Franšiza restorana – investirati u razvoj franšize ili ne? 

Matija Rako
Matija Rako

SEO Manager

Podijelite na društvenim mrežama:

Franšiza restorana - invenstirati u razvoj franšize ili ne?

Tablica sadržaja

Ambiciozni ugostitelji često sanjaju o proširivanju svojih kulinarskih kreacija na što veći broj ljudi. Ovaj cilj obično zahtijeva otvaranje novih lokacija, no za one posebno ambiciozne, koje vjeruju u ogroman potencijal svoga poslovanja, mogućnost razmatranja je i franšiziranje.

Mnogi od svjetskih najpoznatijih restorana uspješno su se proširili putem franšiza. Ovaj poslovni model uključuje vlasništvo nad restoranom od strane tvrtke koja ima prava prodaje imena, brenda, poslovnog modela i proizvoda restorana pojedinačnim investitorima. Franšizor, dakako, pruža podršku franšiznim partnerima kroz brendiranje, a često nudi i marketinške strategije, analize, obuku osoblja i druge korporativne aspekte, dok franšizni partner upravlja svakodnevnim operacijama restorana. U zamjenu, franšizni partner plaća mjesečne naknade za korištenje brenda i dobivenu podršku.

Transformacija restorana u franšizu bez sumnje predstavlja izazov koji zahtijeva značajan napor i financijska sredstva. Unatoč tome, potencijalno može znatno povećati prihode restorana i pomoći mu da postane prepoznatljiv širom zemlje, ali i izvan nje.

Restoran kroz franšizni model 

Franšizni model poslovanja i nije baš česta pojava u poslovanju hrvatskih ugostitelja. Postoje razlozi zbog kojih ćemo puno češće na ulici sresti manji restoran nego neki franšizni. Zaista, radi se o velikom poduhvatu koji zahtjeva pažljivu evaluaciju.

Prvi korak u tom procesu je odrediti odgovara li franšiziranje dugoročnoj viziji poslovanja restorana. Franšizni restorani često koriste korporativni, standardizirani pristup brendiranju kako bi privukli masovnu publiku. Ako osjećaš da bi to moglo narušiti šarm tvog autentičnog poslovanja, franšiziranje možda nije idealan izbor.

Također je ključno razumjeti može li tvoj restoran privući masovnu publiku. Razmisliti o vrsti kuhinje, lokaciji za početak franšiziranja te ciljanoj skupini gostiju. Kupnja već postojećeg restorana i transformacija u novu lokaciju trenutnog restorana može biti strategija za ispitivanje terena prije potpunog angažmana u franšiznom modelu.

Osim toga, franšizni restorani će prije postići uspjeh ako imaju dovoljan broj lokacija. Troškovi održavanja mogu biti veliki, ali profit može eksponencijalno rasti s dodatkom novih lokacija.

Međutim, ključno je pitanje postoji li dovoljna potražnja za takvim tipom restorana. Prilikom širenja na nove lokacije, preporučuje se početi lokalno i pažljivo analizirati potrebe gostiju, istražujući konkurenciju. Detaljna analiza tržišta pomoći će ti identificirati područja s visokom potražnjom za specifičnim tipom kuhinje.

Osim skalabilnosti, istraživanje tržišta pomoći će ti ocijeniti financijski potencijal i izglede rasta tvog restorana. Razvojem plana za otvaranje novih lokacija, nužno je provesti financijsku analizu kako bi postavio realne ciljeve prihoda i očekivanja za svako novo otvaranje.

Možda tvoja franšiza neće moći pružiti cijenovno najpovoljniju ponudu, ali važno je donijeti nešto jedinstveno na tržište. Zaista, kad uzmemo u obzir cijene najpoznatijih stranih franšiza u Hrvatskoj, ali i drugim zemljama, vidimo da ne spadaju u rang najpovoljnijih. Uzmimo za primjer cijenu burgera u Mcdonald’s-u ili cijenu kave u Starbucks-u.

Uspješna franšiza ima čvrsto financijsko zdravlje (iako, ruku na srce i pojedinačni restoran bi trebao imati još veće financijsko zdravlje ako uopće razmišlja o franšiziranju). Analiziraj tok gotovine, troškove i profitabilnost svog restorana kako bi procijenio kako uspješno posluje mjesečno.

