Ukoliko si vlasnik kafića, restorana, bara, bistroa ili nekog drugog ugostiteljskog objekta, sigurno si upućen da je početkom 2024, godine na snagu stupio zakon o fiskalizaciji napojnica.
Ukratko, pravila su ovakva: Ukoliko se odlučiš u svom objektu primati napojnice, potrebno ih je fiskalizirati. Ukoliko ipak odlučiš da ih nećeš primati onda ništa ne trebaš mijenjati u vezi fiskalizacije.
Prilikom raspodjele napojnica potrebno je držati se određenih zakonskih pravila. Više nije bitno „tko je dobio najviše bakšiša večeras“ već interni akt, vremenski okvir raspodjele napojnica i jasno definirani postotci.
U ovom tekstu proći ćemo kroz sve informacije koje su ti potrebne kako bi po zakonu u svom ugostiteljskom objektu poslovao s gotovinskim i bezgotovinskim napojnicama.
Također, objasnit ćemo određene zakonske limite poput onoga od 3360 eura kada napojnice postaju oporezive, koliko je važna edukacija zaposlenika, kakva je uloga fisklane blagajne i svemu ostalom što se tiče fiskalizacije napojnica.
Što napojnica zapravo jest (i što nije)?
Napojnica je prije bila isključivo mali znak pažnje, ono “hvala” koje dobije osoblje za dobru uslugu. S fiskalne strane, od 2024.godine ona je nešto puno ozbiljnije.
Napojnica nije obavezna. Gost je ne mora ostaviti, ali ako je ostavi, potrebno je znati što s njom.
Također, iako možda malo zvuči neobično jer ju osoblje prima, ali napojnica nije prihod. Kad se primi, primi se “u tuđe ime i za tuđi račun”.
Nije ispravno spremiti je u džep ili držati izvan blagajne jer ima svoj put, svoje obrasce. svoje zakonske obveze i poreze ako prijeđe 3.360 eura godišnje po osobi.
Fiskalizacija napojnica u praksi
Postoji točno određen redoslijed kako se napojnice trebaju evidentirati.
Sve kreće od fiskaliziranog računa. Bez njega, nema ni fiskalizacije napojnice. Dakle, ne može gost ostaviti napojnicu “tek tako”, ako nije prethodno platio nešto čime se pokreće cijeli proces.
Napojnica se mora iskazati zasebno što znači da ne ide u onu opću stavku “usluge” ili “konzumacija”. Mora biti jasno da je to napojnica, kako bi se znalo što se s njom dalje događa. Nema veze je li riječ o gotovini ili kartici, potrebno je imati fiskalnu blagajnu koja to zna ispravno zabilježiti.
Slika 1. Prikaz unosa napojnice u POS Sector program
Iznimno, ako je došlo do prekida veze potrebno je u roku od dva dana, računajući od dana u kojem je došlo do prekida, uspostaviti elektroničku vezu te dostaviti sve izdane račune. Samim tim, potrebno je i dostaviti podatak o ostvarenim napojnicama kod već izdanih računa. Rok za naknadni unos napojnice na fiskalizirani račun također je 48h odnosno dva dana od izdavanja računa.
Interni akt
Interni akt je dokument kojim se određuju jasno definirana pravila o raspodjeli napojnica (npr. djelatnicima koji su izradili račune, razmjerno svim djelatnicima i slično), vremenskom intervalu raspodjele (dnevno, tjedno, mjesečno) te načinu isplate napojnica (gotovina, tekući račun, žiro račun).
Interni akt bi trebao biti jednostavno, jasno i precizno napisan. Bitno je da postoji, da je potpisan, datiran i dostupan Poreznoj ako zatraži. Interni akt je tvoja prva obrambena linija u slučaju kontrole i način da se novac isplati bez nepotrebnih komplikacija.
Prilikom donošenja internog akta, potrebno je imati na umu da se napojnice iznad 3.360 eura godišnje po djelatniku oporezuju 20%.
Bez internog akta, zakonski pravilno poslovanje s napojnicama nije moguće.
Slika 3. Prikaz primjera internog akta
Kad gost ostavi napojnicu, karticom ili gotovinom, postoji nekoliko koraka koje moraš slijediti…
Pojednostavljeno:
- Račun mora biti fiskaliziran. Bez toga, nema napojnice u sustavu.
- Napojnica se iskazuje zasebno. Dakle, ne ideš sve pod „usluge“. Mora biti jasno da je to napojnica.
- Jednom kad je napojnica primljena drži se u fiskalnoj blagajni zajedno s dnevnim utrškom. Iznos napojnice ne ulazi u blagajnički maksimum.
- Napojnica se prijavljuje Poreznoj putem fiskalne blagajne. Softver odnosno fiskalna blagajna mora podržavati novi sustav fiskalizacije napojnica.
- Interni akt mora postojati. Moraš imati dokument koji jasno određuje tko dobiva koliko, kada i kako. Bez toga, sve pada u vodu.
- Prati godišnji limit – 3.360 eura po osobi. Sve iznad toga oporezuje se po stopi od 20%.
Isplata napojnica
Iznos ukupno fiskaliziranih napojnica mora biti vidljiv na „Z traci“ fiskalne blagajne kao zasebna stavka.
