Kako otvoriti restoran ili kafić

Kako otvoriti restoran ili kafić

Novi restorani, pizzerije ili kafići otvaraju se svakodnevno. Ako ste vi budući ugostitelj i ne znate ili se dvoumite što sve trebate uraditi da biste otvorili vaš objekt, ovo je tekst sa svim informacijama koje su vam potrebne.

Ovaj tekst obuhvaća sve važne oblasti koje je potrebno proučiti prije otvaranja ugostiteljskog objekta. Podijeljen je na 6 važnih tema:

  1. Dokumentacija potrebna za otvaranje ugostiteljskog obrta
  2. Propisana pravila za rad
  3. Fiskalna blagajna
  4. Jelovnik, cjenik pića i napitaka
  5. Oprema potrebna za ugostiteljstvo
  6. Inventar u ugostiteljskim objektima
  7. Važnost izgleda toaleta u ugostiteljskom objektu
  8. Postupak dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije

Dokumentacija potrebna za otvaranje ugostiteljskog obrta

Prilikom otvaranja ugostiteljskoj objekta potrebno je da se zadovolje zakonske norme i da se registrira pravna osoba sa kojom će te biti prisutni na tržištu i svojoj branši. Možete registrirati ugostiteljski obrt ili j.d.o.o.

Pravne osobe registrovane za obavljanje ugostiteljske djelatnosti trebaju za prvi korak od nadležnog ureda za gospodarstvo pribaviti rješenje da prostor i oprema ispunjavaju propisane uvjete.

Drugi korak je utvrđivanje da li ugostiteljski objekt odgovara propisanim uvjetima.

Za utvrđivanje minimalnih tehničkih uvjeta su nadležni uredi državne uprave po županijama (ispostave po gradovima).

  • Zahtjev + upravne pristojbe
  • Rješenje Trgovačkog suda o upisu u sudski registar ne stariji od 6 mjeseci
  • Dokaz o pravu raspolaganja prostorom
  • Dokaz o ispunjavanju uvjeta poslovnog prostora temeljem Zakona o gradnji:
  1. uporabna dozvola
  2. građevna dozvola
  • Dokaz o stručnoj spremi:
    (svjedodžba o završnom ispitu srednje škole)
  • Isprave o ispravnosti:
    električnih instalacija, učinkovitosti ventilacije, zaštitu od buke (izdaje ga sanitarni inspektor), izvješće o onečišćenju zraka od štetnih emisija…

Dokumentacija potrebna za otvaranje ugostiteljskog obrta

Kada prikupite svu potrebnu dokumentaciju, popunjeni zahtjev s priloženim ispravama i potvrdama o plaćenim pristojbama predajte Odsjeku za minimalne tehničke uvjete.
Odsjek postavlja voditelja postupka koji sastavlja stručno povjerenstvo koje izlazi na teren utvrditi minimalne uvjete.

NAPOMENA: Ugostiteljski objekt možete registrirati kao ugostiteljski obrt ili j.d.o.o. Više o razlikama ova dva načina prijave pročitajte na slijedećem linku!

Propisana pravila za rad

Nakon što ste otvorili svoj ugostiteljski obrt potrebno je da se držite i ispunjavate pravila koja su određena prilikom rada vašeg objekta.

