Ako si obveznik fiskalizacije, šalješ i primaš eRačune, došlo je vrijeme da povežeš svoje proizvode i usluge s KPD šiframa.
No što su zapravo KPD šifre?
KPD (Klasifikacija proizvoda po djelatnostima) je službeni sustav kojim se svaki proizvod i svaka usluga svrstavaju u točno određenu kategoriju. Svaki proizvod i usluga imaju svoju KPD šifru od najmanje šest znamenki, a te šifre su alat državi i Europskoj uniji da na isti način prate i uspoređuju podatke u svrhu raznih ekonomsko-tržišnih analiza.
Do kraja 2025. godine svi obveznici fiskalizacije koji koriste u svom poslovanju eRačune trebaju uskladiti svoje artikle s novom KPD 2025. verzijom, koja je potpuno usklađena s europskim standardom CPA 2.2.
CPA 2.2 je revizija sustava klasifikacije proizvoda EU-a iz 2024. koja se najčešće koristi za statistiku, ekonomsku analizu i izvještavanje.
U ovom blogu ću jednostavno objasniti što treba znati o KPD šiframa, kako funkcioniraju i kako ih pravilno povezati s artiklima.
Kada se koriste KPD šifre?
KPD šifre se ne prikazuju na običnim računima nego isključivo na eRačunima. To znači da se koriste samo u poslovanju između tvrtki (B2B i B2G) bez obzira radi li se veleprodaja ili maloprodaja.
Česta je zabluda da se “račun u maloprodaji” odnosi samo na račun za krajnjeg kupca (građanina), što ne mora biti! Ali ovdje se priča ne odnosi na to.
KPD oznake nemaju veze s fiskalizacijom računa prema građanima niti s gotovinskim prometom.
Ako se izdaje eRačun drugoj tvrtki, mora sadržavati odgovarajuće KPD šifre. Je li tvoje poslovanje po prirodi maloprodaja ili veleprodaja, prema tome biraš ispravan sektor/KPD oznaku.
Zakon jasno razlikuje fiskalizaciju računa za krajnje kupce (građane) i fiskalizaciju eRačuna između tvrtki. Ništa se bitno ne mijenja, osim što sada svaka stavka mora imati svoju točnu klasifikaciju.
Što je važno da ugostitelji znaju o KPD 2025.?
Dobra vijest! Za ugostitelje, unos KPD šifri je poprilično jednostavan jer većina artikala i usluga u ugostiteljstvu imaju samo dvije šifre:
KPD šifra: 56.30.00
Službeni naziv HR: Usluge pripreme i usluživanja pića
Službeni naziv EN: Beverage serving services
Broj razine: 6
Potpuna šifra: I56.30.00
KPD šifra: 56.11.01
Službeni naziv HR: Usluge usluživanja hrane s cjelokupnom uslugom restorana
Službeni naziv EN: Meal serving services with full restaurant service
Broj razine: 6
Potpuna šifra: I56.11.01
Važno: Kod unosa KPD šifre koristi samo numeričku oznaku s točkama (npr. 56.30.00). Slovne oznake djelatnosti (I, G, C…) ne unose se u artikle. Točnije mogu se unositi, ali nema potrebe.
Pogledaj kratki video vodič: Kako unijeti KPD šifre u POS Sector aplikaciji?
Iako smo naveli dvije najčešće, to ipak ne znači da se i druge KPD šifre neće koristiti. Naime, postoje usluge i artikli u ugostiteljstvu koji su specifičniji i KPD oznaka im je drugačija. Recimo catering, dostava i slično.
Preporučujemo provjeru svake svoje usluge i artikla zasebno. Za to služi aplikacija KLASUS koju je pripremio Državni zavod za statistiku.
Pogledaj kratki video vodič: Kako pronaći odgovarajuću KPD šifru u katalogu KLASUS?
Za sve ostale informacije, preporučujemo praćenje web stranice Porezne uprave. Za pomoć u primjeni klasifikacije dostupna je email adresa KPD@dzs.hr.
Važno je znati:
- KPD 2025 postaje obavezna uz svaki eRačun. Svaka stavka (hrana, piće, usluga) mora imati pripadajuću KPD šifru.
- Odgovornost je na izdavatelju računa. To znači da vlasnik restorana/bara/caffe bara itd. mora osigurati da su sve stavke pravilno klasificirane.
- Potrebno je unaprijed pregledati sve artikle/usluge koji se nude u vlastitom ugostiteljskom objektu (hrana, piće, catering, dostava, usluge bara) i za svaku stavku pronaći odgovarajuću KPD šifru.
- Ako se ne može pronaći odgovarajuća šifra, moguće je da ni ne postoji idealna; preporučujemo javiti se DZS-u na kpd@dzs.hr.
Podsjetnik da od 01.01.2026. svi eRačuni moraju imati KPD šifre. Pripremi se na vrijeme kako ne bi imao potencijalnih poteškoća u poslovanju.
Za jasnije shvaćanje Fiskalizacije 2.0, napisali smo tekst: Fiskalizacija 2.0: Novi način prijave računa Poreznoj upravi
Informacijski posrednik
Jesi li odabrao informacijskog posrednika za slanje i primanje eRačuna u okviru Fiskalizacije 2.0? Rok 31.12.2025. se približava.
Vrijeme je da to napraviš.
Informacijski posrednik omogućuje slanje eRačuna u ispravnom formatu, provjerava obavezne podatke poput KPD šifre i prosljeđuje račun primatelju ili Poreznoj upravi.
Tko mora koristiti eRačune u Fiskalizaciji 2.0?
- Obveznici fiskalizacije u PDV-u moraju slati i primati eRačune.
- Obveznici fiskalizacije izvan PDV-a moraju osigurati primanje eRačuna dok je njihovo slanje opcionalno i mogu ga koristiti po želji.
Za jednostavno, brzo i sigurno slanje eRačuna direktno iz POS Sector fiskalne blagajne, preporučujemo ovlaštene informacijske posrednike ePoslovanje i Moj-eRačun (mer), s kojima smo u potpunosti integrirani.
Kliknite na link ispod posrednika kojeg želite koristiti za eRačun i registrirajte se.
ePoslovanje
Link za registraciju: https://eposlovanje.hr/
Moj-eRačun (mer)
Link za registraciju: https://portal.moj-eracun.hr