Uspostava čvrstog identiteta brenda i dosljednosti ključni su elementi uspješne franšize. Razvijanje strategije brendiranja restorana podrazumijeva duboko razumijevanje svoje ciljane skupine, onoga što privlači ljude tvom restoranu i što ih čini odabiranim u odnosu na druge restorane. Identitet tvog brenda može se temeljiti na cijenama, estetici, prepoznatljivosti ili samoj hrani, a ključno je postići dosljednost među svim franšizama.

Sastavni dio postizanja dosljednosti je i održavanje visoke kvalitete u svim restoranima. To uključuje redovito procjenjivanje opreme, namještaja i uređaja kako bi osigurao kvalitetu hrane i iskustva u svakom restoranu.

Stvaranje sustava koji se može lako replicirati naglašava potrebu za snažnim brendom, talentiranim zaposlenicima i učinkovitim lancom opskrbe. Redovito pregledavanje ugovora s dobavljačima hrane osigurat će povoljne uvjete i cijene, čime se osigurava održivost modela.

Franšizeri bi trebali očekivati dosljedne troškove otvaranja novih restorana pod franšiznim imenom, pružajući kontinuiranu podršku i stabilnost cijelog lanca.

Franšiza restorana

Ako imaš viziju o franšiziranju svog restorana, važno je pažljivo planirati svaki korak kako bi osigurao uspjeh. Umjesto jednostavnog kopiranja postojećeg modela, prilagodba i pažljivo promišljanje su ključni kako bi postigao uspješnu franšizu.

Razumijevanje Pravnih i Financijskih Aspekata:

Prvi korak je educirati se o pravnim i financijskim aspektima franšiziranja. Iako možeš pronaći mnogo informacija online, suradnja s odvjetnikom i financijskim savjetnicima pomoći će ti u potpunijem razumijevanju franšiznih zakona, propisa te potrebnih dozvola i licenci.

Izrada Održivog Poslovnog Modela:

Umjesto jednostavnog preslikavanja postojećeg poslovnog modela, važno je prilagoditi ga tako da odražava izvodljivost i održivost franšiznog sustava. 

Odabir Prikladnih Franšiznih Partnera:

Pronalaženje pravih franšiznih partnera ključno je za uspjeh franšize. Umjesto povjeravanja brenda bilo kome, važno je postaviti kriterije za odabir partnera. Definiraj što očekuješ od potencijalnih partnera, uključujući poslovne vještine, iskustvo u ugostiteljstvu te sposobnosti predstavljanja tvog brenda na najbolji način.

Razvoj Sustava Podrške:

Podrška franšiznim partnerima jednako je važna kao i sama franšiza. Utvrdi koje će odgovornosti biti na strani franšizora i koje će biti prenesene na pojedinačne partnere. Razvijanje sustava podrške pomaže u održavanju dosljednosti iskustva kupaca, kvalitete usluge i očuvanju brenda kroz različite lokacije.

S pažljivim planiranjem i prilagodbama, možeš stvoriti franšizu koja odražava jedinstvene karakteristike tvog restorana i pruža dosljedno iskustvo kupcima diljem različitih lokacija.

Razvijanje Planova za Obuku:

Jedan od ključnih zadataka davatelja franšize jest postavljanje operativnih i obrazovnih smjernica koje će ostatak organizacije slijediti. Iako se svaki franšizni partner može razlikovati u svakodnevnim aktivnostima i upravljanju, važno je da davatelj franšize prenese standardne postupke poslovanja partnerima. Time se postavljaju jasna očekivanja kako bi se osiguralo da franšizni partneri ispunjavaju standarde kvalitete i usklađenosti.

Ovaj proces također uključuje stvaranje obrazovnih programa namijenjenih franšiznim partnerima i njihovom osoblju. Fokus je na osnovnim praksama rukovanja hranom, upravljanju inventarom i pružanju kvalitetne usluge, ali također uključuje aspekte koji se odnose na predstavljanje branda na radnom mjestu i šire.

Uz to, davatelj franšize će imati potrebu za odjelom ljudskih resursa koji će pomoći u upravljanju korporativnim ulogama te podržati franšizne partnere u procesu uvođenja i drugim aspektima upravljanja osobljem.