    • Na ulazu u ugostiteljski objekt vidno istaknuti:
      vrstu i kategoriju objekta, te radno vrijeme
    • Pružati isključivo ugostiteljske usluge koje su predmet poslovanja sukladno odobrenju za rad
    • Istaknuti cjenik usluga i pridržavati se navedenih cijena. Cjenike staviti na raspolaganje gostima u dovoljnom broju primjeraka;
    • Utvrditi normative o utrošku namirnica i pića, pružati usluge u količinama i kvalteti sukladno normativima,
    • U ugostiteljskim objektima u kojima se gostima nude topla i hladna jela, jelovnici i karte pića moraju biti izloženi na ulazu ugostiteljskog objekta na prikladan način – ispisani na lokalnom i najmanje jednom svjetskom jeziku
    • Izdati gostu račun za svaku pruženu ugostiteljsku uslugu s naznakom vrste, količine i cijene pruženih usluga
    • Knjiga žalbe u Hrvatskoj, kao dokument nije više na snazi, a umjesto nje dužni ste istaknuti obavijest o prigovoru. Sve informacije o novom zakonu možete pročitati na linku: Obavijest o načinu podnošenja pisanih prigovora
    • Osvježavajuća bezalkoholna gazirana pića usluživati iz originalnih pakiranja kojima se osigurava očuvanje kvalitete proizvoda do trenutka potrošnje
    • Voditi računa da objekt glede uređaja i opreme udovoljava minimalno-tehničkim uvjetima
    • U pretprostorima zahoda za goste ugostitelj mora održavati red i čistoću, osigurati ispravnost i funkcionalnost opreme i uređaja
    • Održavati higijenu u sanitarnom čvoru (osigurati tekući sapun, papirnate ubruse i toaletni papir, osvježivač prostora)
      – oprema zahoda: oznaka zahoda, polica ispod ogledala, posuda za otpatke, naprava za zaključavanje, kuka za vješanje odjeće, zahodska četka, polica za odlaganje torbice unutar ženskog zahoda;
    • Osigurati toplu vodu na točioniku;
    • U prostorijama u kojima borave gosti osigurati odgovarajući način grijanja do temperature od najmanje 18,5 C;
    • Osigurati sanitarne knjižice (za vlasnika i sve zaposlene) sa uredno obavljenim zdravstvenim pregledom
    • Osigurati radnu odjeću za zaposlene:

– u objektima koji uslužuju samo pića i napitke – svijetla pamučna košulja i pregača,
– u objektima u kojima se uslužuje i hrana – svijetla pamučna košulja i tamne hlače ili suknja.

Fiskalna blagajna

Prema Zakonu o fiskalizaciji u Hrvatskoj, ugostitelji su obveznici koji podliježu fiskalizaciji. Prije odabira programa za fiskalnu blagajnu, obratite pozornost i na sljedeće:

Troškovi. Prije nego se odlučite za program za fiskalnu blagajnu, sa prodavačem dogovorite krajnju cijenu. Na tržištu se mogu nabaviti programi koji su relativno jeftini, ali se na kraju ispostavi da su ipak skupi. Budite sigurni da se krajnja cijena programa za vašu tvrtku stvarno isplati. Postoje programi, poput našeg POS Sectora koji se mogu i mjesečno iznajmljivati po određenoj cijeni. Ovo je idealno rješenje pogotovo za sezonce, za one koji ne mogu odvojiti određenu svotu novca odjednom, pa i za one koji su neodlučni. Prilikom odabira mjesečnog najma obratite pažnju da niste vezani ugovorom, kako bi mjesečni najam mogli prekinuti kad god poželite.

Kvaliteta je neopisivo važan faktor i jedan od ključnih točaka prilikom odabira programa za fiskalnu blagajnu. Provjerite reference programa kojeg želite kupiti. Da li su drugi kupci zadovoljni? Koliko dugo je program za fiskalnu blagajnu prisutan na tržištu? Da li tvrtka koja prodaje program ima dovoljno iskustva u IT sektoru? Ovo su neka od pitanja, koja mogu biti ključna kada je u pitanju kvaliteta proizvoda koji namjeravate kupiti.

Dugoročni razvoj programa. Prije kupovine programa za fiskalnu blagajnu uvjerite se da je isti u mogućnosti rasti zajedno sa vašom tvrtkom i vašim poslovanjem, to jest da je u mogućnosti razvijati se dalje. Ukoliko ovo nije slučaj, moglo bi se desiti da će vam biti potreban novi program koji podržava novitete vezane za fiskalnu blagajnu.

