Zamislite sebe kao gosta u jednom restoranu sa svojim partnerom. Uređenje objekta je prekrasno, konobari su savršeno ljubazni i uslužni a rasvjeta toliko bliješti i udara vam u oči da je vaša želja o intimnoj atmosferi otišla u nepovrat. Odlična hrana, uslužni konobari i odlično uređen objekt ne mogu popraviti vaš osjećaj nelagode i negativnog raspoloženja zbog dosadnog i blještavog svjetla koje vam smeta. U ovakvim uvjetima i hrana mijenja boju pa je meso sivo, a povrće poprima plavkastu boju. Tragedija. Razlog svemu je neprimjeren odabir svjetla i rasvjete.
Svjetlo se dizajnira za čovjeka
U gastronomiji gost je na prvom mjestu. Prije svega važno je da se gost dobro osjeća, a jedan od bitnih uvjeta za ovo raspoloženje je i rasvjeta. Svjetlo se dizajnira za čovjeka, a ne za arhitekturu i ovo je početak i kraj glavne teze dobre rasvjete. Osobine dobre rasvjete su da se na pravilan način upravlja sa dnevnim svjetlom i električnom rasvjetom. Dnevno svjetlo je naravno najugodnije za čovjeka, a zadatak električne rasvjete da se dobije dojam prirodnog svjetla. Ovo partnerstvo dnevnog i električnog svjetla i upravljanje sa njima presudna je za uspješnost rasvjete. Važno je povesti računa o boji svjetla, jer boja je ta koja jako utječe na ljudske emocije i raspoloženje.
Različite boje svjetla su veoma osjetljivo pitanje. Sa različitim bojama potrebno je biti veoma oprezan jer je veoma lako upravo zbog pogrešnog odabira boja dobiti dojam naglašenog kiča i cirkusa. Poželjno je da se boje koriste u slučaju naglašavanja pojedinih detalja i trenutaka i pojedinih mjesta kada je to potrebno. Sve treba prilagoditi funkciji prostora, a i bojama njezine okoline
Svjetlo po obrocima
- Doručak: potrebno je puno svjetla, tako da gosti mogu pročitati jutarnje novine, dok uživaju u kavi i doručku.
- Ručak : Ako ste fast food restoran, umjerena razina svjetla pogoduje brzoj izmjeni gostiju, pogotovo u vremenu za ručak
- Večera : večernji sati zahtijevaju svjetlo niskog intenziteta za stvaranje intime i ležerne atmosfere.
Svjetlo definira prostor i njegovu uporabu
Jedna od osnovnih pogrešaka koja se pravi prilikom uređenja objekta i postavljanju izvora svjetlosti odnosno rasvjete je da se odabir vrši prema njihovom izgledu (dizajnu), a ne prema funkcionalnosti koja je potrebna da bude u prvom planu. Također, problem se smatra riješenim kada se uvede svjetlo, a kakvo je svjetlo i gdje je postavljeno poprilično i nije bitno.
Uspješnost rasvjetnog sistema u nekom prostoru ocjenjuje se na temelju osjećaja i doživljaja osoba kojima je taj prostor namijenjen i koje se njime koriste. Da bi se dobio idealni rasvjetni dizajn samog objekta, potrebno je da se on stopi s pripadajućom arhitekturom i interijerom.
Koraci za dobivanje dobrog rasvjetnog dizajna su definiranje namjene prostora i njegove upotrebe. Po ovim parametrima se i definira vrsta i količina svjetla. Kada su količina svjetla i željeni efekti definirani, potrebno je odabrati rasvjetna tijela. Potom je potrebno odrediti oblik koji će najbolje odgovarati prostoru, jesu li to viseće, ugradne svjetiljke i slično
U slučaju restorana i drugih zatvorenih prostora morala bi postojati mogućnost da se električna svjetlost, ručno ili automatski, prilagodi različitim situacijama, odnosno događaju koji je u datom trenutku u tim prostorijama aktualan, ovisno o trenutačnoj količini dnevnog svjetla, o tome je li oblačno ili vedro te ovisno o sezoni (ljeto ili zima).
Svjetlo vežemo i dizajniramo prije svega za čovjeka, ne za uređenje objekta i njegovu arhitekturu. To je osnovno i zadnje pravilo dobre rasvjete za bilo koji objekt