Stvaranje Marketinških i Brending Strategija

Kao što smo već istaknuli, franšize moraju imati izvanrednu strategiju brendiranja kako bi bile prepoznatljive na većoj razini od lokalnog. Ako već imaš uspješan restoran s nekoliko lokacija, to predstavlja dobar početak jer si uronio u proces stvaranja prepoznatljivog brenda što je sigurno i dokaz da određeni elementi tvog poslovanja dobro funkcioniraju.

No, iznad osnovnih elemenata, ključno je stvoriti marketinški plan koji podržava brzi rast franšize. U ovom procesu važno je privući velik broj posjetitelja u kratkom roku kako bi se održala održivost brenda. Od lokalnih i nacionalnih marketinških strategija do korištenja digitalnog marketinga, uspješne franšize pronalaze kreativne i nenametljive načine kako bi predstavile svoj brand gostima. Bez obzira na kanale koje koristiš, ključno je stvoriti marketinšku strategiju koja maksimizira vrijednost tvog marketinškog proračuna.

Ideje poput McDonald’s Dollar Menu, uzbudljivih novih stavki na jelovniku, naglašavanja iskustva objeda u tvom restoranu ili bilo kakvih posebnih promocija, su odlične stvari koje treba uključiti u marketinšku strategiju.

Uspješne franšize u ugostiteljstvu

Danas u svijetu postoji mnogo primjera uspješnih franšiznih poslova. Počevši od poznatih imena poput McDonald’sa i Burger Kinga do uglednih lanaca poput Hilton Hotela i Orangetheory Fitnessa, svaki od njih nosi sa sobom svoju jedinstvenu priču o uspjehu u svijetu franšiziranja.

Franšiza restorana sonic

Uzet ćemo za primjer Sonic Drive-In, jedan od najpoznatijih restoranskih franšiza u Americi. Za primjer smo ga uzeli baš zbog činjenice da natjecanje s velikim igračima kao što su McDonald’s i Burger King svakako nije jednostavno. No, Sonic je se uspio izdvojiti se kao četvrti najveći lanac hamburgera u Americi nudeći privlačne uvjete franšize, s nižim naknadama i royalty stopama u usporedbi s izravnim konkurentima.

Ono što je posebno istaknuto kod Sonica jest usredotočenost na model s drive-inom, postavši prepoznatljiv simbol povijesnog stila brze hrane. Omogućujući gostima veću fleksibilnost i praktičnost kroz naručivanje hrane i konzumiranje iste u vlastitim vozilima, Sonic istovremeno štedi na troškovima prostora za restoran, prvi pružajući takvo iskustvo podignuto na veću razinu.

John Budd, glavni strateg za razvoj poslovanja u Sonicu, naglasio je: “Brend Sonic uvijek se temeljio na personalizaciji i prilagodbi. S obzirom na obim našeg jelovnika i raznolikost koju nudimo tijekom pet različitih dijelova dana, osjećamo da imamo nešto za ponuditi svakom pojedincu.”

Jimmy John’s 

Franšiza restorana jimmy johns

Jimmy John’s predstavlja primjer kako su restorani prilagodili svoje ponude mijenjajućim preferencijama i umoru od standardnih hamburgera. U vrijeme kada su gosti restorana, posebno tijekom 1980-ih, postajali sve svjesniji zdravlja i zabrinuti za kvalitetu prehrane, franšize sendviča poput Jimmy John’sa osmislile su zdravije alternative koje nisu zanemarile praktičnost brze hrane, karakteristične za lance s hamburgerima.

Osnivač Jimmy John Liautaud izražava filozofiju tvrtke riječima: “Potrebno je živjeti u stvarnosti, usredotočiti se na ono što se stvarno događa, a ne na ono što bi se moglo dogoditi.” Ova izjava ističe potrebu za prilagodbom trenutnim potrebama potrošača i stvaranjem koncepta koji odražava suvremene želje za većom paletom opcija, istovremeno održavajući brzinu i praktičnost koju pruža brza hrana.

Dunkin’ Donuts

Franšiza restorana dunkin donuts

Osnivač Dunkin’ Donutsa, Bob Rosenberg, započeo je s Open Kettle 1948. godine nakon dugogodišnjeg ugostiteljskog iskustva. Uočio je sklonost radnika prema krofnama i kavi, što ga je potaknulo da osnuje restoran usmjeren upravo na te delicije.