Support/Podrška. Podrška u svakom momentu treba biti dostupna, pa i u kasnim večernjim satima, vikendom i praznicima, jer npr. ugostitelji imaju baš tada najviše gostiju u objektu i tada im je najčešće potrebna podrška ili informacija vezana za program za fiskalnu blagajnu. Dobra podrška je osnova za uspješno poslovanje i obavezno sa prodavačem programa za fiskalnu blagajnu prije kupovine ili najma provjerite da li je podrška uključena u cijenu programa. Ukoliko podrška nije uključena, obavezno se raspitajte o cijenama iste.
Izdavanje računa ne smije imati više koraka nego što je potrebno

fiskalna blagajna za ugostiteljstvo

Obavezno testirajte program prije odabira

Ovo je savršena prilika da saznate da li je program koji namjeravate odabrati ispravan izbor za vaše poslovanje i ujedno da upoznate naš program za ugostiteljstvo POS Sector https://possector.hr/.

Pošalji nam svoje podatke i dogovori termin za besplatnu online instalaciju

Što treba da sadržava jelovnik, cjenik pića i napitaka, dnevna karta i meni karta

Jelovnik, cjenik pića i vinska karta su popis jela i pića sa naznačenim cijenama u nekom ugostiteljskom objektu koji se nude gostu kao sredstvo ponude. Sva navedena sredstva ponude potrebna je da imaju i određene informacije određene zakonom.

Redoslijed jela na jelovniku:

  • Hladna predjela
  • Juhe
  • Topla predjela
  • Ribe i rakovi
  • Gotova jela
  • Nacionalna jela ili domaći specijaliteti
  • Jela po narudžbi
  • Prilozi
  • Salate
  • Kolači
  • Sir
  • Sladoled
  • Voće
  • Kava

Izgled jelovnika je bitna karika

jelovnik

Preporučujemo da obratite pozornost na izgled jelovnika pogotovo na prvu stranicu, jer vizualni dojam je veoma bitan gostu i puno govori o vama. Način na koji slikovno prikažete izgled jela i pića osnovni su marketinški alat vašeg objekta. Slike ponude moraju biti vrhunski urađene i ukomponirane sa količinom teksta i fontom slova u vašem jelovniku. Cilj ove radnje je da služe kao okidač gostima prilikom naručivanja. Sa dobrim optimiziranim izgledom jelovnika i neodlučni gosti će naručiti puno puta i više nego što su prethodno mislili da naruče.

Također preporučujemo da u gornji dio jelovnika stavljate jela ili pića na kojim imate najveću maržu odnosno ona koja želite po vašoj želji najviše prodavati. Studije su pokazale da se gost u 78% odlučuje za ponudu jela ili pića iz prve gornje trećine jelovnika.

Potrebne informacije na jelovniku

Na početnoj stranici jelovnika potrebno je da budu navedene određene informacije i to:

  • Ime ugostiteljskog objekta
  • Broj telefona
  • Adresa
  • Godina izgradnje

kao i

  • Obavijest o načinu podnošenja pisanih prigovora nalazi se na vidnom mjestu
  • PDV uračunat u cijenu
  • Zabranjeno točenje alkohola osobama mlađim od 18 godina

Oprema potrebna za ugostiteljstvo

Pod ugostiteljskom opremom poslužnih odjela podrazumijeva se cjelokupan krupni i sitni inventar koji, bilo posredno ili neposredno, služi gostima tijekom njihovog boravka u ugostiteljskom objektu.

Osnovna podjela ugostiteljske opreme obuhvaća sitnu i krupnu ugostiteljsku opremu.

posuđe

Sitna ugostiteljska oprema

Sitna ugostiteljska oprema se dijeli na posuđe, pribor za jelo, čaše, lonce, tave, grablice, hvataljke i sve ostalo što je potrebno za pripremu i serviranje hrane i pića.
Kada govorimo o sitnoj ugostiteljkoj opremi, pri njezinom je odabiru vrlo važno odabrati onu opremu koja će se moći jednostavno nadopunjavati u slučaju uništavanja pri uporabi. To se posebno odnosi na čaše, pribor za jelo i posuđe. Naime, mogli biste se naći u vrlo nezahvalnoj situaciji ako za svoj ugostiteljski objekt odaberete čaše, pribor za jelo ili posuđe koje nećete moći nadopuniti novima nakon što se pojedini razbiju ili oštete.

