Kult ukusa: Što jesu, a što nisu gastro kritike?

Picture of Matija Rako
Matija Rako

SEO Manager

Podijelite na društvenim mrežama:

Kult ukusa: Što jesu, a što nisu gastro kritike?

Tablica sadržaja

U ugostiteljstvu danas sve počinje i završava s dojmovima. Jedna online recenzija može otvoriti vrata novim gostima, ali i zatvoriti ih u trenu. U vremenu kad se mišljenja dijele brže nego što se skuha juha, svaka rečenica ima težinu. Pogotovo kad dolazi od nekog tko je ili se naziva gastro kritičarem.

Dobra kritika uvijek prepoznaje trud, vidi detalje koje gosti često ne primijete i zna razliku između osobnog dojma i objektivne procjene. 

No, ima i onih drugih. 

I zato vrijedi razmisliti: jesmo li zaboravili da svrha svake gastro kritike treba biti pomoć ugostiteljskom objektu da raste, a ne da ga se ruši? Tko su zapravo ljudi koji danas dijele ocjene restoranima? Što ih čini vjerodostojnima? I koliko njih doista razumije što znači voditi kuhinju, tim i posao?

Snaga jedne recenzije

Pozitivne recenzije su zlata vrijedne za svaki restoran. Dijeleći svoje zadovoljstvo online, gosti stvaraju (ne)vidljivi lanac preporuka koji raste iz dana u dan. Svaka dobra ocjena, svaki kompliment o hrani, ambijentu ili usluzi pomaže novim gostima da odluče doći baš u taj restoran. 

Ali recenzije imaju i drugu stranu medalje. Negativne kritike, pogotovo one online, mogu imati snažan utjecaj čak i kad nisu potpuno objektivne. 

Loše recenzije dolaze u dvije osnovne kategorije: one koje pišu gosti i one koje pišu gastro kritičari.

Loše recenzije gostiju često nastaju iz konkretnih iskustava. Možda hrana nije bila po njihovom ukusu, servis nije stigao na vrijeme ili je atmosfera tog dana bila drukčija. Njih je relativno lako razumjeti i, u pravilu, popravljive su. Ako se ozbiljno shvate i na njih se odgovori profesionalno, često se pretvore u priliku. Gost koji je imao loše iskustvo može se vratiti i otići zadovoljan, a drugi imaju priliku vidjeti da restoran drži do svog imidža i da mu je stalo do mišljena svojih gostiju.

Loše recenzije gastro kritičara u Hrvatskoj su druga priča. Scena je poprilično specifična. Mali broj poznatih kritičara ima veliki utjecaj, a njihov glas često oblikuje percepciju šire publike, ne samo onih koji ih prate. Ti kritičari dolaze s određenim standardima i očekivanjima koja ponekad nemaju puno veze s realnim iskustvom prosječnog gosta. 

Njihove recenzije mogu biti konstruktivne, ali ponekad djeluju više kao moćni sudovi. Jedno pogrešno „hvatanje” ili neuspjeh u interpretaciji koncepta restorana može rezultirati negativnim tekstom koji se dijeli i komentira.

Na našoj sceni gastro kritičari su jako glasni i vidljivi, a broj restorana koji je osjetio njihov utjecaj je poprilično velik. Njihova loša recenzija je često ugostiteljima teško probavljiva. I to ne zato što je negativna. 

Što gastro kritika je, a što nije?

To što volimo jesti u restoranima ne čini nikog od nas specificiranim gastro kritičarima. Ukoliko je to jedini kriterij, onda smo svi mi koji volimo gastronomiju i ugostiteljstvo gastro kritičari.

Pravi kritičar dolazi s obrazovanjem, iskustvom, stručnim znanjem i s dobrim namjerama prema ugostiteljima. Kvalitetni gastro kritičari su završili škole za gastronomiju i ugostiteljstvo, a svoje mišljenje temelje na tehničkoj vještini, prezentaciji jela, balansu okusa, sezonalnosti namirnica i razumijevanju koncepta restorana. Njihove recenzije ne nastaju preko noći. One su rezultat promišljenog i profesionalnog promatranja s usporedbama i standardima struke. 

S druge strane, ukoliko recenzije ne dolaze od takvog gastro kritičara, onda one više odražavaju osobni interes nego stvarnu procjenu kvalitete restorana. I tu nastaje problem za ugostitelje: trud i rad tima u kuhinji i sali mogu biti reducirani na par rečenica osobe koja je u startu došla s sumnjivim namjerama.

Pravi gastro kritičar pomaže restoranu da raste. Ukazuje na snage, ali i na potencijalne slabosti bez skrivene namjere ili osobnog interesa. Negativna ocjena gostiju ponekad je prilika za poboljšanje dok konstruktivna kritika od profesionalca može postati vrijedna lekcija. 

Ugostitelji koji znaju prepoznati tko stoji iza recenzije i reagirati profesionalno, mogu iskoristiti svaki komentar kao alat za jačanje reputacije i unapređenje iskustva za svoje svakodnevne goste.

A to bi zapravo i trebala biti poanta gastro kritike, zar ne?

Iz stručne perspektive, kritičar bi trebao pomoći ugostitelju da vidi gdje može bolje. Ako ugostitelj želi, prihvatit će to kao poticaj i priliku za rast. Ako ne i to je u redu. To je njegov restoran i njegov izbor.

Ali ako je namjera kritike srušiti, a ne pomoći, onda to više nije gastro kritičar. To je samo sujetan gost s osobnim motivom. A kako se trenutno i vidi na domaćoj sceni, takav pristup često se brzo vrati onome tko ga koristi.

Podijelite na društvenim mrežama:

Pročitajte povezane članke

Zašto su konobari najbolji izvor marketinških ideja?

Konobari svakodnevno slušaju ono što menadžeri, vlasnici i marketinški timovi ni ne mogu čuti....

Tko zapravo oblikuje jelovnik: gost, chef ili trend?

Pri kreiranju jelovnika odlučujemo o smjeru cijelog poslovanja. Svako novo jelo za koje se...

Kako dizajn jelovnika utječe na odluke gostiju?

Jelovnik je puno više od običnog popisa jela. Trebao bi biti ogledalo svakog restorana...

Kako fiskalne blagajne utječu na iskustvo gostiju u restoranu?

Svaki detalj u ugostiteljstvu utječe na doživljaj gosta.  Svaki put kad izdajemo račun, razmišljamo o...

Što su “dark kitchens” i zašto su postale popularne?

Ugostitelji se danas suočavaju s velikim izazovima poput rasta troškova najma i namirnica, manjkom...

AI u ugostiteljstvu – kako restorani koriste umjetnu inteligenciju?

Ugostiteljstvo se mijenja brže nego ikad, a umjetna inteligencija (AI) postaje novi “tajni sastojak”...

Među prvima saznaj korisne informacije o ugostiteljstvu i pogodnostima koje pružamo.

Iz prve ruke znamo što ti je potrebno da unaprijediš svoje poslovanje.

Preko 4000 korisnika. Prvih mjesec dana besplatno.

Započni besplatno. Bez ugovorne obaveze. Prestani s korištenjem kad želiš.

Prijavite se na našu newsletter listu kako bi pregledati naše predhodne i prvi saznali termine održavanja budućih webinara!

Nakon što unesete ispravnu e-mail adresu bit ćete u mogućnosti pogledati dosadašnje webinare.