar. Uspješnost restoranske ponude i pružanje kvalitetne usluge je usko vezana s procjenom tvojih potencijalnih gostiju.
Razmisli po najprije o tome tko su tvoji trenutni gosti. Vidjet ćeš da se oni ne razlikuju mnogo jedni od drugih. Vjerojatno većina njih ima istu plaću, dob, posao, hobije, navike…
Ako je potrebno, napravi posebne verzije ponuda za različite grupe ljudi. U svakom restoranu je određena skupina ljudi odgovorna za najveći dio prihoda.
Povezivanje s gostima
Jedan od najlakših načina komuniciranja s gostima jeste putem e-maila. Kada tvoji gosti završe s ukusnim jelima koje je tvoj kuhar za njih pripremio, te pohvale osoblje i ambijent restorana, sigurno se uvijek pitaš kako ostati u kontaktu s takvim gostima?
Pomoću uspješne e-mail kampanje, oni sigurno neće zaboraviti tvoju restoransku ponudu. Vrijedan sadržaj poruke, će ih uvijek podsjećati na to zašto im se kod tebe u restoranu svidjelo, te će dobiti želju da tvoj restoran ponovo posjete.
Saznaj više o svojim gostima
Saznaj više o tome što tvoji potencijalni goste žele putem e-maila! Postavljaj im pitanja: što oni najviše vole u tvom restoranu ili što bi voljeli promijeniti?
Naoružaj se odgovorima i informacijama, te zaključi što su stvarni interesi tvojih gostiju. Prilagodi svoj jelovnik, promocije, te ekskluzivna događanja u svom restoranu u skladu s tim informacijama. Poslati linkovi u e-mailu također ti mogu pomoći u ovoj namjeni.
Ako tvoji gosti većinom kliknu na link koji obećava 10% popusta na koktele ili kupon za besplatan desert, onda znaš što ih privlači i lakše će ti biti sastaviti odgovarajuću ponudu za njih.
Možeš poslati i dvije različite e-mail poruke, istoj skupini ljudi. Tako ćeš saznati koji sadržaj je efikasniji.
Odaberi odgovarajući e-mail servis
Izabrati dobar e-mail servis koji je će ti pomoći u radu, te osigurati kvalitetan e-mail marketing je veoma bitno. E-mail koji koristiš treba da bude pouzdan i fleksibilan. Prije nego kreneš u pisanje i slanje e-mailova, upoznaj se sa svojim izabranim servisom i njegovim funkcijama.
Njih ima dosta, a neki od poznatijih koji se rado koriste u ugostiteljstvu širom svijeta su:
- MailChimp – Početnici ga rado koriste. Veoma je jednostavan za rukovanje i može se slobodno koristiti za popise do 2000 email adresa.
- Fishobowl – je posebno prilagođen za ugostiteljsku industriju, te nudi odlično rješenje za vlasnike restorana, koji rado koriste e-mail marketing.
Manje je uvijek više
Ne budi dosadan i ne šalji e-mailove svojim gostima prečesto. Bolje je dobiti jedan zanimljiv newsletters s kvalitetnim sadržajem jednom u 10 dana, nego loš svako dva. Ne dozvoli da tvoji gosti kojima šalješ e-mailove imaju osjećaj da ih spamaš.
Posveti posebnu pažnju kreiranju kvalitetnog sadržaja. Znam to zahtjeva dosta vremena i truda, ali će se isplatiti.
Ako se ponekad nađeš u nedoumici i ne znaš što bi gosti stvarno željeli da pročitaju, pitaj ih.
Pitanja im možeš postavljati nakon završenog jela ili jednostavno u anketi, koju si strateški smislio i pripremio.
- Da li žele popuste?
- Da li žele dobiti obavijest kada tvoj restoran ima novu ponudu?
- Da li vole nagradne igre i bi li sudjelovali u njima?
I što god ti padne na pamet, pitaj. Tvoji gosti će ti dati najbolje odgovore na ova i druga pitanja.
