Svi vole popuste. Ako primijetite da vam se obim posla u restoranu smanjio, bilo da je riječ o određenoj sezoni, mjesecu ili danu u tjednu – popusti vam mogu puno pomoći da nadoknadite gubitke. Ukoliko ponudite prave popuste možete privući tonu novih gostiju u bilo koji restoran, nebitno vodite li pub, bar, pizzeriju, otmjeni restoran, fast-food restoran ili restoran s punom uslugom.
Čak i vrlo otmjeni restorani nude popust skriven u specijalni meni sa slijedovima jela.
Zašto ponuditi popust? Ukratko, popusti su vrlo popularni. Donosimo vam par statističkih informacija:
- 92% gostiju je barem jednom koristilo kupon u 2019.
- 38% gostiju je voljno voziti se preko 15 kilometara do restorana koji nudi dobre popuste.
- 81% gostiju redovno traži restorane koji nude popust.
- Više od trećine gostiju traži restorane s popustom prije nego što izaberu gdje će jesti.
- 77% gostiju je izjavilo da koristi kupone.
Iako su popusti popularni i mogu vam poboljšati poslovanje jako je bitno izabrati pravu strategiju za vaš restoran. Najvažnije je da ne budete preopušteni s popustima, jer vam to vrlo lako može narušiti profit, zato napravite plan i držite ga se. Rezultate možete pratiti unutar vaše fiskalne blagajne.
Proći ćemo kroz šest različitih tipova popusta koje možete ponuditi vašim gostima i onda ćemo vam predstaviti tri strategije koje možete koristiti da izvučete najveću korist iz ovoga.
Tipovi popusta u restoranu
1. Kupiš jedan, dobiješ još jedan gratis
Ovo je klasični tip popusta s razlogom. Lako se provodi, lagan je za računanje i kupci ga smatraju vrlo vrijednim. Možete ga prilagoditi na razne načine i pratiti rezultate direktno unutar fiskalne blagajne.
Kupiš jedan, dobiješ još jedan gratis: „Kupiš jedan pomfrit, dobiješ još jedan gratis“
Kupiš jedan, dobiješ drugi u pola cijene: „Kupite jedan pohani sir, a drugi dobijete u pola cijene.“
Kupiš jedan, dobiješ (drugi jeftiniji) besplatno: „Naručite biftek i dobijete makarone sa sirom besplatno.“
Kupite (određenu količinu proizvoda) i dobijete (jeftiniji proizvod): Primjerice Papa Gino’s nudi besplatno jednu veliku pizzu ako naručite dvije jumbo pizze. Ovaj tip popusta povećava obim prodaje i to vodi do povećanja prosječnog računa.
Zadnja opcija, gdje je potrebno da potroše više unaprijed kako bi dobili nešto besplatno je dobar način da testirate „kupiš, dobiješ još jedan besplatno“ oblik promocije i vidite je li dovoljno efikasan da opravda dijeljenje besplatnih jela.
Ako ta promocija privuče puno gostiju, onda možete isprobati i skuplju varijantu promocije kako bi privukli još više gostiju.
Pozitivne značajke: Gosti mogu uštedjeti do 50% na cijelom računu i na taj način mogu postati stalni gosti u vašem restoranu.
Negativne značajke: Ovisno o tome koliko besplatnih jela podijelite, ovo možda nije najjeftinija opcija dugoročno. Trebate mudro izbrati koja ćete jela staviti na popust i na kojima si možete priuštiti negativan profit.
Rješenje: Izračunajte koliko su vam koja jela profitabilna i izaberite ona koja vas najmanje koštaju da dajete besplatno. Ponudite promociju u određenom periodu. Uvijek pratite rezultate da znate granicu za idući put.
2. Kombinirane ponude
Popularizirana među skupljim jelima u fast-foodovima, kombinirana ponuda donosi korist i restoranima i gostima. Gosti žele kompletno jelo i većina restorana je sretna da može gostima ponuditi kombinaciju jela i pića s određenim popustom, ali na taj način potiče veći račun u konačnici. To je zapravo maskirano povećanje prodaje.
Bilo koji restoran može ponuditi kombinaciju. Bilo da ponudu napravite kao kombinaciju posebnog jela za ručak, večeru ili određeni meni, možete preformulirati naziv, te napraviti ponudu i prezentaciju koja odgovara vašem stilu.
Možete koristiti kombinacije kako bi povećali prodaju velikih porcija za partije i događanja. Momofuku Ssam Bar ima poseban veliki meni za 6-10 ljudi po cijeni od 1200 kn. U meni je uključena pečena i kuhana svinjetina s hrpom začina i priloga.
