Ugostiteljstvo se mijenja brže nego ikad, a umjetna inteligencija (AI) postaje novi “tajni sastojak” uspješnih restorana i drugih ugostiteljskih objekata.
Recimo, gost sjedne za stol, skenira QR kod, a sustav mu na temelju prethodnih narudžbi predloži jela koja će mu se najvjerojatnije svidjeti. Ili chatbot odmah odgovori na poruku o rezervaciji i u kasne noćne sate…
Sve to je jako zanimljivo i posebno korisno za ugostiteljsku industriju. AI može pomaći ugostiteljima da bolje razumiju svoje goste, smanje troškove i podignu kvalitetu svoje usluge.
Iako tehnologija ne može zamijeniti osmijeh konobara ni miris svježe pripremljenog jela, ona svakako mijenja način na koji restorani funkcioniraju. U nastavku donosim kako se AI već koristi u ugostiteljstvu i što možemo očekivati u bliskoj budućnosti.
Pametne rezervacije
Klasično telefoniranje i zapisivanje rezervacija u bilježnicu polako odlazi u prošlost. Sve više restorana koristi AI sustave koji prepoznaju obrasce rezervacija i automatski predlažu slobodne termine. Gost više ne mora zvati, čekati da se netko javi i pitati “imate li stol za četvero u subotu navečer?”. Dovoljno je da pošalje poruku ili klikne na aplikaciju, a sustav mu može za sekundu ponuditi najbolje opcije.
Još zanimljivije, AI može prepoznati navike stalnih gostiju koji su ranije koristili ovaj sustav rezervacija. Ako netko uvijek dolazi petkom navečer i voli stol uz prozor, sustav će to zapamtiti i ponuditi baš takvu kombinaciju. Osim što ubrzava proces, AI zapravo daje osjećaj gostu da ga restoran stvarno poznaje. Baš fora, zar ne?
Za vlasnike i menadžere ovo znači manje propuštenih poziva, manje grešaka i bolju organizaciju prostora. Za goste to je rezervacija bez stresa i nekoliko klikova do omiljenog stola.
Chatbotovi
Sve više restorana koristi chatbotove kao prvu liniju komunikacije s gostima. Oni odgovaraju na poruke na društvenim mrežama ili web stranici i to odmah i bez čekanja. Gost može pitati “Radite li danas do ponoći?”, “Imate li stol za četvero u petak?” ili “Koje vegetarijanske opcije nudite?”, a chatbot će u par sekundi dati precizan odgovor.
Prednost je u tome što gosti dobiju informaciju u bilo koje doba dana i kada restoran ne radi. Neki napredniji chatbotovi mogu zapamtiti prethodne razgovore i ponuditi gostu personalizirane prijedloge. Na primjer, ako je gost prošli put pitao za gluten-free opcije, chatbot će to imati na umu i sljedeći put.
Naravno, chatbot ne može zamijeniti osmijeh konobara niti atmosferu restorana, ali može olakšati komunikaciju i osloboditi osoblje za ono najvažnije, a to je briga o gostima uživo.
Personalizirani jelovnici i preporuke gostima
U praksi personalizirani jelovnici funkcioniraju kroz digitalne alate koje restorani koriste:
- QR kodovi na stolovima – gost skenira kod, otvori se digitalni jelovnik na mobitelu, a sustav odmah može “povući” njegove prethodne narudžbe (ako je već ranije koristio aplikaciju ili se prijavio sa svojim podacima). QR vodi na aplikaciju koja koristi AI za personalizaciju jelovnika npr. preporuči jela prema prijašnjim narudžbama. AI analizira podatke o skeniranjima QR kodova (koliko puta, u koje vrijeme, što gosti najčešće naručuju).
- Aplikacije restorana ili dostavnih servisa – gosti koji se prijavljuju kroz aplikaciju ostavljaju trag svojih izbora ili pretraživanja. AI zatim na temelju tih podataka predlaže jela (prošli put ste naručili pizzu s četiri vrste sira, želite li probati novu varijantu s tartufima?).
