Zakoni u ugostiteljstvu – što svaki ugostitelj trebati znati o legalnoj strani vođenja posla

Zakoni u ugostiteljstvu – što svaki ugostitelj trebati znati o legalnoj strani vođenja posla

Praćenje silnih zakona, pravila, propisa i državnih nameta zna biti krajnje iscrpljujuće posebno za ugostitelje. Osim što ih ima puno, zakoni se i često mijenjaju te treba konstantno biti aktivan i pratiti javni diskurs da ne bi bili kažnjeni. Ovdje ćemo pokušati sažeti sve najbitnije stavke zakona koje svaki ugostitelj treba poznavati.

Prva stvar nakon što se odlučite na otvaranje ugostiteljske djelatnosti jest dobivanje digitalnog certifikata za fiskalizaciju, kojeg preuzimate u FINI. Naravno potrebna je cijela papirologija do samog otvaranja objekta, ali o tome ćemo više u zadnjem poglavlju kada budemo pričali o inspekcijama u ugostiteljstvu i dokumentaciji koju trebate imati spremnu za inspektore.

Nabavka digitalnog certifikata za fiskalizaciju

Digitalni certifikat služi u svrhu autentikacije poreznog obveznika te elektroničkog potpisa podataka na računu. Što u praksi znači da će svaki račun u trenutku izdavanja biti potpisan s ZKI-om (zaštitnim kodom izdavatelja) i JIR-om (jedinstvenim identifikatorom računa) i bit će poslan u centralu porezne uprave.

Digitalni certifikat za fiskalizaciju vezan je vašim jedinstvenim OIB-om unutar jednog poslovnog subjekta. Što znači ukoliko imate stari certifikat ne možete ga koristiti za otvaranje novog objekta. Ukoliko imate više blagajni ili prodajnih mjesta unutar jednog objekta moguće je instalirati isti certifikat na sva prodajna mjesta. 

Cijena certifikata je 300 Kn + PDV, a sam certifikat vrijedi 5 godina. Nakon 5 godina potrebno je taj isti certifikat produžiti. Obavijest za obnovu certifikata dobiti ćete na vrijeme.

Certifikat preuzimate digitalno direktno preko internet preglednika na web adresi https://demo-mojcert.fina.hr/finacms/ 

Prilikom preuzimanja u web formu upisuju se aktivacijski podaci (referentni broj i autorizacijski kod) koji ćete dobiti prilikom zahtjeva za certifikat.

Važne napomene:

Nakon preuzimanja referentnog broja i autorizacijskog koda morat ćete upisati lozinku. Vaša je odgovornost da zapamtite ovu lozinku i želimo naglasiti da je ovo jako bitno. Ukoliko se nešto dogodi računalu s blagajnom bit će vam potrebna ova lozinka za povratak certifikata.

Prečesto nam se događalo da korisnici zaborave ovu lozinku i nigdje je ne zapišu. Tvrtke koje se bave fiskalnim blagajnama obećavaju korisniku zapamtiti ove podatke, ali ne možete se pouzdati ni u njih. Cijena ove greške je također 300 kuna jer ćete morati ponovno tražiti novi certifikat.

U POS Sectoru našim novim korisnicima vršimo besplatnu instalaciju certifikata i garantiramo da ćemo čuvati vaše podatke na sigurnom.

Izgled fiskalnog računa

Izgled fiskalnog računa možda izgleda kao trivijalna stavka, ali je jako bitan. Inspekcije često znaju pisati kazne ako na računu podaci nisu potpuni ili ispravni. 

sadrzaj-fiskalnog-racuna

Stavke koje fiskalni račun treba prikazati:

  • OIB
  • Naziv
  • Datum i vrijeme
  • Redni broj računa
  • Stavke kupnje
  • Način plaćanja
  • Obračun poreza
  • Oznaku operatera (osoba)
  • Zaštitni kod izdavatelja računa
  • Oznaku osobe koja je izvršila naplatu
  • Potvrdu Porezne uprave o online primitku transakcije (JIR) ili u offline modu posebna poruka – upozorenje

Gdje može doći do greške na računu?