Za male zabave ili događaje koji se neće trebati catering, ali trebaju nahraniti više ljudi, kombinacije su idealno rješenje.
Pozitivne strane: Efektivan način da povećate obim prodaje što dovodi do većih računa.
Negativne strane: Što je veća kombinacija, žrtvujete veću maržu.
Rješenje: Strateški prilagodite kombinacije koje nudite i prilagodite kombinacije ako primijetite pad profita.
3. Popusti ovisno o dob dana
Happy hour popusti su poznatiji među barmenima: Spuštanje cijena pića i hrane su dobar način da privučete goste nakon posla. Ne vodite bar? Nemojte se brinuti. Happy hour može se provesti i u restoranu, čak i ako ne poslužujete alkohol. Uz to, prema Technomicu i Statisti, za vrijeme happy houra cijene hrane su bitnije gostima, nego cijene pića.
Giuseppe & Sons je poznat po posebnom meniju za happy hour. Kokteli i vino koji koštaju 30kn, pivo 14kn i grickalice 12kn. Ovaj restoran bude prepun gostiju svaki dan u razdoblju od 15:00 do 19:00.
Ovakvu strategiju možete primjenjivati kada imate najmanje gostiju, možda od 14:30 do 16:30 vikendom, te čak i u vrijeme većih gužvi radnim danima.
Pozitivne strane: Happy hour vam može donijeti promet za vrijeme polaganijih dana i privući vam goste koji se vraćaju s posla.
Negativne strane: Gosti se mogu naviknuti na jeftiniju hranu i dolaziti u restoran samo za vrijeme happy houra. Zašto plaćati više kada u određeno doba mogu dobiti jeftiniju hranu.
Rješenje problema: Koristite drugačiji, življi pristup kada nije happy hour na snazi. Oglašavajte to vrijeme kao idealno za izlaske i proslave.4. Davanje popusta u postotcima
Možete dijeliti popuste kada god želite i kako god želite, ali to sve bilježite u vašoj fiskalnoj blagajni.
Primjerice, možete napraviti popust 20% svim vatrogascima u vašem restoranu, ili da konobari mogu dati 10% popusta prijateljima i obitelji. Također možete napraviti poseban popust za stalne goste. Vaš restoran mora imati poseban popust za jela na koje se gosti žale, vraćaju hranu ili su dugo čekali.
Ryn Egozi vlasnik SuViche Hospitality grupe na Floridi je rekao menadžerima da svakom nezadovoljnom gostu daju cijelo jelo besplatno, a ne samo desert ili piće. Njegova izjava u intervjuu za The Garnish: „Draže mi je dati popust 100$ nego 20$ ako znam da će mi tih 100$ zadržati gosta.“
Ako je ovo dio vaše strategije popusta, onda se pobrinite da je vaša fiskalna blagajna opremljena s opcijom za davanje popusta tako da uvijek možete pratiti tko je dao popust, kada i zašto.
Pozitivne strane: Jednostavan način da pokažete zahvalnost određenim skupinama i redovnim gostima, ali i da nezadovoljnim gostima date drugu priliku da vas posjete.
Negativne strane: Ako se popusti prečesto daju vaš profit će naglo pasti.
Rješenje: Trenirajte vaše osoblje kako će davati popuste, te razgovarajte s njima o popustima koje su dali na kraju svoje smjene.
5. Popusti određenim danima i datumima
Ako ste identificirali četvrtak kao vaš najlošiji dan onda možete ponuditi popust ili jela po posebnim cijenama četvrtkom kako bi privukli goste taj dan i povećali prodaju.
Lloyd’s Restaurant & Lounge u Atlanti je odličan u ovome. Oni su povećali prodaju ponedjeljkom, utorkom i srijedom uz pomoć različitih ponuda: Ponedjeljak je večer račića, rebarca su utorkom i pečena piletina je srijedom. Također oni imaju happy hour svaki dan u tjednu.
Možete otići korak dalje i staviti popuste određeni mjesec ili za vrijeme posebnih događaja. Ponudite popuste za vrijeme Lige prvaka ili posebne Božićne ponude u prosincu. Na taj način ćete privući gladne goste željne slavlja. Ovi događaji često dovode do povećanja računa, jer se ljudi opuste za vrijeme posebnih prilika.
Pozitivne strane: Popusti određenim danima mogu povećati prodaju za vrijeme lošijih dana u tjednu i godini.
Negativne strane: Isto kao i kod happy houra, gosti možda neće dolaziti regularnim danima kada su normalne cijene.