Nakon što je 1950. godine promijenio ime u Dunkin’ Donuts, Rosenberg je 1955. krenuo s franšiziranjem restorana. Do njegove smrti 1998. godine, tvrtka je proširila svoje poslovanje na 2.500 lokacija diljem svijeta unatoč rastućoj konkurenciji. Danas, Dunkin’ se ističe kao pionir u isprobavanju novih ideja na tržištima i uvelike se proširio u 21. stoljeću, postavši prepoznatljiv globalni brand s više od 13.000 restorana u 40 zemalja.

Rosenberg je često naglašavao: “Život će vas izazvati, to je obećanje. Vaš odgovor na izazove određuje vašu sudbinu, bilo da je riječ o neuspjehu ili uspjehu.”

McDonald’s

Franšiza restorana mcdonalds

Međunarodni lanac brze hrane ima svoje korijene u San Bernardinu, Kalifornija, gdje su braća Richard i Maurice McDonald 1940. godine otvorila restoran pod imenom “McDonald’s Bar-B-Q”. No, ključna prekretnica dogodila se 1948. godine kada su preusmjerili svoj koncept prema brzoj hrani, fokusirajući se na ograničeni meni i brzu uslugu.

Prvi klasični McDonald’s restoran u brzom formatu otvoren je 1955. u Des Plainesu, Illinois, a franšiza je dodijeljena poduzetniku Rayu Krocu. On je bio dobavljač miksera za milkshakeove i prepoznao je potencijal uspješnog koncepta brze hrane. Ray Kroc je 1955. otvorio prvi McDonald’s restoran pod svojom kontrolom u Des Plainesu i 1956. osnovao tvrtku “McDonald’s Corporation”.

Franšizni model postao je ključan za ekspanziju McDonald’sa. Kroc je razvio učinkovit sustav koji je omogućavao brzu reprodukciju restorana diljem Sjedinjenih Američkih Država. Brzina posluživanja, jednostavan meni i standardizirani postupci postali su ključni elementi McDonald’s uspjeha.

Od tada, McDonald’s je postao globalni fenomen s tisućama restorana u više od stotinu zemalja. Sustav franšize omogućio je tvrtki da brzo raste, prilagodi se lokalnim tržištima i postane jedan od najpoznatijih brendova na svijetu.

Transformacija tvog restorana u franšizu može rezultirati značajnim financijskim povratom. No, važno je naglasiti da nisu svi mali restorani spremni za ovakav korak. Ključni faktori uključuju snažan brend i izvrsno financijsko stanje. Razvijanje temeljite strategije nužno je kako bi privukao potrebno financiranje i franšizne partnere za uspješno otvaranje novih lokacija. Ovaj proces zahtijeva značajno vrijeme i sredstva. 

Za dodatne informacije i sve upite vezane za fiskalnu blagajnu i program za ugostiteljstvo slobodno nam se obrati putem kontakt forme ili nas pozovi na broj 01 4404 707.

Sretno!

Podijelite na društvenim mrežama:

Kategorije

Pročitajte povezane članke

Ljetna sezona traži savršene osvježavajuće napitke, a kokteli su upravo to – spoj osvježenja...

Korištenje nelegalnog ili nelicenciranog software-a postalo je toliko rašireno da mnogi korisnici prihvaćaju takvo...

U središtu poslovanja svakog ugostitelja nalazi se fiskalna blagajna – ključni alat ne samo...

Dok sunčani proljetni dani polako kucaju na vrata, ugostitelji već osjećaju blagu uzbuđenost zbog...

Jesi li spreman za još jednu intenzivnu ljetnu sezonu? Iskusan ugostitelj uvijek razmišlja unaprijed,...

Priprema za početak sezone u ugostiteljstvu iziskuje mnogo više od postavljanja stolova i iznošenja...

Među prvima saznaj korisne informacije o ugostiteljstvu i pogodnostima koje pružamo.

Iz prve ruke znamo što ti je potrebno da unaprijediš svoje poslovanje.

Preko 4000 korisnika. Prvih mjesec dana besplatno.

Započni besplatno. Bez ugovorne obaveze. Prestani s korištenjem kad želiš.

Srbija

Crna Gora

Slovenija

English


Warning: Undefined array key "options" in /home/posshr/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/site-logo.php on line 192

Prijavite se na našu newsletter listu kako bi pregledati naše predhodne i prvi saznali termine održavanja budućih webinara!

Nakon što unesete ispravnu e-mail adresu bit ćete u mogućnosti pogledati dosadašnje webinare.