Kultura napojnica: Različite prakse širom svijeta

Picture of Matija Rako
Matija Rako

SEO Manager

Podijelite na društvenim mrežama:

Kultura napojnica: Različite prakse širom svijeta

Tablica sadržaja

Sezona se polako bliži kraju, a s njom dolazi i refleksija na sve novitete koje je donijela, posebno na uvođenje fiskalizacije napojnica. Iako je ideja modernizacije privukla pažnju, stvarnost je pokazala da njezina provedba nije bila nimalo jednostavna. 

Uvođenje ovog zakona je definitivno obilježilo sezonu, što nam pokazuje koliko su napojnice zapravo osjetljiva tema i koliko su duboko ukorijenjene u našoj kulturi. Svaka promjena u tom području izaziva široke reakcije. 

Prakse davanja napojnica variraju ovisno o zemlji i kulturi, pa ono što je kod nas norma, negdje drugdje može biti potpuno drugačije.

Različite kulture diljem svijeta doživljavaju i prakticiraju na različit način davanje napojnica. Od Sjedinjenih Američkih Država, gdje je napojnica gotovo obavezna, do Japana, gdje je možeš smatrati uvredom – svaka zemlja ima svoja (sad već i kulturološka) pravila igre.

U nastavku saznaj kakva je to praksa davanja napojnica u svijetu!

Napojnice u Sjedinjenim Američkim Državama

Napojnice u Sjedinjenim Američkim Državama

Praksa davanja napojnica u Sjedinjenim Američkim Državama specifična je i prilično ukorijenjena u kulturi te zemlje. Naime, napojnica od 15-20% ukupnog računa ne smatra se samo znakom zahvalnosti za pruženu uslugu već gotovo nepisanim pravilom kojeg se svi drže. Bez obzira jesi li u luksuznom restoranu, lokalnom kafiću ili jednostavnom baru, napojnica u tom postotku se jednostavno podrazumijeva. 

Razlog za to leži u činjenici da mnogi konobari i osoblje u ugostiteljstvu ovise o napojnicama kao glavnom dijelu svojih prihoda. U nekim američkim saveznim državama, osnovna plaća konobara može biti čak i niža od minimalne plaće, pa su napojnice zapravo ono što im omogućava normalan život. Zbog toga, ako se zatekneš u Americi, računaj na to da će napojnica biti očekivana, a ponekad će je osoblje i suptilno naglasiti.

Naravno, ovaj sustav nije bez kontroverzi. Dok su Amerikanci na to već navikli, mnogi turisti se iznenade kad shvate da je napojnica praktički obavezna. Ipak, većina Amerikanaca naviknuta je na ovu praksu i za njih je to postalo normalno.

Europa: Različiti pristupi u različitim zemljama

Europa je pravi mozaik kad je riječ o kulturi davanja napojnica – nema jedinstvenog pravila koje vrijedi za sve. U zapadnim zemljama, poput Francuske i Italije, napojnica je često uključena u cijenu usluge kroz stavku “service compris”, pa gosti uglavnom nisu pod pritiskom da ostave dodatni iznos. Ipak, ako si posebno zadovoljan uslugom, uobičajeno je ostaviti sitan iznos – nekoliko eura ili zaokružiti račun. 

S druge strane, u Njemačkoj se očekuje da se iznos računa zaokruži prema gore, no nije neuobičajeno ostaviti i malu napojnicu, obično oko 5-10%. Ovdje se napojnica daje diskretnije, bez prevelikog naglašavanja. U istočnoj Europi, pak, situacija je nešto drugačija. Iako napojnica nije uvijek očekivana, osoblje će je svakako cijeniti. U zemljama poput Poljske ili Češke, napojnica od 5-10% smatra se ljubaznim gestom, ali nije obavezna. 

Napojnice u Aziji

U Aziji, praksa davanja napojnica često je daleko od uobičajene i može se shvatiti kao izuzetak, a ne pravilo. U mnogim zemljama poput Japana, Južne Koreje i Kine, napojnica nije standardni dio kulture. U Japanu, na primjer, napojnice se često smatraju nepristojnim ili čak uvredljivim jer se smatra da se visoki standardi usluge podrazumijevaju i nisu nešto što treba dodatno nagrađivati. U restoranima i hotelima, osoblje očekuje da se njihova usluga vrednuje kroz kvalitetu rada, a ne kroz dodatne financijske podsticaje.

U Južnoj Koreji, iako napojnica nije uobičajena, povremeno se može vidjeti da se dodaje mala količina novca u znak zahvalnosti, osobito u turističkim područjima gdje je utjecaj zapadne kulture prisutan. Slična situacija je i u Kini, gdje u manjim restoranima napojnica nije očekivana, dok u većim, međunarodnim hotelima i restoranima može biti prihvaćena, ali se ne smatra nužnom.