Rješenje: Neka vaši gosti znaju da specifične ponude nisu stalne i da ćete ih dočekati raširenih ruku kad god dođu u vaš restoran. Ponudite im mali popust, recimo 10% prilikom iduće posjete, koji ćete im poslati putem maila. Ovo je trenutak gdje vaša dobra usluga i ukusna hrana igraju glavnu ulogu: Ako su gosti zadovoljni neće im biti problem malo više platiti idući put.
6. Ponudite im popust u novcu
Želite nagraditi goste koji puno troše kod vas? Neka to bude jednostavna promocija: „potrošite X kuna i dobijete X kuna popusta“. Vrlo često se koristi u pizzerijama, i jako je dobra strategija za privlačenje obitelji koji će doći po besplatnu porciju pomfrita.
Ako vaš restoran poslužuje velike događaje, razmotrite popust za velike narudžbe. Popust od 400 kuna na narudžbe preko 4000 kuna može vam povećati promet i promovirati restoran.
Pozitivne strane: Potiče goste da više naručuju i na taj način vam povećavaju prodaju.
Negativne strane: Ponekad se ta matematika ne isplati. Recimo da je netko od gostiju planirao potrošiti 100 kuna, ali vidi kupon od 20 kuna ako potroši 120 kuna kod vas. Oni koriste prednost ove promocije, jer naruče još nešto u vrijednosti od 20 kuna kako bi dobili kupon. Na taj način su dosegli prag za popust i vi im zapravo dajete 20 kuna besplatne hrane.
Rješenje: Neka ovi popusti važe samo jednom ili u određenom periodu ili pak da moraju potrošiti dosta novca prije nego dobiju popust.
Koja je najbolja strategija za popuste u restoranima kako biste profitirali
Svaka financijska odluka u restoranu bi vam trebala donijeti profit i to vrlo lako možete izračunati. Zato vam savjetujemo da isplanirate svaki popust prije nego ga realizirate. Nemojte samo odabrati jednu od ideja s liste i započeti promociju.
Kako bi vaši popusti bili efikasni i profitabilni držite se ovih pravila unutar fiskalne blagajne.
1. Pratite sve popuste i obratite pozornost na trendove
Ako vaši konobari, šankeri i blagajnici olako daju popuste uništit će vam profit. Neka vaša fiskalna blagajna bude opremljena opcijom za praćenje popusta i bilježi tko je dao popust i zbog čega.
Primjerice, ako se stalno daju popusti u postotcima gostima koji nisu zadovoljni svojim jelom, onda se pozabavite tim problemima i pokušajte ih riješiti. Dijele li konobari hranu? Ako je tako onda trebate ponovo obaviti razgovor s njima.
Vraća li se hrana stalno jer je servirana hladna? Provjerite s osobljem u kuhinji da li nešto ne štima u procesu pripreme hrane.
Kada se popusti primjenjuju onako kako ste to vi zamislili onda neće biti problema, ali u stvarnosti to neće uvijek biti tako. Držite na oku vaše osoblje i pratite pogreške i tražite načine da ih ispravite. Na ovaj način ćete izgraditi kvalitetnije osoblje i spriječiti zloupotrebu popusta.
2. Automatski popusti
Vaši zaposlenici su također ljudska bića. Ponekad će oni unijeti veliku pizzu s sirom i veliku pizzu s kulenom i u potpunosti će zaboraviti da ta kombinacija čini promociju pod nazivom „velika sa sirom, velika s posebnim prilogom za 120 kuna“.
Kada gosti plaćaju račun mogu vidjeti na računu da to ne uključuje popust koji su mislili da će dobiti kad su naručivali. Onda menadžer mora doći i stornirati narudžbu, a gosti će morati duže čekati (i to će možda izgledati vrlo traljavo).
Neka unutar vaše fiskalne blagajne svi popusti budu automatski primijenjeni. Na taj način vaši konobari i blagajnici neće morati pamtiti sve moguće kombinacije ili promo kodove i moći će se fokusirati na bržu uslugu i preciznost narudžbi.
3. Održite vlastitu kreativnost
Ni jedan proizvođač POS sustava vam ne može narediti koje ćete popuste nuditi u svojem restoranu. Ako želite kombinirati popuste „jedan naručiš, drugi dobiješ besplatno“ s popustima za posebne skupine onda upravo to i morate moći realizirati.
Zato vam preporučujemo fiskalnu blagajnu unutar kojega imate opciju gdje možete uređivati popuste. Unutar POS Sectora možete kreirati popuste koji najbolje odgovaraju vašem poslu i vašim gostima.