Do greške može doći kod neispravnog upisa samog naziva objekta, bitno je da detaljno pregledate unesene podatke i da li se poklapaju s podacima unesenim prilikom prijave na Poreznu upravu.

Firme za fiskalnu blagajnu šalju vlasnicima licence za blagajnu na mjesečnoj bazi, svaka licenca sadrži ime objekta. Moguće je da prilikom unosa licence dobijete licencu za neki drugi objekt, ako pri tome ne pazite i ne pogledate na račun podatke koji pišu bit ćete u prekršaju a da niste ni znali.

Ukoliko želite znati više ovdje su detaljne upute na našim stranicama za Sadržaj Računa prema Zakonu RH.

Važne napomene:

Svaki račun treba se fiskalizirati najduže u periodu od 48 sati. Da bi se račun fiskalizirao potrebno je imati sve podatke o fiskalizaciji ispravne, te internet vezu kako bi se povezali na centralu porezne uprave i poslali račun na fiskalizaciju. Ukoliko nemate internet veze vaši računi će se printati ali neće biti fiskalizirani. Software za fiskalnu blagajnu trebao bih vas upozoriti da imate nefiskalizirani računa u bazi podataka. No da bi bili sigurni da se račun fiskalizirao dobro je uvijek provjeriti da li su na računu ispisani JIR i ZKI, tako ćete biti sigurni da su računi uredno fiskalizirani.

Ako imate bilo kakvih problema s internetom ili fiskalizacijom hitno kontaktirajte vašeg poslužitelja fiskalne blagajne da bi na vrijeme spriječili pisanje kazne od strane porezne uprave. 

Firma koja vam pruža usluge fiskalne blagajne prva je na vašoj liniji obrane i mora vam uputiti sve potrebne podatke i pomoć kod ovakvih pitanja.

 

POS Sector u subotu 06.06.2020. s početkom u 17h organizira webinar na temu “Zakoni u ugostiteljstvu”

Putem live prijenosa naši stručnjaci iz podrške koji svakodnevno rade s ugostiteljima na njihovim fiskalnim blagajnama, te gosti s velikim iskustvom u procesima i legislativi fiskalizacije dati će vam direktne savjete i upute na što obratiti pažnju i kako se pripremiti za sve situacije kada je u pitanju zakon u ugostiteljstvu.

Saznajte:

– Na koje fiskalne zakone i propise u ugostiteljstvu trebate obratiti pažnju da bi ste izbjegli plaćanje kazni. Ne dopustite da zbog neinformiranosti vašim radom zarađeni novac izgubite plaćajući kazne zbog zakona za koje niste ni znali da postoje.

– Na koje odredbe i preporuke HZJZ treba obratiti pažnju, kako ih pravilno primijeniti, kako ih i na kojim mjestima pratiti jer se kontinuirano prilagođavaju trenutačnoj epidemiološkoj situaciji.

Svi zainteresirani mogu se prijaviti putem forme ispod. Naučite na koje zakone trebate obratiti posebnu pažnju da ne bi bili kažnjeni.

 

POS Sector Webinar "Zakoni u ugostiteljstvu" - subota 06.06.2020. s početkom u 17:00 sati.

Upišite Vaše kontakt podatke za prijavu na webinar.

Porezi u ugostiteljstvu

Kod poreza ćemo spomenuti samo najbitnije i oni koji se direktno odnose na samo poslovanje objekta. To su PDV i Porez na potrošnju – skraćeno PnP ili PP.

Hrvatski ugostitelji plaćaju najveće poreze u Europi. Čak 90 posto vina i piva koji se serviraju u Hrvatskoj i koja su iz domaće proizvodnje oporezuje se po jako visokoj stopi. Uračunamo li u to još i 3 % poreza na potrošnju, ukupna stopa je 28%.