Estetski dojam sitne ugostiteljske opreme, naravno one s kojom gost dolazi u neposredni kontakt, nije ništa manje važan segment od njezine kvalitete. Uvijek odaberite posuđe koje se dizajnom uklapa u interijer i izgledom odgovara onome što se nalazi u vašoj ponudi.
Kada govorimo o ekskluzivnijim restoranima i hotelima, preporučljivo je da se pri odabiru posuđa, čaša i pribora za jelo obrati pažnja i na brand proizvoda.

Naime, takve ugostiteljske objekte posjećuju gosti naučeni na vrhunsku ugostiteljsku ponudu i vrlo često su i sami poznavatelji vodećih marki proizvoda, stoga će zasigurno znati prepoznati i cijeniti vaš trud pri odabiru upravo takvog posuđa.

Krupna ugostiteljska oprema

Krupnu ugostiteljsku opremu čine uređaji poput ledomata, friteza, peći, tostera, strojeva za pranje posuđa, rashladnih vitrina te neutralni elementi kao kolica, šankovi, kuhinjski pultevi, razne vitrine…

Pri odabiru ugostiteljske opreme, vrlo je važno obratiti pozornost na njezinu kvalitetu jer kvalitetna oprema, uz redovito i pravilno održavanje ujedno znači dugogodišnju sigurnu uporabu bez bojazni da će se ona kvariti, uništiti ili oštetiti tijekom vremena.

Kod krupne ugostiteljske opreme vrlo je važno obratiti pažnju na samostalne dijelove pojedinih uređaja poput kompresora, termostata i grijača jer upravo ti elementi uređaja ponajviše određuju njegovu kvalitetu i trajnost. Dizajn krupne ugostiteljske opreme važan je ukoliko govorimo o praktičnosti jer omogućuje kvalitetniji, lakši i brži rad.

I voda ima svoju ulogu

Također, bitno je voditi računa i o vodi koja protječe kroz uređaje pa se u slučaju tvrde vode preporuča ugradnja depuratora, ako ga sam uređaj već ne posjeduje. Depurator sprječava nastanak kamenca pa je mnogo veća vjerojatnost da će uređaj trajati duže, manje se kvariti i davati puno bolje rezultate. Ovo se posebno odnosi na perilicu posuđa i ledomat; posuđe će biti čisto, a led proziran.

Osim kvalitete i estetike, kada govorimo o opremi u ugostiteljstvu, bitno je spomenuti i njezino održavanje. Pravilnim i redovitim održavanjem omogućiti ćete dugogodišnju uporabu opreme, spriječiti ćete lom i oštećenja ali i zadovoljiti brojne estetske i higijenske kriterije koji su vam kao ugostitelju postavljeni.

Više o ugostiteljskoj opremi pročitajte u našem tekstu 30 Savjeta Prije Kupnje Profesionalne Ugostiteljske Opreme.

Inventar u ugostiteljskim objektima

Da bi mogli normalno poslovati, proizvodna i uslužna odjeljenja u ugostiteljskim objektima, osim prostora, moraju imati i odgovarajući inventar. Prvi dojam koji objekt ostavlja na gosta ovisi o njegovoj opremljenosti i uređenosti. Pogodna atmosfera stvorena pravilnim odabirom dekora i namještaja ima pozitivan efekt na ukupan doživljaj gosta. Pažljivo odabrane boje, oblici i materijali će doprinijeti stvaranju osjećaja potpune harmonije.

namjestaj

Inventar koji se upotrebljava u određenom ugostiteljskom objektu treba po brojnosti, boji, kvaliteti i obliku odgovarati potrebama poslovne jedinice. Odabir inventara ovisi o nivou željene kvalitete, klijenteli koja se očekuje, lokaciji objekta, postavci ostalih dijelova namještaja, tipu usluge koja se pruža u objektu i raspoloživim sredstvima.

