All-you-can-eat restorani su hit u mnogim zemljama, ali u Hrvatskoj ih nema puno. Iako volimo dobru hranu i obilne porcije, ovaj koncept se kod nas teško probija. Gosti izgleda sumnjaju u kvalitetu kada vide neograničenu ponudu po fiksnoj cijeni. S druge strane, vlasnici restorana strepe od gubitaka jer očito ne znaju hoće li im se računica isplatiti.
Unatoč tome, pojedini sushi barovi i steak restorani uspješno rade na ovom principu. Turisti su skloniji ovakvoj vrsti objedovanja dok domaći gosti još uvijek više vjeruju klasičnom načinu naručivanja. Može li se to promijeniti? Ima li all-you-can-eat budućnost u Hrvatskoj?
PREUZMI CHECK LISTU ZA OTVARANJE RESTORANA
Zašto all-you-can-eat nije još zaživio u Hrvatskoj?
All-you-can-eat (AYCE) restorani nude neograničenu količinu hrane po fiksnoj cijeni. Gosti mogu jesti koliko god žele nakon što plate ulaz. Uglavnom funkcioniraju kao samoposlužni buffeti, ali neki AYCE restorani nude i uslugu konobara. U tom slučaju gosti naručuju jela neograničeno putem narudžbi.
Hrvati vole jesti vani, ali rijetko biraju all-you-can-eat restorane. Taj koncept im još uvijek jednostavno nije blizak. Gosti valjda misle da restorani štede na kvaliteti kako bi pokrili troškove neograničene konzumacije. Vlasnici, s druge strane, strahuju da će se uzimati previše hrane i stvarati velike gubitke.
Kultura objedovanja također igra veliku ulogu. Kod nas je uobičajeno naručiti jedno ili dva jela, uživati u njima i dugoo sjediti za stolom. Buffet stil više odgovara onima koji vole probati različite stvari u kraćem vremenu. Očito se nismo navikli sami posluživati u restoranima, osim u hotelima.
Cijena je još jedan problem. Da bi restoran ponudio raznovrsnu i kvalitetnu hranu bez ograničenja, mora postaviti višu cijenu po osobi. Mnogi bi tada radije naručili nešto po vlastitom izboru umjesto plaćanja fiksnog za nešto što možda neće iskoristiti do kraja.
Osim toga, tu je i sezonalnost. Ljeti bi all-you-can-eat mogao privući turiste, ali zimi bi bilo teško održati stalni priljev gostiju. Većina restorana u Hrvatskoj oslanja se na redovne goste, a oni rijetko biraju buffet stil.
Ipak, neke vrste all-you-can-eat restorana rade kod nas. Sushi barovi i steak restorani pokazali su da postoji interes, ali samo ako se održi dobar omjer cijene i kvalitete.
Evo jednog dobrog primjera iz centra Zagreba: All You Can Dim Sum
Koji all-you-can-eat koncepti bi mogli uspjeti kod nas?
Sushi restorani su prvi prepoznali potencijal i privukli goste fiksnom cijenom i širokom ponudom. Ljubitelji sushija često žele probati više vrsta rolica i nigirija pa im ovaj koncept odgovara.
Steakhouse restorani također imaju šansu za uspjeh. Ljudi vole meso, a ponuda neograničenih steakova ili roštilja mogla bi privući goste. Postoje mjesta koja nude neograničene porcije mesa po fiksnoj cijeni, ali još uvijek su rijetka.
Tematski buffeti mogli bi biti još jedan dobar smjer. Restorani bi mogli organizirati večeri s morskim plodovima, roštiljem, talijanskom kuhinjom ili vegetarijanskim specijalitetima. Gosti bi unaprijed znali što dobivaju, a restoran bi lakše kontrolirao troškove.
Brunch buffeti pomalo dobivaju na popularnosti u nekim hotelima i restoranima. Ljudi vole ležernu atmosferu i raznovrsnu hranu pa bi se ovaj koncept također mogao dodatno razviti. Posebno ako pogledamo popularnost generalno bruncha u zadnje vrijeme.
Fast food all-you-can-eat mogao bi biti zanimljiv, ali realno je teže izvediv. Pizze, burgeri i pomfrit nisu skupi za pripremu, ali restorani bi se morali boriti protiv prejedanja i velikih gubitaka.
Najveći izazov za sve ove koncepte ostaje cijena. Ako restoran pronađe pravi balans između troškova i kvalitete, all-you-can-eat bi mogao postati nova gastro atrakcija u Hrvatskoj.
Što bi restorani trebali napraviti da ovaj koncept uspije?
Ako all-you-can-eat restorani žele uspjeti u Hrvatskoj, moraju se prilagoditi tržištu. Prvi korak je osigurati dobar omjer cijene i kvalitete. Gosti ne žele osrednju hranu samo zato što je mogu jesti neograničeno. Ako restoran nudi svježe i kvalitetne namirnice, sigurno
će lakše doći do novih gostiju.
Kontrola troškova je ključna. Restorani možda mogu postaviti vremensko ograničenje kako bi spriječili predugo zadržavanje gostiju. Neki sushi restorani već koriste pravilo da naplate ostatke hrane što smanjuje rasipanje i gubitke.
Ponuda mora biti raznovrsna, ali ne preširoka. Prevelik izbor znači i veće troškove i veći rizik od bacanja hrane. Pametnije je fokusirati se na određeni tip jela, poput roštilja, sushija ili bruncha.
Marketing također igra veliku ulogu. Restorani mogu pokušati privući goste tematskim večerima, posebnim popustima ili kombinacijom s pićima.
Lokacija je još jedan važan faktor. Ovakav koncept najbolje funkcionira u većim gradovima i turističkim mjestima gdje postoji dovoljno potencijalnih gostiju. Sezonalnost može biti problem, ali restorani mogu prilagoditi ponudu ovisno o dobu godine.
Ako vlasnici pažljivo osmisle koncept i strategiju, all-you-can-eat restorani mogu pronaći svoje mjesto na hrvatskoj gastro sceni. Treba samo pogoditi pravu formulu!