Da li je prva kontaktirana veleprodaja pića i hrane optimalan izbor za vas? Znate li kako možete uštediti novce pravilnim odabirom dobavljača? Gdje kupovati?
Gdje kupovati robu i pod kojim uvjetima jedan je od bitnih, a možda i najbitnijih financijskih odluka koje trebate da donesete u vašem poslovanju. Vaš izbor gdje kupovati potrebno piće, namirnice i potrošni materijal i na koji način se postaviti prema dobavljačima, možete osjetiti i te kako na svom džepu. Ako pripazite na par sitnica onda će sigurno i vaša kasa ostati punija, a poteze koje dobavljači preduzimaju da vam uzmu i to malo profita koji vam zasluženo ostane bit će vam poznati. Zapamtite!
Svoje poslovanje ne mjerite prema prihodima, nego prema razlici prihoda i rashoda iz koje se jedino možete razvijati.
Krenimo redom
„Mali“ prava nemaju
Osnovno pravilo kada ste novi u ugostiteljstvu ili ako imate ugostiteljski objekt koji trenutno pravi „male“ promete je da nemate nikakvih prava kod dobavljača. Za njih ste samo još jedan od „malih“ i vama su namijenjene najveće nabavne cijene, kao i novi proizvodi koje treba da uzmete u svoju ponudu i sa tim učinite njima uslugu (primjer “preporuke” Coca-Cola-inog energetskog pića Burn kao pandana za Red Bull-u). Obično su to novi proizvodi proizvođača koji žele proboj na tržištu u novom segmentu i za koje je dobavljač obavezan da prodaje uz glavni neke tvrtke.
Što vi imate od toga!? Uz robu koju ste planirali da imate na cjeniku sada imate i robu koju vam je predložio dobavljač , a koja se sa vremenom pokazala da je niti ko traži niti da je možete prodati. Jedan ne razuman trošak sa vaše strane. Reklamni materijal (čaše, pregače, košulje, tende) su priča mamilica. Rezimirajte godinu i sračunajte zaista što ste dobili od dobavljača od onoga što vam pripada i što su vam govorili na početku priče. Šest do dvanaest časa, jedna pregača, dvije majice, a za tendu i suncobrane će te morati sačekati narednu godinu kada se bude pravila nova raspodjela.
Potpisivanje ugovora
Svaki dobavljač insistira da sa njim potpišete ugovor i to na duži vremenski period . Sa vaše stane potrebno je da donesete naravno sve svoje papire kao i mjenice za prinudnu naplatu u slučaju da ne podmirujete svoje račune. Dobavljač vam obećava najbolje cijene svih proizvoda od sada do kraj ugovora. Ali, gdje je tu klopka u koju upadate, a da toga niste ni svjesni.
Prva stavka su cijene vama potrebnih proizvoda. Dobavljač izbjegava bilo kakav razgovor o mogućnosti da se cijene podignu odmah nakon vašeg potpisivanja ugovora. Razlozi su im zaista brojni. Od recesije, povećanja cijena u nabavi pa do povećanih troškova goriva i transporta. Da to jesu zaista mogući razlozi, ali ne i mnogo puta istiniti za povećanje cijena. Prilikom potpisivanja ugovora sa dobavljačima potrebo je da tražite od njih da vas obavijeste o svakoj promjeni cijena i razlogu za njihovo podizanje.
Takođe tražite od dobavljača da će se vaše nabavne cijene povećavati u omjeru za koji je i njima podignuta nabavna cijena npr. 3% a ne 12 ili 20 %! U slučaju da kao razlog navedu povećanje cijena u nabavi lako možete to provjeriti. Nazovite matičnu tvrtku generalnog distributera tog proizvoda ili trgovačkog putnika i pitajte da li su se cijene promijenile i u kojem procentu. To je vaše pravo koje imate i iskoristite ga u potpunosti.
Ovaj način prikazivanja malih cijena prilikom potpisivanja ugovora i dizanja istih u sezoni od strane dobavljača je naročito aktualan za sezonske objekte. Dobavljači mame sa niskim, nekada i nerealnim cijenama sa planom da iste podignu veoma brzo. Ne dopustite da posluju sa vama na ovaj način. Ne obavezujte se u slučaju da vam ne mogu garantirati realne cijene da će te kupovati samo kod njih, nego ostavite sebi mogućnost da kupujete i kod drugih dobavljača.
Igra za popustima i cijenama
Već na početku razgovora sa dobavljačem dobavljač vam ističe da dobivate 20% popusta ako potpišete ugovor i kupujete samo kod njih. Da, obično traže da se obavežete i kupujete samo kod njih i da zbog toga imate famoznih 20% popusta. Pitanje je od koje cijene imate 20% popusta i kolika je onda to cijena u konačnici. Puno puta se desi da u nekog dobavljača dobijete manji popust od 12% npr. Ali da je cijena u konačnici manja nego kod dobavljača sa 20%.
