Zaista puno puta javljali su nam se ugostitelji koje ne znaju kako rješiti čaščenje gostiju ili jednostavno reprezentaciju u ugostiteljstvu.
Pitanja su bila poput ovoga:
Pozdrav, interesira me na koji način uskladiti skladište pića ako dnevno počastimo nekoliko gostiju. Što znači da ga nema na skladištu ali ga isto tako ne možemo provesti kroz fiskalnu blagajnu jer se evidentira na Poreznoj. Može li se taj artikl “naplatit” kroz blagajnu s 0,00 Kn?
Na ovo pitanje odgovorit će vam Marijana Horvatinović iz Nona Mona računovodstva koja daje i besplatne računovodstvene savjete na POS Sector stranici.
Čašćenje gostiju je važan dio ugostiteljskog poslovanja.
Može se provesti kroz blagajnu, a to je ujedno i najpametniji način da vam štima stanje skladišta, ali i da imate kontrolu nad takvim troškovima i radom zaposlenih (razumijemo se).
Jednostavno uvedite način plaćanja; Reprezentacija.
To je način plaćanja za koji ne morate imati novac u blagajni, možete počastiti goste, suradnike i sve one za koje smatrate da treba, a vezano je za poslovanje i predstavlja potreban izdatak, koji će donijeti poboljšanje poslovanja.
Postoji i način plaćanj; vlastita potrošnja, a razlika je što kod vlastite potrošnje pravdate konzumaciju vaših artikala za sebe, radnike i obitelj i prijatelje, dakle to nije poslovni izdatak već vi koristite po posebnim uvjetima usluge i artikle poduzeća.
Na kraju dana ili smjene, uz prikaz ostalih načina plaćanja kao novčanice i kartice, transakcijski račun, imat ćete i reprezentaciju i vlastitu potrošnju. Obračun štima jer se ove kategorije vode kao bezgotovinske i taj iznos vam ne ulazi u iznos novca u blagajni. Što se tiče skladišta, artikli se uredno knjiže u izlaz, rasknjižava se materijal i sastojci i nema razloga da vam zbog toga ne štima stanje robe.
Vaše knjigovodstvo izradit će vam odluku i pripremu za uvođenje tog sistema, ali isto tako izvršiti i obračun, odnosno eventualno sniženje cijena i odnos isplativosti. Reprezentacija je područje troškova u kojem je porezno priznato 30% izdataka, a 70% nije priznato u izdatke, već uvećava osnovicu poreza na dobit, odnosno dohodak (ovisno o tome obveznik kojeg ste od ova dva poreza). Postoje računovodstveni postupci koji vam olakšavaju teret reprezentacije i vlastite potrošnje, ali to provodimo mi kao računovodstvo.
Kako se vrši izdavanje računa za reprezentaciju u ugostiteljstvu?
Reprezentacija je dakle čašćenje, koje podrazumijeva da gost konzumira po punoj cijeni ono čime ga lokal časti, a ne plaća ništa. Trošak podnosi vlasnik, koji to mora otkucati na kasu po punoj cijeni. Od te pune cijene, knjigovodstvo, ne kasa će knjižiti 30% priznatog troška, a 70% preostalog će uvećavati dobit na kraju godine.
Ono što kase trebaju imati je dodatni način plaćanja “Reprezentacija”, kao što već imate transakcijski račun, novčanice, kartice i sl.
Ono što je otkucano i plaćeno sa načinom plaćanja reprezentacija se ne fiskalizira jer je taj način plaćanja bezgotovinski.
Zakon o fiskalizaciji kaže da se svaka usluga naplaćena gotovim novcem ili kreditnim karticama fiskalizira putem servera porezne uprave. Usluga koja se plaća bezgotovinskim putem n.pr. transakcijski račun, vlastita potrošnja i reprezentacija se izdaje na fiskalnoj kasi, ima sve elemente fiskalnog računa, ali se ne fiskalizira dakle nema JIR nego samo ZKI, a to je zato što se prati tijek gotovine koja mora biti u kasi, odnosno kartica koje trebaju sjesti na račun po uplatama.
Ja sam imala porezni nadzor kod dva klijenta na Rabu, od kojih su oba zahvaljujući tom načinu plaćanja “reprezentacija” izbjegli kaznu, jer to se najviše traži kada nadzor vidi da netko nije platio piće ili hranu, n.pr. moj klijent je izdao pizzu svom sinu, a konobar je otkucao pizzu na reprezentaciju i sve je bilo u redu. Račun uredan, novac u kasi štima, jer taj novac ne fali, obzirom da je način plaćanja “reprezentacija” bezgotovinski, a pizza koju je pojeo njegov sin nije neprijavljena u promet, nego je uredno prijavljena.
Popust je sasvim druga kategorija, koja mora uzeti u obzir i zaštitu potrošača, tu je način plaćanja manje bitan, nego obično svi programi pod artiklom imaju oznaku popust ili na iznos napravljenog računa upisuju određeni postotak.
Popust se svima mora dati pod istim uvjetima, dakle ne postoji popust za gazdu i prijatelje, nego mora biti utemeljen na statusu stalnog gosta n.pr., umirovljenika, člana kluba, ili neke druge grupe, a tada svi koji spadaju u tu grupu imaju takav popust. Popust i reprezentacija nemaju veze jedno sa drugim, jedno isključuje drugo, jer reprezentacija je trošak kuće a popust gosta
Osobno svojim klijentima od slučaja do slučaja reguliram reprezentaciju, ali ona je u ugostiteljskom objektu obavezna i jedini način na koji urednim poslovanjem izbjegavate i krađe u poslovanju, ali i visoke kazne. U više navrata smo spasili klijenta upravo time u poreznom nadzoru. Ukoliko imate još pitanja, slobodno se javite. Nadam se da sam vam pomogla.
Postoje na žalost i programski problemi u takvim slučajevima. Ja vam mogu preporučiti Pos sector program, u kojem se to vrlo jednostavno provodi, a nemate troškove informatičkih usluga za česte dolaske i održavanje. Promjene vršite koliko puta želite i kada želite.
Pozdravljam vas do sljedećeg teksta, a za vaša pitanja, stojim na raspolaganju – čekamo vas na possector.hr
Imate problem? Pronađimo rješenje zajedno.
Srdačan pozdrav,
Marijana Horvatinović