KPD šifre – Klasifikacija proizvoda po djelatnostima

Picture of Matija Rako
Matija Rako

SEO Manager

Podijelite na društvenim mrežama:

Tablica sadržaja

Ako si obveznik fiskalizacije, šalješ i primaš eRačune, došlo je vrijeme da povežeš svoje proizvode i usluge s KPD šiframa. 

No što su zapravo KPD šifre?

KPD (Klasifikacija proizvoda po djelatnostima) je službeni sustav kojim se svaki proizvod i svaka usluga svrstavaju u točno određenu kategoriju. Svaki proizvod i usluga imaju svoju KPD šifru od najmanje šest znamenki, a te šifre su alat državi i Europskoj uniji da na isti način prate i uspoređuju podatke u svrhu raznih ekonomsko-tržišnih analiza.

Do kraja 2025. godine svi obveznici fiskalizacije koji koriste u svom poslovanju eRačune trebaju uskladiti svoje artikle s novom KPD 2025. verzijom, koja je potpuno usklađena s europskim standardom CPA 2.2. 

CPA 2.2 je revizija sustava klasifikacije proizvoda EU-a iz 2024. koja se najčešće koristi za statistiku, ekonomsku analizu i izvještavanje.

U ovom blogu ću jednostavno objasniti što treba znati o KPD šiframa, kako funkcioniraju i kako ih pravilno povezati s artiklima.

Kada se koriste KPD šifre?

KPD šifre se ne prikazuju na običnim računima nego isključivo na eRačunima. To znači da se koriste samo u poslovanju između tvrtki (B2B i B2G) bez obzira radi li se veleprodaja ili maloprodaja.

Česta je zabluda da se “račun u maloprodaji” odnosi samo na račun za krajnjeg kupca (građanina), što ne mora biti! Ali ovdje se priča ne odnosi na to.

KPD oznake nemaju veze s fiskalizacijom računa prema građanima niti s gotovinskim prometom.

Ako se izdaje eRačun drugoj tvrtki, mora sadržavati odgovarajuće KPD šifre. Je li tvoje poslovanje po prirodi maloprodaja ili veleprodaja, prema tome biraš ispravan sektor/KPD oznaku.

Zakon jasno razlikuje fiskalizaciju računa za krajnje kupce (građane) i fiskalizaciju eRačuna između tvrtki. Ništa se bitno ne mijenja, osim što sada svaka stavka mora imati svoju točnu klasifikaciju.

Što je važno da ugostitelji znaju o KPD 2025.?

Dobra vijest! Za ugostitelje, unos KPD šifri je poprilično jednostavan jer većina artikala i usluga u ugostiteljstvu imaju samo dvije šifre:

KPD šifra: 56.30.00

Službeni naziv HR: Usluge pripreme i usluživanja pića

Službeni naziv EN: Beverage serving services         

Broj razine: 6

Potpuna šifra: I56.30.00

KPD šifra: 56.11.01

Službeni naziv HR: Usluge usluživanja hrane s cjelokupnom uslugom restorana

Službeni naziv EN: Meal serving services with full restaurant service         

Broj razine: 6

Potpuna šifra: I56.11.01


Važno: Kod unosa KPD šifre koristi samo numeričku oznaku s točkama (npr. 56.30.00). Slovne oznake djelatnosti (I, G, C…) ne unose se u artikle. Točnije mogu se unositi, ali nema potrebe.

Pogledaj kratki video vodič: Kako unijeti KPD šifre u POS Sector aplikaciji?

Iako smo naveli dvije najčešće, to ipak ne znači da se i druge KPD šifre neće koristiti. Naime, postoje usluge i artikli u ugostiteljstvu koji su specifičniji i KPD oznaka im je drugačija. Recimo catering, dostava i slično.

Preporučujemo provjeru svake svoje usluge i artikla zasebno. Za to služi aplikacija KLASUS koju je pripremio Državni zavod za statistiku.

Pogledaj kratki video vodič: Kako pronaći odgovarajuću KPD šifru u katalogu KLASUS?

Za sve ostale informacije, preporučujemo praćenje web stranice Porezne uprave. Za pomoć u primjeni klasifikacije dostupna je email adresa KPD@dzs.hr.