PDV

Kao što smo rekli PDV u Hrvatskoj iznosi 25%. Međutim potrebno je naglasiti da se od 01.01.2020. PDV na jela i slastice (uključujući sladoled), odnosno konzumaciju jela u restoranu (i sličnim objektima) ili van njih (dostava iz restorana) smanjio s 25% na 13%. Kada bi mogli suditi rekli bi da bi bilo potrebno da se ovi porezi smanje i za konzumaciju alkoholnih i bezalkoholnih pića, pogotovo domaće proizvedenih, ali nažalost situacija je takva kakva jest i tu za sada ne možemo ništa napraviti.

Jela i slastice uključujući sladoled – 13%

Alkoholna pića – 25%

Bezalkoholna pića – 25%

Topli napitci – 25%

Svježe cijeđeni sokovi – 25%

Voda – 25%

Detaljne promjene o PDV pogledajte na ovom linku porezne uprave.

Porez na potrošnju (PnP ili PP)

Porez na potrošnju je porez koji se obračunava i naplaćuje isključivo pri usluživanju pića u ugostiteljskim objektima. Plaća se na potrošnju alkoholnih pića (vinjak, rakiju i žestoka pića) prirodnih vina, specijalnih vina, piva i bezalkoholnih pića u ugostiteljskim objektima.

PP je prihod grada, odnosno općine na čijem području je obavljena prodaja pića, odnosno gdje je ugostiteljski objekt. Radi toga vlasnici trebaju provjeriti za svoje ugostiteljske objekte u pojedinim mjestima, odluke nadležnih općina ili gradova radi stope poreza na potrošnju.

PP iznosi do 3% ali pojedine općine ili gradovi imaju stope niže od 3%, a različito se definiraju i bezalkoholna pića.

Tako je grad Zagreb propisao da se bezalkoholnim pićima smatraju i prirodni voćni sokovi, sva osvježavajuća gazirana bezalkoholna pića te mineralne i gazirane vode.

Znamo da ovo sve zvuči poprilično komplicirano, i jeste. Ako ste u nedoumici kolike poreze staviti na koja pića kontaktirajte korisničku podršku POS Sectora na Telefon +385 1 8000 132  ili na e-mail: pos@possector.com Naš tim ima veliko iskustvo u rado će vam pomoći.

Oznaka poslovnog prostora i blagajne

Porezna uprava napravila je izmjene o prijavi podataka u sustavu fiskalizacije, pod podacima fiskalizacije smatraju se poslovni prostor, radno vrijeme, podaci o održavatelju i proizvođaču software-a.

Od 20.06.2017. puštena je u produkciju aplikacija za unos poslovnih prostora putem sustava ePorezna.

Oznaku poslovnog prostora možete vidjeti u broju računa npr. ukoliko je račun br. 14214/POSL2/1 tada je oznaka poslovnog prostora POSL2, zadnji broj nakon znaka “/” jest oznaka blagajne, odnosno u ovom slučaju 1. Oznaka blagajne može biti više, ako dodajete drugo prodajno mjesto dajete mu oznaku blagajne 2 itd.

Važna napomena:

Oznaka poslovnog prostora mora biti identično unesena u program vaše fiskalne blagajne, te tako prijavljena u poreznu upravu i kod računovođe. Ovo je jako bitno, puno puta smo vidjeli slučajeve gdje se pogrešno prepišu oznake i ugostitelji moraju platiti kaznu za nesmotrenu grešku. Npr oznaka na jednom mjestu bude P1, a na drugom POSL1 i slično.

Inspekcije u ugostiteljstvu

Što sve treba sadržavati ugostiteljski objekt za sve inspekcije

Jedno od gorućih pitanja svakog ugostitelja je: Što sve treba sadržavati ugostiteljski objekt za sve inspekcije u ugostiteljstvu. Ovo pitanje nam je postavljeno na POS Sector stranici zaista mnogo puta.