- Tableti i digitalni meniji unutar restorana – sve češće se koriste u modernism ugostiteljskim objektima. Gost se prijavljuje sa svojim podacima, naručuje koristeći npr. tablet, a sustav mu prikazuje personalizirane preporuke.
- E-mail i newsletter personalizacija – iako nije “na licu mjesta”, restoran može poslati gostu personalizirani prijedlog za sljedeću posjetu (“Znamo da volite rižote, ovaj tjedan imamo posebnu ponudu s plodovima mora”).
Dakle, jelovnici se ne stavljaju “na papir” nego u digitalni oblik aplikacije, web stranice, QR menija i sl., a AI algoritmi rade u pozadini, analiziraju navike gosta i predlažu ono što će mu najviše odgovarati.
Ovakav način poslovanja donosi dvostruku korist. Gost osjeća da ga restoran razumije (ma kako to zvučalo), a vlasnik restorana dobiva priliku povećati prodaju kroz dodatne preporuke, koje stvarno imaju smisla.
Personalizacija može pomoći i u posebnim slučajevima gdje primjerice, gost koji uvijek traži gluten-free opcije više ne mora ponavljati isto pitanje svaki put jer sustav već za to zna.
AI u kuhinji: optimizacija nabave i smanjenje otpada
Iza svakog dobrog tanjura stoji i dobra organizacija kuhinje. Umjetna inteligencija može analizirati podatke o narudžbama i prepoznati obrasce naručivanja. Na temelju tih podataka sustav predlaže optimalnu nabavu.
AI također može pomoći i kod praćenja rokova trajanja. Neki sustavi automatski upozore osoblje kada se približava rok isteka namirnica ili predlože jela u kojima se te namirnice mogu iskoristiti.
Roboti u ugostiteljstvu
Roboti koji poslužuju hranu ili piće u restoranima spadaju u širi pojam AI u ugostiteljstvu, ali oni nisu “samo roboti”. Oni kombiniraju umjetnu inteligenciju, senzore i automatizaciju kako bi obavljali razne zadatke i olakšali rad osoblju.
U praksi to izgleda ovako: robot-konobar može dostaviti hranu od kuhinje do stola bez pomoći čovjeka. Sustav prati gdje je stol, gdje su prepreke i optimizira putanju. Neki roboti čak prepoznaju goste i komuniciraju osnovnim frazama poput: “Dobar dan! Evo vaše pizze.”
Osim toga, AI im pomaže učiti obrasce: u koje doba dana je najviše stolova, gdje nastaju gužve i kako rasporediti obroke da sve stigne na vrijeme. Svjesni smo da pojava robota-konobara dodatno pokazuje kako AI može pomoći u praksi. Ipak, oni ne mogu zamijeniti ljudski dodir, a to je osmijeh konobara, stručnu preporuku ili brzo reagiranje na posebne zahtjeve gosta.
Drugim riječima, AI i roboti postaju pomoćnici osoblju. Povećavaju efikasnost i smanjuju fizički napor te oslobađaju osoblje od rutinskih zadataka dok konobari i kuhari i dalje ostaju ključni za kvalitetno iskustvo gostiju.
Umjetna inteligencija polako, ali sigurno mijenja lice ugostiteljstva. Od pametnih rezervacija i chatbotova preko personaliziranih jelovnika pa sve do optimizacije kuhinje i pojave robota-konobara … AI pokazuje koliko može unaprijediti iskustvo gosta i olakšati posao ugostiteljima.
Ipak, najvažnije je shvatiti da tehnologija ne zamjenjuje ljude nego im pomaže. Gost će se uvijek sjećati osmijeha konobara, srdačne preporuke ili posebne pažnje kuhara, a to nijedna mašina ne može replicirati. AI je tu da ubrza rutinske procese, smanji troškove i otvori prostor osoblju da se više posveti svom poslu.
Budućnost ugostiteljstva nije u potpunoj automatizaciji već u pametnoj kombinaciji tehnologije i ljudskog dodira. Restorani koji to prepoznaju imat će veliku prednost u budućnosti.