Provjerite! Uzmite cjenike od svih dobavljača (nerado ih daju) sa predloženim uvjetima za potpisivanje ugovora i usporedite. Uzmite svoj cjenik i stavku po stavku izračunajte koliko pojedini proizvod košta u svakog dobavljača ponaosob. Usporedite i dobit će te mogućnost da smo zbog ove radnje uštedite novce za vaše ljetovanje ili zimovanje u najmanju ruku.
Dostava naručene robe
Naravno prilikom pregovora za potpisivanje ugovora svaki dobavljač će reći da je to najmanji problem i da se ne trebate obazirati na ovu stavku jer oni mogu puno toga i još više. Neistina. Čim nastupi malo obimniji posao kod vas naravno nastupit će i kod vašeg dobavljača. Počet će kasniti dostava naručenih prijeko potrebnih proizvoda, a sa tim počinju i vaši problemi u svakodnevnom radu kao i problemi sa gostima. Ova situacija je poznata i nepreporučljiva u ljetnim mjesecima kada su velike gužve i vrućine.
Piće koje trebate je došlo umjesto u 8 sati u 11, toplo je, niste u mogućnosti da ga ohladite pošto nema tog hladnjaka koji može da ohladi piće u tako kratkom roku. Problem. Veliki problem. Jedino što je moguće je da se žalite dobavljaču, ali naravno dobit će te odgovor da je bila gužva, da se više neće dogoditi, da oni ne mogu ništa i da su im sva raspoloživa vozila u pogonu. Svake godine ista priča.
Par alternativnih savjeta sa trenutno rješenje problema toplog pića. Prije sezone saznajte ko prodaje led (mrvljeni je puno jeftiniji). Kupite jedan plastični badanj ( bačvu) u koju će te usuti vodu i led i staviti vaše piće na brzo hlađenje. Trošak se svakako povećava, ali gost će popiti hladno piće i naručiti novo. Ako i ne naruči novo, vratit će se opet jer će znati da je kod vas piće uvijek hladno!
Ostaje vam osnovni problem, što sa dostavom pića. Prije potpisivanja ugovora raspitajte se kod postojećih objekata o vašim lokalnim dobavljačima i o njihovim iskustvima sa njima. Tražite od dobavljača informaciju koliko ima vozila za dostavu kao i broj objekata koje ta vozila opslužuju i u kom radijusu. Insistirajte da vam se roba doprema u ranije dogovoreno vrijeme. Pokušajte da postavite to kao jedan od uvjeta dobavljaču kojeg se treba pridržavati i da u slučaju ne pridržavanja ove klauzule ugovora, vaš ugovor sa dobavljačem nije validan; te da vam stavlja za mogućnost da ga raskinete na vaše insistiranje.
Odvoz ambalaže
Logično bi bilo da dobavljač prilikom svake dostave naručene robe i odveze povratnu ambalažu. Na početku priče sa ovim nećete imati problema, ali kao što smo i ranije rekli sa povećanjem obima vašeg posla povećava se i obim dobavljačevog posla. Prvi put će reći da su puni i da im nema gdje stati vaša povratna ambalaža, drugi put isto ili da moraju hitno na drugu lokaciju i da će svakako doći da je pokupe. Broj vaše povratne ambalaže je sada vama veliki problem. Brdo praznih boca i praznih bačvi za pivo i kontejnera za sirup više podsjeća na smeće nego na uredno složenu praznu povratnu ambalažu. Rješenje da dogovorite sa dobavljačem točan način odvoženja povratne ambalaže kao i dane i vrijeme kada se ova radnja.
I svaki put, ali baš svaki put kada se nebudu pridržavali dogovora nazovite šefa dostave čak i vlasnika i predočite mu svoj problem. I na kraju u slučaju da sanitarna inspekcija bude u prolazu ili dođe u kontrolu vašeg objekta velika je vjerojatnoća da će te dobiti kaznu zbog ne primjerenog skladištenja veće količine prazne ambalaže.
Ovo su okosnice poslovanja sa dobavljačima iz osobnih iskustava. U jednom od slijedećih tekstova ovog bloga na temu dobavljača bavit ćemo se temom kako da znate što vam pripada od reklamnih kampanja pojedinih pića i hrane. Kako da dođete do sredstava, marketinških novaca koja su predviđena za vas, plaćenih događanja kao dijelova kampanje ili besplatne robe koja je predviđena za vas.