Nadzor inspekcija je uvijek težak, možda ne radi prekršaja, jer svi se naravno trude raditi najbolje i najpravilnije što mogu i znaju, već radi čestih izmjena zakona i pravilnika, ali i vrlo različite prakse među inspekcijskim odjelima po regijama ali i od inspektora do inspektora osobno.

Naravno, veliku ulogu u pristupu tijekom nadzora igra i vaše prihvaćanje i smirenost, ali i iskustvo inspektora i njegovo razumijevanje djelatnosti.

Ugostitelji iz raznih područja imaju različite obaveze tijekom nadzora, ovisno o obliku rada, statusu i ponudi.

Osnovno što svaki ugostitelj mora imati tijekom nadzora svih inspekcija je:

  1. Rješenje o registraciji – za obrtnike rješenje o otvaranju obrta, a za poduzeća (j.d.o.o. i d.o.o.) rješenje trgovačkog suda o osnivanju i potvrdu o prijavi djelatnosti u državnom zavodu za statistiku (NKD razvrstavanje ili popularno zvano NKD statistika).
  1. Rješenje o ispunjenju minimalnih tehničkih uvjeta (MTU) izdano od lokalnog ureda za gospodarstvo, kojim se dokazuje da je lokal ispunio uvjete potrebne za početak rada.
  1. Važeće ugovore o najmu lokala ili vlasništvu, koji služe kao dokaz o pravu raspolaganja prostorom koji koriste za rad.

Ovo je ono što će svaki nadzor tražiti od vas, bez obzira što kontrolirali dalje. Mi svojim klijentima savjetujem da tu dokumentaciju drže uvijek u jednom fasciklu u lokalu, kako bi se to moglo dati nadzoru bez obzira jesu li vlasnici u lokalu ili ne.

Sanitarna inspekcija za ugostiteljstvo

  1. Potvrde o položenom higijenskom minimumu (tečaj) za sve djelatnike koji su u doticaju sa hranom i pićem, čak i u skladištu, vlasnik koji ulazi u šank i slično. Ukoliko imate radnika koji još nije stigao položiti, jer možda tada nema tečaja na vašem području, sanitarna obično priznaje potvrdu da ste se prijavili za sljedeći tečaj.

Higijenski minimum polaže se svake četiri godine, plaća ga poslodavac, a promjenom poslodavca radnik zadržava svoju potvrdu o položenom minimumu i poslodavac nema pravo tražiti radnika povrat novca ili zadržavati potvrdu radnika.

Uniforme, radna odjeća i obuća, kao i pokrivala za glavu moraju biti uredna, neoštećena, čista a obuća za konobara u restoranu nisu japanke i sandale ili majice bez rukava i kragne.

  1. Sanitarne knjižice koje vrijede za sve zaposlene, uključujući također i vlasnike i sve one osobe koje imaju pravo ulaska u šank, kuhinju i pomoćne prostorije ili obavljaju nabavu, obračune i dolaze u kontakt sa hranom i pićem, priborom i sl.

Sanitarne iskaznice plaća također poslodavac i također ih ne smije zadržati za sebe ili tražiti povrat novca od radnika kada se raskida radni odnos. Sanitarna knjižica vrijedi u ugostiteljstvu šest mjeseci od dana izdavanja, a nakon toga se mora ponovno na pregled.

Detaljno: 

Sanitarni pregled, sanitarna iskaznica i tečaj higijenskog minimuma

 

  1. Rješenje o evidenciji objekta u poslovanju sa hranom – to je rješenje koje mora imati svaki objekt koji u ponudi i upotrebi ima hranu. Upisnik je pod nadležnošću ministarstva zdravlja, a vrši se prijavom ili putem interneta ili osobno, trošak prijave je 70,00kn biljega za prvi objekt koji prijavljujete i još 30,00kn biljega za svaki sljedeći objekt.