Prema veličini, inventar se razvrstava na krupan i sitan. Krupan inventar obuhvaća namještaj, razne uređaje i aparate kao što su rashladni uređaji, aparati za kavu, ledomat, stolovi, stolice, garniture, ormari, razne vrste izložbenih i rashladnih vitrina, ugostiteljskih kolica (za sir, flambiranje, vino, hladna predjela i dr.) itd.
Sitni inventar obuhvaća pribor za jelo, stakleni inventar, porculan, ugostiteljski tekstil, metalno posuđe, sitne drvene ili plastične predmete i dr.

Prilikom nabave inventara treba voditi računa o sigurnosti, udobnosti gostiju, trajnosti, dizajnu, lakoći održavanja, obliku, mogućnosti skladištenja, nabavi dijelova ili dopuni inventara i praktičnosti u radu. Praktičnost pri radu je jedan od značajnijih faktora pa se time treba ozbiljno baviti. Ukoliko se nabave teški masivni stolovi predstavljat će problem pri manipulaciji i spajanje stolova će zahtijevati angažiranje više ljudi.

  • Nezgrapan namještaj oduzet će previše prostora.
  • Materijali koji se gužvaju nisu pogodni za uniforme jer će osoblje izgledati neuredno.
  • Boja tepiha je vrlo važna da se ne vidi svaka mrvica koja padne s stola.
  • Treba odabrati zavjese kod kojih je omogućen prodor prirodne svjetlosti.
  • Pri kupnji čaša treba se misliti o lomljivosti i jednostavnosti za poliranje.

Kod odabira tanjura treba voditi računa o težini, obliku i materijalu izrade. Važno je da se oprema estetski slaže s ostalim elementima u ugostiteljskom objektu, ali i da bude kvalitetno izrađena, kako se ne bi ubrzo pohabala. Nadopuna inventara koji ide ispred gosta vrši se samo inventarom potpuno iste vrste. Iz ovog razloga neki ugostitelji potpisuju ugovor s dobavljačima kojim se osiguravaju da će u periodu od nekoliko godina moći pribaviti isti inventar.

Važnost izgleda toaleta u ugostiteljskom objektu i zakonske obaveze

toilet

Toalet, zahod ili wc je dio vašeg ugostiteljskog objekta koji ima veliku ulogu u sticanju povjerenja i dobrog glasa vaših gostiju. Znate li da zbog lošeg wc-a gost prestane dolaziti u vaš objekt ili da pojedini gosti prvu stvar koju urade kada posjete novi restoran, je odlazak u wc. I još ako vide da je wc zapušten lako zaključuju kakva je higijena i u kuhinji.

Koliko trebam da imam wc-a?

Ugostiteljski objekt mora imati jedan wc za žene, s predprostorom i jedan wc za muškarce, s pisoarom i pred prostorom.
Broj wc-a mora biti srazmjeran veličini – kapacitetu ugostiteljskog objekta izraženom brojem konzumnih mjesta (sjedećih i stajaćih u ugostiteljskom sadržaju) i to:

  • do 80 mjesta, jedan wc za žene, s predprostorom i jedan wc za muškarce, s pisoarom i predprostorom,
  • do 170 mjesta, dva wc-a za žene, s predprostorom i jedan wc za muškarce, s dva pisoara i predprostorom,
  • do 350 mjesta, tri wc-a za žene, s predprostorom i dva wc-a za muškarce, s tri pisoara i predprostorom,
  • više od 350 mjesta, četiri wc-a za žene, s predprostorom i tri wc-a za muškarce, s četiri pisoara i predprostorom

Iznimke su ugostiteljski objekti iz skupine “Restorani”, osim vrste: restoran, gostionica i bistro, te iz skupine “Barovi”, osim vrste: kavana, noćni klub, noćni bar, disko klub, disko bar i pivnica, ako im je prostorija za usluživanje gostiju površine do 50 m2, moraju imati jedan wc s pisoarom i predprostorom s umivaonikom.