U subject-u je tajna uspjeha
Subject treba da bude jasan, primamljiv i kratak! Ne zaboravi da veliki broj ljudi svoje e-mail poruke provjeravaju na mobilnim uređajima, a oni, u zavisnosti od uređaja, vide od 24 do 61 znakova.
- “Pozvani ste na VIP zabavu.”
- “Posebna ponuda: samo za naše čitatelje.”
- “Naš kuhar otkriva tajnu Vašeg omiljenog jela.”
- “Još 2 tjedna možete kušati jela iz našeg ekskluzivnog jelovnika!”
Ovo su neki od subject-a koji rade!
Subject e-pošte je ključan i treba da sadrži poticaj na otvaranje dobivene poruke. Budi kreativniji i ponudi više od: “Iskoristi ponudu!”
Nemoj zaboraviti da pošiljaoc e-maila budeš ti ili tvoj menadžer, a ne tvoj restoran. 28% ljudi će prije otvoriti poruku koju su dobili od osobe, nego od restorana.
Začini sadržaj svog newsletter-a
- Nadopuni sadržaj poruke slikama. Vizualne informacije nijedan čitatelj neće zaboraviti. Ako planiraš ekskluzivni događaj u svom restoranu, npr. “Degustaciju vina” onda pošalji svojim gostima slike i pokaži im kako je taj događaj izgledao prošle godine u tvom restoranu.
Možeš poslati i slike novih jela koje je smislio tvoj glavni kuhar, slike veselog osoblja ili ambijenta koji ih očekuje za vikend. - Kratki video može privuči više pažnje i probudi veće emocije nego tradicionalni e-mail s tekstom i slikama. E-mailovi s video sadržajem imaju tendenciju da budu prije otvoreni i pregledani, nego obični e-mailovi.
- Uključi brojeve u sadržaj e-mail poruke. Cijene, procenti i ostali brojevi će privući pozornost čitatelja. Nemoj zaboraviti da ima onih koji ne vole da čitaju, te svoj fokus preusmjere samo na zanimljive stavke u sadržaju poruke, a to su između ostalog i brojevi.
Primjer reklamnog e-maila
Odličan primjer jednog marketinškog e-maila, koji obuhvaća sve navedeno ima restoran meksičke hrane “Taleo” (Irvine, Kalifornija).
A on izgleda ovako:
E-mail Marketing za vrijeme praznika
Marketinški stručnjaci su mišljenja da je e-mail vrlo važan način reklamiranja za ugostitelje. Veliki broj njih, čak 43% tvrdi da je elektronska pošta odličan kanal za generiranje dodatne prodaje tijekom praznika.
I ja isto mislim! Pa tko ne voli za vrijeme praznika vidjeti poruku u inboxu čiji je subject: “Platite 15% manje na Vaše omiljeno vrijeme za vrijeme blagdana”?
Za vrijeme blagdana ljudi vole kupone i sniženja, a pogotovo poklone i iznenađenja! Ponudi im ih.
Poruka koju ćeš slati svojim gostima za vrijeme praznika treba da sadrži kratak tekst, te dosta slika. Dokazano je da većina svoju e-poštu dobivenu za vrijeme blagdana otvara pomoću mobilnih uređaja, čak 45% njih. Olakšaj im preglednost iste.
Elektronske čestitke kao znak pažnje i zahvalnosti
E-mailove nemoj slati samo da bi promovirao svoj restoran. Zahvali svojim gostima na dugogodišnjem povjerenju, te im čestitaj praznik ili rođendan.
Pokaži im da ih cijeniš i obraduj ih za rođendan s besplatnim desertom ili čašom šampanjca, te navedi u e-mailu da će isti dobiti kada sljedeći put posjete tvoj restoran. Izgradi odnos koji se temelji na ljubavi i povjerenju između gosta i tebe.
Vjerujem da sam te uvjerila u moć e-mail marketinga i da je tvoj naredni korak u promociji upravo e-mail marketing