Ukoliko još uvijek niste upisani u upisnik, znači da vas dugo nije posjetila sanitarna inspekcija i da to trebate obaviti čim prije. To rješenje je dokaz da ste ispunili uvjete za poslovanje sa hranom i da možete raditi na zdravstveno ispravan način.

  1. Osnovne mjere HACCP programa, ovisno o tome kakav ste tip lokala i kakva vam je ponuda.

HACCP je skup mjera osmišljen tako da lokal vodi evidenciju o ponašanju radnika i procesima rada u lokalu, od čišćenja, osobne higijene zaposlenih, uređenja i kretanja namirnica i osoblja, odlaganja otpada, čišćenje svih prostorija, redovitosti istoga i upotrebi sredstava i pribora za čišćenje, inventara, odlaganja repromaterijala, skladištenja, procesa kuhanja i upotrebe repromaterijala pa sve do posluživanja gosta.

Smisao je sljedivost, odnosno praćenje nastanka porcije koja ide pred gosta, kako bi se moglo utvrditi na koji je način i od čega nastala, te što su mogući rizici (bakterije potekle iz higijene prostora i pribora, osoblja ili donošene sa hranom iz nabave ili nastale zbog nepravilnog čuvanja ili upotrebe namirnica).

Osnovni tečaj HACCP mjera vjerujem da ste svi prošli kada se uvodio, a ako niste imate odličan vodič na stranicama zavoda za javno zdravstvo “Andrija Štampar”, iz iskustva znamo da sanitarne inspekcije rado savjetuju ugostitelje o stupnju potrebe HACCP mjera i daju dovoljan rok za uvođenje istih.

Minimalna HACCP evidencija sastoji se od listi za evidenciju: čišćenja svih prostorija, nabave i odlaganja namirnica, osobne higijene osoblja, upotrebe pribora, izrade pismenog plana i implementacije istog u rad za kružno kretanje osoblja i namirnica bez križanja smjerova i puteva nabavljenih namirnica i otpada, organizacija radnih mjesta i pripremnica raznih vrsta hrane i obrade raznih vrsta namirnica, čuvanja, pranja i upotrebe inventara, skladištenja namirnica, opreme, uniformi i pribora po pravilima HACCP mjera (razne vrste mesa i namirnica, razne boje pribora), temperature rashladnih uređaja i termometri, evidencija odlaganja i odvoza ili recikliranja otpada.

Otpad po vrstama ne smijete sami odvoziti u reciklažna dvorišta, već morate imati ugovor o zbrinjavanju otpada po vrstama sa poduzećem ovlaštenim od strane ministarstva za zaštiru okoliša, naročito pazite na ulje.

  1. Potvrda o analizi namirnica i zdravstvenoj ispravnosti namirnica – uzorkovanje od strane ovlaštenog laboratorija.

Minimalno jednom godišnje, a bolje je dva puta morate pozvati ovlašteni laboratorij da uzme uzorke vaših namirnica iz ponude, kao i briseve u lokalu, kako biste imali potvrdu da poslujete ispravno i na zdravstveno propisan način. Trošak uzorkovanja vam je kao i sve prije navedeno poslovni trošak, dokaz da poslujete ispravno i sigurno, a i preporuka vašim gostima, te dokaz vama da niste lokal u kojem je zdravlje vaših gostiju dovedeno u opasnost.

  1. Sanitarna inspekcija može i obično hoće uzeti uzorke namirnica kod vas, ovisno o ponudi. Provjerit će osobno stanje higijene u lokalu, osoblje, izgled, pribor, čuvanje namirnica. Nakon izrade nalaza, dobit ćete odgovor ili eventualno kaznu ako nije u redu. Podrazumijeva se da se površine, pribor i podovi čiste, da radnici budu uredni i zdravi, da otpatke zbrinjavate na ispravan način.