Također jedna bitna iznimka, a to su ugostiteljski objekti iz skupina “Restorani” i “Barovi” koji su smješteni na: plaži, zračnoj luci, željezničkom i autobusnom kolodvoru, po slovnom centru, ne moraju imati vlastiti wc, ako je u neposrednoj blizini takvog ugostiteljskog objekta (do 100 m udaljenosti) tijekom poslovnog vremena osigurano korištenje javnog wc-a koji ispunjava minimalne uvjete

    • Na ulazu u wc moraju biti istaknute oznake kojima se uobičajeno označavaju wc za žene i wc za muškarce.
    • Svi wc-i moraju imati visoku wc školjku (školjku sa sjedištem) ili nisku wc školjku (školjku bez sjedišta), na ispiranje tekućom vodom. Niska wc školjka mora imati gazište znatno uzdignuto iznad razine protoka ispusne vode.

  • Pisoar u muškom wcu mora biti postavljen ili ograđen tako da se ne vidi izvan prostorije u kojoj se nalazi i mora imati zidnu školjku na ispiranje tekućom vodom.
  • Wc mora biti dobro prozračen i ne smije širiti neugodne mirise (ugradnja ventilacije poželjna).

Postupak dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije

Dezinfekcije, dezinsekcija i deratizacija su mjere za sprečavanje pojava zaraznih bolesti, te suzbijanja širenja zaraznih bolesti i obvezno se provode se u ugostiteljskim objektima koji podliježu sanitarnom nadzoru.

  • Prije početka obavljanja dezinfekcije i dezinsekcije u objektima u kojima se nalaze namirnice, treba zaštititi namirnice od mogućeg onečišćenja, kao i primijeniti pesticide koji ne ostavljaju mirise na prehrambenim proizvodima.
  • Pri obavljanju deratizacije u prostorima u kojima se obavlja proizvodnja ili promet namirnica treba otrovne mamce postaviti u posebno zaštićenim, zatvorenim i označenim kutijama uz vođenje evidencije o shemi postavljanja, da se namirnice zaštite od slučajnog ili namjernog onečišćenja.

Ako se deratizacija obavlja u objektima u kojima se nalaze rasute namirnice, treba sakupiti ostatke mamaca nakon provedbe postupka deratizacije.
Deratizacijska sredstva druge generacije treba postavljati u zatvorene kutije ili vezane na žicu. Moraju biti nedostupne domaćim životinjama, te ih sakupiti i neškodljivo uništiti nakon provedenog postupka deratizacije.

Cijena usluge dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije za ugostiteljske objekte

Cijena usluge DDD mjera za ugostiteljske objekte formiraju se prema veličini objekta i njegovoj namjeni:

  • za ugostiteljske objekte do 50 m2, bez prostorija za pripremanja i posluživanje hrane: cc 40€
  • za ugostiteljske objekte do 100 m2, bez prostorija za pripremanja i posluživanje hrane: cc 54€
  • za ugostiteljske objekte od 100 m2 i više, bez prostorija za pripremanja i posluživanje hrane: cc 67€
  • za ugostiteljske objekte do 50 m2, sa prostorijom za pripremanje i posluživanje hrane: cc 54€
  • za ugostiteljske objekte do 100 m2, sa prostorijom za pripremanje i posluživanje hrane: cc 67€
  • za ugostiteljske objekte od 100 m2 i više, sa prostorijama za pripremanje i posluživanje hrane ili hotelskog smještaja: cijene se formiraju nakon dolaska na objekt, ovisno o površini, vrsti aplikacije i terminu rada.