Važno je znati: 

  • KPD 2025 postaje obavezna uz svaki eRačun. Svaka stavka (hrana, piće, usluga) mora imati pripadajuću KPD šifru. 
  • Odgovornost je na izdavatelju računa. To znači da vlasnik restorana/bara/caffe bara itd. mora osigurati da su sve stavke pravilno klasificirane.
  • Potrebno je unaprijed pregledati sve artikle/usluge koji se nude u vlastitom ugostiteljskom objektu (hrana, piće, catering, dostava, usluge bara) i za svaku stavku pronaći odgovarajuću KPD šifru.
  • Ako se ne može pronaći odgovarajuća šifra, moguće je da ni ne postoji idealna; preporučujemo javiti se DZS-u na kpd@dzs.hr

Podsjetnik da od 01.01.2026. svi eRačuni moraju imati KPD šifre. Pripremi se na vrijeme kako ne bi imao potencijalnih poteškoća u poslovanju.

Za jasnije shvaćanje Fiskalizacije 2.0, napisali smo tekst: Fiskalizacija 2.0: Novi način prijave računa Poreznoj upravi

Informacijski posrednik

Jesi li odabrao informacijskog posrednika za slanje i primanje eRačuna u okviru Fiskalizacije 2.0? Rok 31.12.2025. se približava. 

Vrijeme je da to napraviš.

Informacijski posrednik omogućuje slanje eRačuna u ispravnom formatu, provjerava obavezne podatke poput KPD šifre i prosljeđuje račun primatelju ili Poreznoj upravi. 

Tko mora koristiti eRačune u Fiskalizaciji 2.0?

  • Obveznici fiskalizacije u PDV-u moraju slati i primati eRačune.
  • Obveznici fiskalizacije izvan PDV-a moraju osigurati primanje eRačuna dok je njihovo slanje opcionalno i mogu ga koristiti po želji.

Za jednostavno, brzo i sigurno slanje eRačuna direktno iz POS Sector fiskalne blagajne, preporučujemo ovlaštene informacijske posrednike ePoslovanje i Moj-eRačun (mer), s kojima smo u potpunosti integrirani.

Kliknite na link ispod posrednika kojeg želite koristiti za eRačun i registrirajte se.

ePoslovanje

Link za registraciju: https://eposlovanje.hr/

Moj-eRačun (mer)

Link za registraciju: https://portal.moj-eracun.hr

Podijelite na društvenim mrežama:

Pročitajte povezane članke

Kako povećati promet bez povećanja cijena?

Kada krene priča o prometu, većina ugostitelja odmah pomisli na dizanje cijena, ali ponekad...

Tišina nakon sezone – olakšanje ili pritisak?

Sezona završi i odjednom nastane tišina. Stolovi više nisu puni, kuhinja ne bruji, konobari...

Advent kao prilika za sve ugostiteljske objekte

Ima nešto posebno u tom prosinačkom šušuru. Mirisi, svjetla i energija mjesta koji se...

Adventski okusi Europe: što se jede na božićnim sajmovima?

Pri pomisli na hranu s adventa, često nam prvo na pamet dođe obavezni trio:...

Bečki advent kroz oči ugostitelja: spoj tradicije, iskustva i doživljaja

Ako postoji advent koji je postao marka sam za sebe onda je to onaj...

Iskustva s adventa: Savjeti za ugostitelje

Adventske kućice stvaraju posebnu zimsku atmosferu koja privlači na stotine posjetitelja. No, uz njih...

Među prvima saznaj korisne informacije o ugostiteljstvu i pogodnostima koje pružamo.

Iz prve ruke znamo što ti je potrebno da unaprijediš svoje poslovanje.

Preko 4000 korisnika. Prvih mjesec dana besplatno.

Započni besplatno. Bez ugovorne obaveze. Prestani s korištenjem kad želiš.

Prijavite se na našu newsletter listu kako bi pregledati naše predhodne i prvi saznali termine održavanja budućih webinara!

Nakon što unesete ispravnu e-mail adresu bit ćete u mogućnosti pogledati dosadašnje webinare.