Turistička inspekcija za ugostiteljstvo

  1. Tabla na ulazu u objekt mora biti istaknuta, a na njoj sljedeći podaci, koji moraju biti čitljivi golim okom:
  • naziv iz rješenja i oznaka tvrtke,
  • ako je obrt u pitanju i ime i prezime vlasnika,
  • točna adresa s kućnim brojem, poštanski broj i mjesto, oib tvrtke.
  • Ne smije se pisati vrsta objekta po želji, već po rješenje.
  • Ako ste objekt brze prehrane tip I onda ne smijete nigdje pisati n.pr. pečenjara i sl – to je prekršaj krivog informiranja potrošača.
  1. Tabla radno vrijeme – istaknuta sa točnim radnim vremenom i da nije oštećena, također vidljiva golim okom.
  1. Naljepnica “bez računa se ne računa” za fiskalizaciju, oznaka dozvoljeno ili zabranjeno pušenje, također neoštećene.
  1. Ako se prostor snima, natpis i upozorenje da se snima, kao i sve ostale važne informacije, n.pr. vrsta plaćanja i slično.
  1. Na vidnom mjestu kod šanka istaknuti;
  • Upozorenje potrošačima sa uputstvom gdje mogu poslati primjedbe i pohvale
  • Upozorenje o zabrani prodaje i posluživanja duhanskim proizvoda i alkohola maloljetnicima
  • Cjenik sa svim važećim cijenama
  • Normativ ili napomena da se normativ nalazi na šanku i da se na zahtjev može dobiti na uvid
  • Ako je pušenje dozvoljeno u lokalu, dovoljan broj natpisa o štetnosti pušenja u lokalu na vidljivim mjestima
  • Ako prodajete duhanske proizvode ne smiju se vidjeti, već moraju biti pokriveni, ali se mora istaknuti cijene istih
  • Sve ostalo što eventualno prodajete mora biti na cjeniku

Ukoliko imate terasu, pripremite rješenje o dozvoli rada na terasi i neka broj stolova i stolica i njihov položaj odgovara nacrtu iz rješenja o dozvoli.

  1. Izdavanje računa i to točnih i fiskaliziran i čitljivih ne treba ni napominjati.
  1. Dovoljan broj cjenika po stolovima ili na šanku za dati gostu na traženje, ako niste restoran po kategorizaciji, naravno cjenika sa važećim cijenama.
  1. Na cjeniku ili na posebnom dokumentu, ili mogućnost informiranja od strane konobara o mogućim alergenima u porcijama, koji su to alergeni i je li ih moguće u porciji zamijeniti drugom namirnicom ili izbjeći u pripremi i posluživanju.
  1. Svi eventualni popusti i akcije moraju biti naznačeni i mogući svim potrošačima pod istim uvjetima.
  1. U objektima u kojima se poslužuje hrana, na stolovima i površinama na kojima gosti konzumiraju hranu mora biti postavljen stolnjak ili podloška za jelo, koja se stavlja na stol, redovito čisti i zamjenjuje.
  1. Namještaj u sali za goste mora biti ispravan, imati dovoljan broj vješalica za jakne, pod popločen oblogom koja nije oštećena ili neuredna, zidovi također uređeni. Kod ulaza i posuda za kišobrane.
  1. Mora biti dovoljan broj pribora, čaša i sl. za broj gostiju za koji je lokal predviđen.
  1. Sva oprema koja se koristi u radu treba biti sigurna za upotrebu, označena i ispravna. Prostor toaleta mora biti označen uobičajenim oznakama, a prostor u koji je predviđeno da gosti ne ulaze, označen natpisom privatni prostor ili oznaka zabrane ulaska osim zaposlenih osoba.
  1. Osoblje mora imati uredne radne uniforme, zaštitnu odjeću i biti osobno uredno, pristupačno i ljubazno.