Slika 4. Zakljucak smjene u kojem je prikazan iznos napojnica
Ukupan iznos primljenih napojnica (gotovinom i karticom) potrebno je isplatiti do 15-tog idućeg mjeseca zaposlenicima, studentima koji rade putem studentskog servisa, učenicima koji rade putem učeničkog ugovora, vlasnicima obrta.
Članovima obitelji koji nisu formalno zaposleni u obrtu ili poduzeću ne smiješ isplatiti napojnicu bez obzira koliko ti pomogli. Isto vrijedi i za „prijatelje koji uskoče“.
Ako želiš nekome zahvaliti mimo sustava, to ne smije biti iz fiskaliziranih napojnica.
Gotovina, račun ili kombinacija?
Ako napojnicu isplaćuješ u gotovini, nije potrebno prethodno taj iznos polagati na poslovni račun. Ipak, nužno je imati dokumentaciju, idealno blagajničku isplatnicu s potpisom onoga tko daje i tko prima novac.
Ako napojnice svojim djelatnicima isplaćuješ bezgotovinski, na tekući ili žiro račun, potrebno je to prijaviti putem JOPPD obrasca.
Direktne napojnice putem aplikacija
Ako radiš s modernim sustavima i aplikacijama koje omogućuju da gost direktno uplati napojnicu konobaru, tada se više ne radi o klasičnoj napojnici kroz poslovanje, nego o drugom dohotku koji djelatnik mora samostalno prijaviti. U tom slučaju, tvoj konobar mora:
- Imati dokaz o primljenoj napojnici (npr. iz aplikacije)
- Prijaviti iznos kod Porezne
- Dostaviti tebi dokumentaciju da si i ti pokriven
Koliko je važna edukacija zaposlenika?
Edukacija zaposlenika je jako važna kada govorimo o ugostiteljskom objektu čiji zaposlenici primaju napojnice.
Konobari i ostalo osoblje trebaju biti educirani o samom sustavu fiskalizacije napojnica i razumijeti zašto više ne mogu „ostaviti napojnicu sa strane“ kao i koje to posljedice može donijeti. Posebno je važno pravilno korištenje fiskalne blagajne.
Interni akt je dokument s kojim bi svi zaposlenici trebali biti upoznati. Kad svi znaju kako se napojnice dijele, kad se isplaćuju i na temelju čega sigurno će samo poslovanje, a i međuljudski odnosi biti jednostavniji.
Mini plan edukacije za djelatnike:
Što treba znati / učiniti | |
Što je napojnica? | Dobrovoljan iznos za dobru uslugu, gotovina ili kartica. Ne ide preko transakcijskog računa. |
Kada se fiskalizira? | Uvijek uz već fiskalizirani račun. Ako se da naknadno – prijavljuje se dodatno kroz blagajnu. Rok kod prekida veze: 2 dana. |
Kako se evidentira? | Odabire se opcija „napojnica“ na POS-u, upisuje iznos i način plaćanja. |
Što NE raditi | Ne držati u džepu bez prijave. Ne isplaćivati bez papira. Ne davati članovima obitelji. Ne odbijati napojnice iz neznanja. |
Raspodjela napojnica | Prema internom aktu. Rok isplate: do 15. u mjesecu. Mogu primiti djelatnici, studenti, učenici, vlasnici. Ne mogu obitelj bez ugovora. |
Isplata i dokumentacija | Gotovina: blagajnička isplatnica s potpisima. Na račun: JOPPD obrazac. Napojnica nije prihod obrta, vodi se zasebno. |
Napojnica preko aplikacija | Djelatnik mora prijaviti poslodavcu. Potrebna pisana izjava. U suprotnom, djelatnik sam plaća porez kao drugi dohodak. |
Koliko je važna uloga fiskalne blagajne?
Uloga fiskalne blagajne u procesu fiskalizacije napojnica izuzetno je važna jer je ona središnji alat preko kojeg se sve napojnice moraju pravilno evidentirati i prijaviti Poreznoj upravi. Bez pravilno konfigurirane i korištene blagajne, napojnice se ne mogu fiskalizirati.
- Bez fiskalne blagajne nema fiskalizacije napojnice
Napojnica se može evidentirati isključivo uz fiskalizirani račun – bez računa nema napojnice u sustavu. Fiskalna blagajna omogućava tu vezu.
- Iskazivanje napojnice kao posebne stavke
Napojnica ne smije biti “sakrivena” pod druge stavke poput usluge ili konzumacije. Blagajna mora omogućiti posebnu oznaku za napojnicu.
- Evidencija načina plaćanja
Blagajna mora znati prepoznati i razlikovati napojnicu plaćenu gotovinom ili karticom jer se obje evidentiraju, ali imaju različite računovodstvene postupke.
- Automatska prijava Poreznoj upravi
Fiskalna blagajna mora biti povezana s Poreznom upravom. Ona automatski šalje podatke o računima i primljenim napojnicama i time omogućuje zakonski ispravno poslovanje.
- Z-traka mora sadržavati napojnice
Na kraju radnog dana, Z-traka mora jasno prikazivati ukupan iznos primljenih napojnica. To je kontrolna točka u slučaju nadzora.
- Rokovi i iznimne situacije
U slučaju tehničkih poteškoća, u roku od 48 sati sve napojnice moraju biti naknadno unesene putem fiskalne blagajne.
Pogledajte funkcionalno poslovanje napojnicama u programu POS Sector.