U mnogim dijelovima Azije, umjesto napojnica, cijene usluga često uključuju sve troškove, što je način da se izbjegne potreba za dodatnim davanjem novca. Ova praksa osigurava da cijene budu transparentne i predvidljive, što je posebno korisno za turiste koji nisu upoznati s lokalnim običajima. 

Napojnice u Australiji i Novom Zelandu

U ovim zemljama napojnica se ne smatra obaveznom, već je više znak zahvalnosti za izvrsnu uslugu. Nešto slično kao i kod nas. Ako si zadovoljan uslugom, možeš ostaviti napojnicu, no to neće biti smatrano nužnim ili obaveznim.

Ovaj pristup odražava filozofiju u kojoj se plaće u ugostiteljstvu često kreću u skladu s minimalnim zakonima i pravilima, što znači da zaposlenici u restoranskoj industriji već primaju zadovoljavajuću naknadu za svoj rad. Napojnica je stoga više dodatak nego ključni dio prihoda, a ugostitelji se ne oslanjaju na nju za svoju osnovnu egzistenciju kao u Americi.

Iako, u luksuznim restoranima ili pri pružanju baš vrhunske usluge u ostalim, napojnica može biti dobrodošla, dok u svakodnevnim situacijama nije nužna. Ovaj pristup pomaže očuvanju opuštene atmosfere u ugostiteljstvu i omogućuje gostima da se osjećaju slobodno u odlučivanju o visini napojnice, ovisno o kvaliteti usluge koju su primili.

Praksa davanja napojnica na Bliskom Istoku

Na Bliskom Istoku, praksa davanja napojnica varira ovisno o zemlji i vrsti usluge, ali općenito je napojnica prihvaćena i često cijenjena. U zemljama poput Ujedinjenih Arapskih Emirata, Egipta i Turske, napojnica se ne smatra obaveznom, ali je uobičajena i doživljava se kao znak poštovanja prema pružateljima ugostiteljskih usluga. U luksuznim hotelima i restoranima, često će se na računu pojaviti stavka za “uslugu” koja može iznositi 10-15%, dok u manje formalnim okruženjima, dodatak od nekoliko dirhama ili lira je uvijek dobrodošao.

U Turskoj, napojnica se obično ostavlja u iznosu od 5-10% ukupnog računa, ali to nije strogo pravilo. U restoranima i kafićima u turističkim područjima, gdje su zapadni običaji prisutni, napojnica može biti očekivana, dok u lokalnim restoranima može biti potpuno opcionalna. U Egiptu, napojnica je također uobičajena, ali se u većini slučajeva očekuje samo u turističkim područjima ili u visoko kvalitetnim ugostiteljskim objektima.

PREUZMI CHECK LISTU ZA OTVARANJE RESTORANA

Podijelite na društvenim mrežama:

Pročitajte povezane članke

POS Sector + Teya: Brža i jednostavnija naplata za tvoje goste

U ugostiteljstvu svaka sekunda znači još jedan zadovoljan gost, još jedna kava više, još...

Kakva fiskalna blagajna treba sezonskom ugostiteljskom objektu?

Sezonskim ugostiteljima posao traje nekoliko mjeseci godišnje. Zato im treba fiskalna blagajna koja je...

Što je zapravo aperitiv i zašto se pije prije jela? 

Aperitiv nije samo još jedno piće na stolu prije jela. On ima svoju svrhu....

Usporedba ugostiteljstva u Europi i SAD-u 

Amerikanci vole brzinu. Europljani vole iskustvo, a u restoranima se to najbolje vidi. U...

Bezalkoholni trendovi – Kako oduševiti goste koji ne piju alkohol?

Gosti sve češće biraju bezalkoholna pića kako zbog zdravlja, ukusa ili životnog stila.  Dobro osmišljen...

Strategije za povećanje dostave i online narudžbi u ugostiteljstvu

Dostava hrane nikad nije bila traženija, ali i konkurencija nikad jača. Gosti žele brzo,...

Među prvima saznaj korisne informacije o ugostiteljstvu i pogodnostima koje pružamo.

Iz prve ruke znamo što ti je potrebno da unaprijediš svoje poslovanje.

Preko 4000 korisnika. Prvih mjesec dana besplatno.

Započni besplatno. Bez ugovorne obaveze. Prestani s korištenjem kad želiš.

Prijavite se na našu newsletter listu kako bi pregledati naše predhodne i prvi saznali termine održavanja budućih webinara!

Nakon što unesete ispravnu e-mail adresu bit ćete u mogućnosti pogledati dosadašnje webinare.