Želim napomenuti da će vam ova inspekcija po žalbi gosta na neljubaznost doći i napisati kaznu, ako ne dokažete suprotno.

 

Važno za znati:

Što inspektori mogu, a što ne mogu

 

  1. Prostor toaleta:
  • pretprostor mora imati osvježivač zraka,
  • ispravna rasvjetna tijela sa žaruljama u svim prostorijama toaleta,
  • ogledalo (cijelo, ne razbijeno i oštećeno),
  • policu na koju se može odložiti torba ili stvari gosta,
  • umivaonike,
  • tekuću toplu i hladnu vodu,
  • tekući sapun, papirnate ručnike ili stroj za sušenje ruku

Sva oprema mora biti u ispravnom stanju, čista i održavana, kanta za otpatke ispod umivaonika, sa pedalom za otvaranje i poklopcem.

  1. Svaki prostor WC-a mora imati osvježivač zraka, wc školjku sa ispravnim poklopcem i daskom, držač papira sa dovoljnim zalihama papira, kantu za otpatke sa poklopcem, ispravan vodokotlić, kukicu za vješanje jakni i policu za odlaganje torbe, dobro ventiliran. Pisoari moraju biti odijeljeni pregradom, da se ne vidi između njih, obavezni osvježivači u dovoljnoj količini.
  1. Prostor skladišta dobro provjetren, uredan i čist, roba se ne smije odlagati direktno na pod već mora biti odignuta od poda, kao i radni prostor šanka, da roba ne stoji direktno na podu, kao što ni konobar ne stoji direktno na podu već na povišenom. Roba uredno složena, razvrstana, čuvana na odgovarajućim temperaturama.
  1. Kuhinja i radni prostori – oprema uredna, čista, ispravna, sva rashladna tijela sa termometrima, otvoreni paketi uskladišteni na ispravan način, kuhinjsko osoblje uredno, posuđe i inventar također.
  1. Bitno je da na cjeniku nemate natpis “Nescafe” ili “Cedevita” ako ne poslužujete baš tu robnu marku, već točan naziv proizvoda koji poslužujete, jer to je također lažno informiranje potrošača, te gostima ne poslužujete onu kvalitetu i vrstu robe koju ste mu obećali i ponudili.
  1. Normativ mora biti točan po napisanom, a vaš gost to mora moći provjeriti ukoliko želi. 
  1. Cjelokupan dojam lokala mora odgovarati klasi i kategoriji koju imate po rješenju, npr. pečenjara može imati samo papirne salvete, ali restoran koji odaje dojam finog, klasičnog restorana i uređenjem i cijenama, mora u skladu sa ponudom imati kvalitetne, tekstilne salvete.
  1. Sve što nudite gostima, mora biti moguće dobiti po određenim i unaprijed objavljenim cijenama, tako da ako ste napisali da je couvert uračunat u cijenu porciju, ne možete ga posebno naplatiti. Ako imate prostor u kojem se djeca zabavljaju, morate obratiti pažnju na to tko odgovara za djecu u tom prostoru i istaknuti obavijest za slučaj nezgode.

Zadatak turističke inspekcije je da provjerava dobivaju li gosti u našoj zemlji u odgovarajućoj klasi objekta minimalno ono što je propisano.

Svaki ugostitelj još je u školi naučio što se sve može učiniti da se gost osjeća ugodno i da se izvrši usluga vrijedna ugostiteljske ponude. Nemojte zanemariti važnost zadovoljstva gosta, jer to je jedini način da uspješno poslujete.

Turistička inspekcija neće vas zatvarati, dat će vam i dovoljno vremena da popravite nedostatke, ali nemojte misliti da ti nekima sporedni uvjeti nisu važni, gostu su važniji od nekih osnovnih jer ih vidi i proživljava u vašem lokalu.

Za sada toliko o inspekcijama. Nećemo pisati o poreznom nadzoru i nadzoru radne inspekcije jer je to još puno obimnije područje od ova dva najčešća.